Vinterväder lovar gott inför Rally Sweden, paret Sylvan i varsin bil i Monte, Grøndal vann Romjulsrally men Skjaermoen stal showen!

Svårt att tänka sig att det är full vinter i norra Värmland när man tittar ut över detta femgradiga, gråmulna och absolut snöfria Skåne. Men att det verkligen är så visar bilden som  SS-chefen på Rally Swedens ”shake down-sträcka” Magnus Säfström tog på vägen mot gårdagens Romjulsrally. Vilken av de tre sträckorna som Magnus rekade intill norska gräsen som bilden visar det vet jag inte, men han kollade i alla fall Finnskogen, nya sträckan Nyckelvattnet och Hof-Finnskog och alla tre lika vinterfina. Bådar alltså än så länge gott för den ultimata folkfesten i februari och inte minst gänget i MK Ratten som ska köra Finnskogsvalsen redan om tre veckor i ungefär samma område lär instämma. 

Foto: Magnus Säfström

Det är ju alltid så, att till ”Svenska” då vill alla ha riktig vinter och på det viset skiljer inte jag mig från mängden. De första 10-15 åren av mina besök i Värmland så var det så gott som alltid vinter under rallyt även om det enstaka gånger var både tö och slask på sträckorna. Inte förrän 1990 visade sig vädergudarna på sin allra sämsta sida och rallyt tvingades ställas in för andra gången sedan premiären 1950. Första gången var 1974 när vi drabbades av bensinransonering och så 16 år senare var det ”vinterransonering”. Detta hindrade dock inte oss från att åka till Karlstad för att kika på ersättningen, ”TV-rallyt” som kördes ute på I2:s övningsområde. En sträcka kördes med gångavstånd från centrum men så klart en klen ersättning för ”the real thing”.

Foto: Anders Hasselgren

Men åter till vinterväder och 1983 då bilden på mig och min Saab 99:a är tagen var det som synes rejält med snö. Dessutom klarblå himmel, alltså exakt så som vi hoppas det ser ut i mitten av februari. 

*

När jag skrev om Rallye Monte Carlo Historique missade jag att där fanns ytterligare ett svenskt namn i anmälningslistan, Anna Sylvan (bilden är några år gammal). Med detta så undrar jag om inte familjen Sylvan är ensamt gift par att delta i rallyt med två olika förare. Medan Anna sätter sig i belgiskan Patricia Lamberts udda Fiat Moretti 850 så sitter Hans ännu en gång till höger om legenden Rauno Aaaltonen i en rödvit Cooper S.

Dock inte samma bil som vi använt tidigare, detta var en 65:a som numera står på museum, berättar Hans och fortsätter. 

Istället har vi fått låna Hans-Åke Söderquists liten nyare Cooper från 1968 till årets Monte, han är förövrigt också med som mekaniker.  

Medan Anna gjort sju-åtta starter så är maken Hans ett snäpp värre.

Tror det är minst elva starter varav två i ”fullfarts-Monte” med Per Eklund.

Första gången i ”regularity” var med Opel-fantomen från Tibro, Stefan Helin år 2007.

Foto: Stefan Helin

Trots att vi var helt gröna i det härm lyckades vi bli 30:e ekipage totalt. Att vi dessutom körde helt utan träning gör inte bedriften sämre, menar Hans.

Faktiskt även den bästa placeringen jag fått under mina år i detta fantastiska äventyr!

Om en dryg månad är det alltså dags för Anna och Hans att återigen ge sig i kast med de tuffa alpsträckorna som ofta bjuder på utmaningar som mycket snö och förrädisk is. Hans och Rauno har valt Bad Homburg i Tyskland som startplats då detta ligger bäst till för de nordligare deltagarna. Anna och Patricia däremot har valt franska Reims som har två fördelar enligt Hans.

Ligger närma Belgien och så bjuder man på champagne för start…

*

Foto: Anders Grøndal

Som väntat var där ingen som kunde stoppa Anders Grøndal och Marius Fuglerud från att vinna välj antingen säsongsavslutningen eller 2020-premiären, Romjulsrally kring Elverum. Den blå R5-Fiestan var snabbast på fem av de sex sträckorna vilket gav 1.21,6 minuts marginal till nya Citroën-åkaren Terje Sveinsvoll/Jørgen Nordhagen. Trea totalt i en Subaru slutade Håkan Sven Frøslid/Jørn Listerud. Bäste svensk och trea i R5-klassen slutade Stenungsunds Mattias Olsson/Erik Gustavsson.

Sedan utnämner jag utan tvekan Stig Rune Skjaermoen/Martin Otterstad till rallyts stora överraskning. Inte bara för att man körde med en tamare R2-Fiesta utan för att det var åtta år och tre månader senast Stig Rune körde rallybil. Normalt sitter han bredvid Johan Kristoffersson i KMS-Polon och att ändå köra in som åtta totalt är onekligen en bedrift. Knappt 40 sekunder efter och nia totalt kommer så nästa R2-bil, en Opel Adam innehållande Ola Nore Jr och Veronica Engan. Fyra i den här klassen kom Fredrik Karlander/Victor Svensson med sin ex. Solberg/Svensson R2 Peugeot. I den norska motsvarigheten till Grupp H tog Micke Lindh/Andreas Carlsson hand om tredje platsen. Paret kunde dock aldrig hota vinnaren Kim Anders Nyhus, runt fyra minuter snabbare.

I Appendix K var det dock svenskarna som regerade och där Per-Anders Högsäter/David Mård vann dryga minuten före Anders Hedström/Dan Levin. Även i VOC var det bra kört av svenskparet Johan Holm/Christer Holm som gick in som tvåa.  

Sämre gick det för Robert Blomberg/Ida Bood som i R5-Skodan skuggade Grøndal fram till sträcka fyra där det roliga tog slut med snöskottning. Samma sak med tungt taklägg dessutom på SS2,  blev resultatet för Magnus Engelbrektsson/Carina Nilsson. Fast allra tyngst drabbade ödet Ståle Brastad som redan på sträcka ett fick se sin nya Mitsubishi EVO6 ta fyra och bli totalt utbränd. En händelse som skakade om de norska rallyfansen som direkt drog igång en insamling för att hjälpa publikfavorit Brastad att få ihop till en ny bil.  

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *