Nya Skoda Rally2 tävlar inte förrän till sommaren, tre svenskar och en norrman i Dakar, Mikaela ÅK rankas högt i Touring-världen, Hyundai är i fas och kan första privat-Puman hamna i Grekland?

Mycket tyder på att Andreas Mikkelsen får inleda 2022 med gamla versionen av Skoda Fabia Rally2 på grund av Covid-19 och som en följd den numera berömda bristen på halvledare. En kompis till mig undrade om det inte går att dela en ”helledare” i två, men så enkelt är det nog inte, observera ett skämt.

Foto: Skoda Motorsport

Nya versionen av rallyvärldens mest framgångsrika R5/Rally2-bil förvänta nu inte vara klara för leverans förrän till  sommaren avslöjar besviket Skoda-chefen Michal Hrabanek. Besviken då planen var att ha bilen klar för leverans till privatteamen redan efter årskiftet.

Vi har inte låst datumet än men vi siktar på sommaren, säger Hrabanek på Skoda Motorsports hemsida.

Den som väntar på något gott kan aldrig vänta för länge  och om informationen från Mlada Boleslav stämmer så lär nya versionen bli ännu mer svårtuggad för konkurenterna än dagens som redan den erbjuder tuggmotstånd

Vi har designat en helt ny rallybil, vilket alltid är en stor utmaning. Till exempel har den nya generationen Skoda Fabia Rally2 ett helt nytt chassi och växellåda, berättar Hrabanek.

Skoda drog sig ur WRC2 som fabriksteam efter 2019 och låter istället nu tyska Toksport WRT sköta tävlandet dock med rejält stöd från Tjeckien.

*

Helt under radarn smög sig rallycrossaren Sebastian Eriksson in som deltagare i Dakarrallyt som startar nyårsdagen. I par med Wouter Rosegaar kör han i klassen ”Light Prototype” för  EKS South Racing och med #306 på sin ”buggy”.

Foto: Privat

 I samma klass återfinns numera mer rutinerade ökenräven Ola Fløene som även den här gången läser kartan åt amerikanen Mitchell Guthrie i Red Bull Off Road Junior Team USA.

Foto: Privat

Helsvenskt är det i bilklassen där Mattias Ekström och Emil Bergkvist ska försöka betvinga den Saudi Arabiska-öknen med en Audi RS Q e-tron. Första gången som Audi förlitar sig p batteridrift i rally och där de två andra e-tron-bilarna innehåller först och främst Ökenräven själv, Stephane Peterhansel/Edouard Boulanger och så Carlos Sainz/Lucas Cruz.

Foto: Audi Media Center

*

Brittiska ”Touring Car Times” har rankat ”Top 30 drivers of 2021” och på plats 28 återfinns mycket glädjande Mikaela Åhlin-Kottulinsky. Sex placeringar högre hittas teamkompisen i Cupra PWR Racing, Robert Dahlgren och där hans totalt 46 segrar imponerade på juryn. Placeringen före, 21 innehåller en dansk, Kasper Jensen som körde TCR Denmark och där tog fyra segrar. Resten av listan släpps i nästa vecka.

*

Ingen har väl missat att det varit stökigt och pressat hos WRC-teamen att få nya hybridbilarna klara för start till Rallye Monte Carlo. Inte heller att Hyundai är de som av expertisen ansetts ha varit sist ur startblocken med att få till i20 Rally1. Anledningen till detta ska enligt samma källor ha varit flera, bland annat med att Seoul var sena med att ge rallyverkstaden i Alzenau grönt ljus för WRC 2022. När beskedet väl kom hade M-Sport redan testat nya Puman i runt två veckor och först två månader senare rullade första ” i20-mulan” ut genom verkstadsportarna. Foto: Okänd

Inte så värst många mil senare kraschade Thierry Neuville testbilen så illa att den inte gick att reparera utan en helt ny fick byggas upp. Ungefär samtidigt som den var klar meddelades att teamchef Andrea Adamo skulle lämna sin post på grund av ”personliga skäl”. Med andra ord så har inte Hyundai haft det rätta flytet inför debuten om en månad. Det har även ryktats om stridigheter i teamet efter att Adamo lämnade men detta verkar inte vara annat än just rykte. Dessutom menar Thierry Neuville att teamet nu kan anses vara i höjd med både M-Sport och Toyota vad gäller tidsschemat. 

Allt är under kontroll och jag har varit i Alzenau och själv sett att läget är som tänkt!

Han menar också att alla tre teamen kommer att ställas inför en mycket tuff första halva av WRC-säsongen… 

*

Greken Jourdan Serderidis blev förste privatförare att testa en Rally1-bil och så klart skedde detta på M-Sports marker. Malcolm Wilson har hela tiden sagt hur viktigt det är för honom och M-Sport att kunna fortsätta att sälja bilar till privatkunder. Frågan är hur pass tidigt en sådan som kanske då Serderidis, kan räkna med att få hem en Puma till Grekland?Foto: Okänd

I år har 57-åringen varit tämligen flitig med rallytävlande även om det bara skett hemlandet. En enda tävling med WRC-Fiesta blev det och så klart då i ”Akropolis”. I resterande har det varit Skoda Fabia Rally2 som fått göra tjänst och där andra platsen i Rally Deth är årsbästa. Lite kuriosa, 2013 körde han med nuvarande kartläsaren Frédéric Miclotte ”Skogsrundan” med en Subaru vilket gav en femte plats i 4WD-klassen. Låter inte så tokigt, men totalt blev han bara 51:a…

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. 

 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *