Nya ”klassiker” godkända av SBF gör t.ex GSi-Kadett till vinnarbil och klassiskt rally till en vandring i ”dödskuggans dal”!

När Klassiska Rallycupen drog i gång i början av nittiotalet var den öppen enbart för rallybilar t.o.m 1965 vilket sedan utökades i mitten av 2000-talet (om jag inte minns helt fel var det då?) med lite nyare bilar, upp till 1975 års modell. Nu fick det väl ändå räcka tyckte många som i likhet med mig såg klassiskt rallytävlande mer som kulturbevarande än tävling. Men det dröjde inte länge förrän nästa steg togs på källartrappan och plötsligt var även en Volvo 240 från början av åttio en ”klassisk” rallybil.
Men hallå hur tänkte man nu, samma bilar med lite mindre effekt och enklare bakaxel kördes parallellt i Grupp H-klassen. Vart tog kulturbevarandet vägen?
Nästa trappsteg ner i den djupa källaren tog SBF igår när man från och med 2013 även tillåter bilar från perioden J1 och J2, vi snackar bilar där de nyaste är från 1990. Historiskt rally? Jag är skeptisk…
När man nu ändå skippat spaden och istället plockat fram grävmaskinen för att få en riktigt djup grav till den Klassiska och Historiska rallysporten förstår jag inte varför man plockat bort vissa givna ”vinnarbilar”. För det är ju att vinna som numera är ”the main target” i sammanhanget och då vore så klart Audi Sport Quattro S1, MG Metro 6R4, Ford RS 200, Lancia Delta S4 eller en Peugeot 205 T16 en given bil. Nu har SBF taskigt nog plockat bort dessa ( OBS, detta är ironi, OBS) bilar som en gång var så ”vanliga” i den svenska rallyskogen.
En kompis, själv innehavare av en 65:a förslog att alla Appendix K-bilar framöver ska förses med stor märkning ”App K” på sidorna. Detta för att kunna skilja dessa åt från Grupp H-bilarna, för till nästa år blir det ingen större skillnad på App. K och Grupp H.

Samma 240:er, GSi-Kadetter och Golfar i bägge klasserna, den ena ”klassisk rallybil” medan den andre kör i Grupp H, förvirrande eller?
Själv har jag ett litet finger med i TINTER Classic Rally Cup och det kan jag lova, där kommer inga GSI Kadetter eller Golf 2:or vara välkomna, vi drar även i fortsättningen gränsen vid 1981!
När ”nya Grupp H debatten” nu ebbat ur har istället ”nya hjälmar och HANS/Hybrid-skydden” övertagit huvudrollen. Här kom SBF med ett förtydligande i dag som kan förbilliga för hårt ansträngda rallyekonomier. Debatten har handlat om huruvida det är tillåtet att eftermontera intercom och då skriver SBF så här: ”Förtydligande om eftermontage av intercomutrustning i FIA godkänd hjälm.
Används intercomutrustning ska hjälmen, av fabrikanten, vara förberedd för detta med utrymme för hörsnäcka och förborrade hål.
Om fabrikanten kräver en specifik typ av intercomsystem skall detta respekteras annars är det fritt till användaren att tillämpa system som passar för hjälmen utan att göra åverkan på såväl stoppning som skal. I tveksamma fall hänvisar FIA till generalagenten/tillverkare gällande hjälmen för information om vilket intercom som skall tillämpas, finns det ingen rekommendation står det fritt till ägaren att välja om kraven enl ovan följs.”
Det har varit ovanligt tyst från ”dubbdäckshatarna” i år, kan det vara så att man äntligen insett vad som är säkrast på snö och is? Inte ens miljömupparna har hörts så mycket, de som utan forskningsbevis ändå menar att dubbdäcken dödar allt som andas genom att riva upp asfalten. Kan det tänkas att även de besinnat sig och den vulgärdebatt som funnits de senaste åren har gått till destruktion och inte återvinning…
Medan vi snackar dubb eller dubbfritt så är debatten lite annorlunda på andra sidan Öresund. Här debatterar man istället om det ska vara vinterdäck eller ej på vintern. Läser ett inlägg i debatten, där man konstaterar ( översatt från danska) ” Många tester visar att kör man med sommardäck på snötäckt väg är bromssträckan mycket längre än med vinterdäck, dessutom är igångsättningskraften bara en bråkdel mot vinterdäckets”. Detta är alltså skrivet 2012, inte 1952 och den intervjuade Kenneth Saust är tvärsäker när han säger, ” Det handlar både om framkomlighet och säkerhet när vi anbefaller vinterdäck på vintern”. Säga vad man vill, men Kenneth är en klok man och jag måste säga att jag blev mycket förvånad när jag läste detta. Så stor skillnad är där inte på väderförhållandena i Skåne, Halland och södra Småland mot det som råder i Danmark. Tror inte en enda normalt säkerhetstänkande svensk bilförare ens funderar på att köra med sommardäck på vintern, men tydligen är detta inte lika självklart hos våra danska vänner. Märkligt!

8 svar på “Nya ”klassiker” godkända av SBF gör t.ex GSi-Kadett till vinnarbil och klassiskt rally till en vandring i ”dödskuggans dal”!

  1. Får väl göra som i road racingen där de har olika klasser beroende på hur gamla hojarna är.
    Problemet är väl att det blir än fler klasser att hålla reda på.

  2. Ja, så börjar det dra ihop sig, nog ser det bra ut för min del och om det nu står sig hela vägen så kommer min 500:ing att gå till rosa bandet, det har ju inte varit något stort jobb att kamma hem dessa pengar, det är som att stjäla godis från barn! Ta nu reda på pg-numret till rosa bandet och sätt in pengarna på måndag.

  3. Tycker synet på klassiske bilar är lite unfair. Det är klart att ni gamla som har varit med länge tycker att en volvo 240 från 84 inte är klassisk… men ungdomer som är födt på 80-talet, tycker kanske det är en jätte gammal bil och klassisk. På andra sidan tycker jag man ska vara mycket tuff med hensyn till att dessa ”nya ” klassikare måste se ut som dengång… med tanke på kaross, hjul. Jag hade gärna konverteret min egen och kört klassisk i värste Grp A trim, men det kräver en del sponsor pengar. Men tycker inte man kan säga att det är helt fel… tänk på bilar som Rover Vitesse, Alfa GTV, BMW 635. Det är jo inte bara Volvo 240 vi pratar om. Tycker dog att man bör ta en period åt gången, 82-86…. men såklart vil jo tyskerne har med M3 som kom i 87.

  4. Det är så vidt jag vet är det FIA som har plockat bort dessa Grupp B monster. Så det är inte bara i Sverige att dessa inte för körs i tävling. De för användas vid show och som föråkare. Men inte tävlas.

    1. Hej. Visst har du en point att för de yngre kan en nittiotalsbil kännas gammal, men det handlar inte om detta tycker jag. Klassiskt rally är en sak då snackar vi bilar absolut inte nyare än 1975. De bilar du menar är din barndoms bilar men inget som har med det andra att göra.
      Lycka till med 635:an eller Rovern, skulle vara kul att se på en grussträcka…
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *