Nya R-bilar i garaget, TV-Svängs-vinnare till Tjeckien, ett sorglig avslut och så nyårsafton 2009!

Då är det dags att runda av 2019 och bara timmar återstår innan det ska drickas champagne och avges nyårslöfte med mera. Så här långt är det väl helt okej, men hade vi sedan sluppit alla nyårsraketer och smällare hade inte bara Colin och alla hans hundkompisar blivit överlyckliga.

Foto: Tommy Svensson

Tror även att många andra instämmer i detta och då inte minst den blåljuspersonal som ständigt attackeras av slödder som använder raketerna som dödsvapen. För att citera vår landsfaders med av honom så ofta använda ”detta är helt oacceptabelt”!

*

Inte så mycket som händer på motorsportfronten i dödsryckningarna av 2019, noterar dock att Ydres publikfavorit Albin Nordh varit i Lettland och hämtat hem ny bil för 2020. Hans udda men ack så ettriga Renault Twingo R2 får nu maka på sig till förmån för en Ford Fiesta R2T av senaste modell. Även i högerstolen blir det nytt och Christoffer Bäck blir den som ska läsa noterna mot den hägrande guldmedaljen i SM:s klass för Otrimmat. Premiär blir i Sandviken som arrangerar första deltävlingen i Rally-SM 2020.

Foto: Albin Nordh

Mer bilbyte i den delen av landet, BMW-friskusen Daniel Brorsson, Wäxjö MS byter nu från den välljudande BMW M3:an till Christoffer Haglunds R5-Fiesta. Även här blir det nytt till höger då ”Årets Co-driver i SMK Hörby” Julia Thulin lämnar plats åt Björn Jonasson.

*

Många har undrat vad som skulle komma att hända med den stora rallybilsamlingen som entusiasten Tommy ”Sillefallaren” Andersson samlat på sig under årens lopp. Efter att Tommy gick bort 2017 har spekulationerna varit många, men nu kan Ericsson Motorsport skingra dimmorna med att berätta att bilarna hamnat i Tjeckien. En samlare där har köpt merparten av bilarna, bland annat åtta WRC Ford Focus där en av dessa tror jag kördes av Mats Jonsson till seger i TV-Svängen 2006. I samlingen fanns dessutom en Mitsubishi Galant som även denna troligen har anknytning till TV-Svängen. Det var nämligen så att flerfaldige vinnaren av tävlingen, klubbens egen Bengt-Göran Bergström bestämde sig 1995 för att trappa ner efter många framgångsrika år i allt från Saab, Fiat, Opel, Mazda och till sist i en Toyota Celica Turbo 4WD. En paus som dock inte blev långvarig då ”Sillefallaren” erbjöd ”Bege” att köra hans Mitsubishi Galant VR-4. En bil som var byggd av Mitsubishi Ralliart och som nu hamnat hemma hos Tommy och välkända Tätab Hyrlift i Tranås där den mest stod och samlade damm. Trist tyckte ägaren som istället menade att det var bättre att Bege lånade bilen. Eslövsbon tackade ja och satte som vanligt årets tvåa i TCR Scandinavia Tobias Brinks pappa, Tommy som kartläsare i den f.d fabriksbilen.

Foto: Tommy Svensson

Det blev mer eller mindre succé direkt och därmed även en fjärde seger i TV-Svängen 1996. Under tiden köpte Sillefallaren på sig ännu en Galant och med denna fortsatte framgången, bland annat med ny seger i TV-Svängen 1997. Även om jag ibland erkänns som lite av ”minnesmästare” har jag svårt att komma ihåg vilken av Galanterna som kom först? Bege körde både en blå och så den vita som är på min bild och vill minnas att detta är vinnarbilen från 1997 men kan ha fel…

Du som villl läsa mer om detta rekommenderas att klicka in på bröderna Ericssons sida. 

*

2019 fick för mig ett mycket sorgligt avslut då min vän och fotografkollega Jörgen Johansson gick bort igår. Inte så att vi båda hade så mycket gemensamt, Jörgens liv vid sidan av fotograferandet var musiken och där hängde jag inte alls på. Speciellt gillade han Bruce Springsteen som han även fick möjlighet att lira med vid ett besök i USA och som ni förstår därmed väldigt långt från rally och Lasse Stefanz. Ändå fann vi varandra, inte minst under de två somrar som Jörgen jobbade som semestervikarie hos oss på Kristianstadsbladet. Efter detta träffades vi tämligen frekvent på olika fotuppdrag och sista gången detta inträffade var på handboll i Vinslöv. Som vanligt häcklade vi då varandra för vår olikheter men alltid med glimten i ögat. När så Jörgen fick besked om sin svåra hjärntumör i mitten av förra året blev det allt mer sällan mellan våra träffar. Jörgen gav dock inte upp trots de svåra sjukdomen utan skildrade med kamerans hjälp både sina behandlingar och sig själv under den tuffa perioden. Något som senare gjorde honom till vinnare av reportageklassen i Årets Bild.

Foto: Lasse Ottosson

Till en början såg det också ut som Jörgen skulle vinna fajten mot cancern men så kom den tillbaka i somras och dessvärre ännu aggressivare. Till slut orkade inte 50-åringen längre och i måndags avled han i hemmet i sitt älskade Finja. Kommer att sakna dig djupt Jörgen och inte minst vårt smågnabb. Också trist att du aldrig lyckades förklara för mig det fantastiska med amerikansk fotboll och baseboll, fast å andra sidan lyckades jag inte heller omvända dig till att digga grussprut och ”brumbrum” som du kallade min sport. #Fkk Cancer.

*

Som ni vet är det 2019 tio år sedan jag började Motorbloggen och tänker mig att avsluta med en önskan till er alla om ett gott slut och framförallt Gott Nytt År och dessutom köra en repris på mina nyårsönskningar för tio år sedan. Hur många blev uppfyllda…       

”Så är mitt första år som ”motorbloggare” snart slut, ja år och år det är väl knappt två veckor sedan jag började. Då jag inte är någon van bloggare varken som skribent eller läsare, så tar det lite tid innan man blir varm i kläderna. Responsen på Motorbloggen har dock varit klart positivare än vad jag själv trott, första veckan gick den in som femte mest lästa blogg på kristianstadsbladet.se. Upp till antalet besökare på Patrik Perssons fotbollsblogg är det dock ljusår, bara att hoppas att motorfolket hittar till Motorbloggen. För inte ska bollälskarna få dominera så totalt?

Så här timmarna före skumpaskålen skulle man väl summera året. Det har blivit strax över sextusen mil i Subarun, drygt tretusen i tjänsten och resten transport till och från jobbet. Nöjesmilen har varit få, kanske runt fem-sexhundra till alla miljövänners glädje. Missödena har varit relativt få. En punktering strax före jul, ett stenskott i vindrutan som gick att laga utan att byta ruta samt en lättare parkeringsskada på Domustorget, det är allt. Parkeringsskadan är den som retar mig mest, för visst är det fräckt och nonchalant att bara dra…

På rallyfronten blev det ett mellanår för mig. Fjärde placeringen i PR Tryck Classic Rally Cup var en klar missräkning efter de två senaste årens segrar. Bakaxelraset på Kadetten i Dackefejden var den mest bidragande orsaken till missräkningen. Men nu laddar vi för nästa säsong med ny bakaxel och efter helgerna ska det hämtas ”ny” motor i Göteborg.

Nu lägger vi detta bakom oss och ser framemot 2010 och självklart har jag nyårsönskningar/drömmar. Detta är de tio hetaste utan inbördes ordning:

Foto: Tommy Svensson

* PG Andersson får ett treårs kontrakt i Rally-VM och tar sin första pallplats i Rally Sweden.

* Saab överlever tack vare att Michael Schumacher går in med kapital. Kraven från honom är att Saab omedelbart ger Jens Edman klartecken med STCC-Saaben. Ett trebils team i Rally-SM och en bil i Rally-VM samt att Per Eklund fortsätter i Rallycross-EM är övriga krav.

* Vägverket upptäcker att det här med hastighetsgränserna 30-40-50-60-70-80-90-100-110-120 är lite krångligt. Behåller bara 30- 50- 70- 90 och ökar till 130 på motorvägarna.

* Volvo säljs inte till Kina utan Porsche går in som ny köpare. Främst för att man aldrig haft någon bra kombi i sortimentet. Till sommaren presenteras V70 med boxersexan från vassaste Turbo-Porschen.

*Fredrik Reinfeldt ringer till Sveriges bästa motorjournalist Robert Collin på Aftonbladet. Ber på sina bara knän att han tar över som Trafiksäkerhetsdirektör efter Claes Tingvall. Denne får istället ny tjänst som samordnare av Vägverkets parkeringsplatser i Norrland.

*Rally-SM blir succés efter att Saab gått in med sitt fabriksteam. Varken Volvo, Subaru, Ford, VW, Citroén, Renault, Peugeot, Fiat eller Skoda vill vara sämre utan kastar sig ut i rallyskogen igen.

*Nye FIA-presidenten Jean Todt vill sprida Formel 1 även till Norden. Upptäcker att det finns en klassisk bana i Anderstorp och tvingar fram en VM-tävling där i slutet av augusti.

Foto: Tommy Svensson

* Per Carlsson upptäcker att Midnattssolsrallyt ska starta i Kristianstad. Gör en snabbflytt av startplatsen från Jönköping till Stora Torg.

* Rättigheterna till Trabant köps av Nolato som har stor erfarenhet av plasttillverkning. Spjutspetsföretaget Saab har fortfarande kvar gjutformarna till tvåtaktsmotorn från 1965 och det är den som blir ny drivkälla. Ny fabrik byggs i Sibbhult medan huvudkontoret förläggs till Hjärsås.

*Strålningen från trafikpolisens radarpistoler upptäcks vara livsfarlig. Inte bara för polisen som håller i apparaten utan även för närmaste omgivningen. Rikspolistyrelsen stoppar användningen direkt och hastighetsövervakningen sker i fortsättningen med hjälp av stoppur på givna uppmätta mätsträckor. Drömma får man ju, det är gratis!

Gott Nytt År”.

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *