Nya däckregler i rally himmel eller h-e, reccen i gång på Irland, tre DS3 WRC i Argentina och Lucas bäst i Slovakisk Rotax!

Precis när jag börjat tvivla på allvar att Rallyutskottet verkligen tänkte på ett nytt däckreglemente så dök den lilla oansenliga, men för många näst intill världsomstörtande notisen upp på SBF:s hemsida. Rubriken ”Uppsägning av Däckreglemente Rally” mottogs säkerligen på många olika sätt bland rallyts rallyåkare och arrangörer. En del menar att nya ”snälla” däck äventyrar säkerheten medan andra och i mina ögon mer nyanserade, inser att detta är en verklighet om sporten överhuvudtaget ska finnas kvar efter år 2020. Med ”snällare” däck minskar både hastigheten i rallyskogen och vägslitaget, plus att det inte längre blir helt nödvändigt att jaga de sista superdyra hästkrafterna då man inte längre får ner ”pållarna” i vägbanan.
Kollar man med arrangörerna tror jag att man är tämligen samstämmiga och applåderar beslutet att införa andra däck i sporten.
PÅ SBF:s sida står att läsa, ”Rallyutskottet säger härmed upp gällande sommardäcksreglemente fr.o.m 2015-04-01. Anledning till uppsägning är en åtgärd för att minska vägslitage. Arbetet pågår med ett nytt däcksreglemente, som preliminärt skall vara klart 2016-04-01. Nuvarande reglemente gäller t.o.m. 2018-03-31.”.BloggDaäck
Redan igår restes frågor om vad som gäller framöver och som jag tolkar det kan man åka på dagens däck fram till den siste mars 2018. Men redan om ett år ska ett nytt reglemente presenteras och som om jag fattar det rätt blir dessa godkända att tävla med från och med då. Alltså kommer både nya och gamla reglementet gälla under övergångsperioden fram till 2018.
Ett stort frågetecken är så klart om dagens rallydäcktillverkare känner sig motiverade att jobba fram däck för det nya reglementet? Gör man inte det så kan det bli problematiskt. Inte ens jag tror att det kommer att fungera att som man gjorde förr, köra på ”odubbade vinterdäck” typ Michelin MS 100…

*
BloggBreenIdag har man kört ”reccen” för ERC-deltävlingen Cirquit of Ireland nu i helgen. Stora förhandsfavoriten är hemmaföraren Craig Breen i sin Peugeot 208 R5. Han verkar tycker att allt funkar bra enligt Twitter.
Great day testing with Peugeot Sport close to home in Mullinavat yesterday, fantastic roads!

*
BloggNasserI Argentina får Mads Östberg och Kris Meeke sällskap av Khalid Al Qassimi som gör sitt första WRC-framträden för året i en DS 3 World Rally Car. För den rutinerade föraren från Förenade Arabemiraten blir det premiär i Argentina och han blir en av 14 anmälda i WRC-klassen. Totalt 60 anmälda till den här den fjärde deltävlingen i WRC.
I WRC 2 kommer tio förare att kämpa om segern och då så klart DMACK-teamets Jari Ketomaa som leder mästerskapet så här långt i R5-Fiestan. Som främsta utmanare ses Nicolas Fuchs (Fiesta R5), Yurii Protasov och Abdulaziz Al-Kuwari (båda Fiesta RRC).

*
Med två timmar kvar av anmälningstiden till Anderslövsrallyt har man nu 68 anmälda. Några av de ”vanliga” namnen saknas fortfarande så minst tio till räknar jag med innan klockan är 18.

*
BloggLucasFör två veckor sedan åkte Kristianstad Kartingklubbs Lucas Rosenbäck till italienska Gesola-banan norr om Venedig. Det handlade om Rotax Challenge och som ingick som deltävling för Slovakien (?) och där 15-åringen från Vinslöv utklassade allt motstånd. I finalen startade 18 förare och Lucas var snabbast och var hela 15,2 sekunder före tvåan i mål.

*
Lite mer karting och nu jobbar man ute i Åsum med kommande EM-tävling sista veckan i juni.
– För oss handlar det om att göra ett så bra event som möjligt utifrån de resurser vi har. Vi har en bra dialog med både FIA och promotorn WSK, men det är klart att kraven är högre och vi har inte allt manskap som behövs. Därför behöver vi hjälp från klubbarna runt omkring för att lösa allt, säger Jesper Håkansson, organisationschef för EM-tävlingen i Kristianstad i SBF:s nyhetsbrev.
– Många ser karting som instegsklass till annan bilsport, men fjolårets segrare av EM-deltävlingen, Douglas Lundberg, är betald fabriksförare för Kosmic Racing Team, berättar Håkansson.

*
BloggEkströmEn som började karriären med karting är Mattias Ekström men sedan dess har där hänt en del, berättar Mattias.
Nu har vi koll. Anmälningen för FIA World Rallycross Championship 2015 är inskickad och vårt mål från start – det gäller än. Vi ska vinna. På banan och utanför. Jag kommer att köra tillräckligt många tävlingar för att kunna bli världsmästare i RX, som förare och teamägare och jag vill verkligen!
Ny i EKS är Anton Marklund som lärt känna teamet under vintern när han torrkört sin nya bil i verkstan.
Jag är stolt som en tupp att Anton valt EKS och kommer att ge honom alla förutsättningar att köra ifrån mig, konstaterar Mattias.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *