Hemmahopp snabbast i ERC-nerskakning, Grybb trea och bäste svensk, Saab-hype och Ogier uppåt väggarna!

BloggBarbaleNär shake down drog igång inför Circuit of Ireland var det hemmaföraren Robert Barrable som var snabbast. Sträckan avgör startordningen där den snabbaste får välja först men med enbart asfalt på ERC-sträckorna har väl inte startordningen den stora för eller nackdel som på vintern eller på grus. Trots detta så måste det startas i någon form av ordning. Garanterat är de 18 sträckorna utanför Belfast tuffa, ojämna, hoppiga men ändå klassas som något av det roligaste man kan åka om man gillar asfalt.
På plats finns Emil Bergkvist/Joakim Sjöberg som ledare av både ERC3 och Junior-ERC i Opel Adam R2 i hop med Göteborg-Dala kombon Mattias Adielsson/Christoffer Bäck i Peugeot 208 R2. Startfältet är också riktigt starkt och det är hela 19 juniorer som startar berättar Mattias och tillägger.
Många av dem är också uppväxta med asfaltsrallyn, så det kommer att bli en fördel för dem.
Nu lär Mattias ha nytta av fjolårets inhopp i de franska asfalttävlingarna han gjorde med ”gamla” Peugeoten men tror ändå det blir tufft.
Det här kommer att bli riktigt svårt, vägarna ska vara väldigt hoppiga och svårkörda men alla tävlingsmil vi gjorde i Frankrike hoppas jag att vi har nytta av i den här tävlingen.
Till skillnad från Bergkvist som körde och vann en irländsk tävling förra helgen värmde Mattias och Christoffer upp lite lugnare.
Vi åkte hit lite tidigare för att kunna köra reccen till en lokal tävling allt bara för att komma in i de speciella vägarna och känna på atmosfären.AUTO - ERC LETTONIE RALLY 2015

Sista finslipningen med Peggan gjordes i måndags, ett kortare test för att se så bilen fungerar som den ska.
22-årige Steve Røkland (bilden) ERC-tvåa utmanar än en gång svenskarna med sin Peugeot 208.
Du följer svenskarna och norrmannens framfart på Eurosport enligt följande.
Torsdag: 00,00 – 00,15
Fredag: 23,00 – 23,30
Lördag: 23,15 – 23,45
Tisdag: 23,00 – 23,30

*
Tickade in ytterligare några anmälningar till Anderslövsrallyt den 11 april ”efter stängningsdags” i går klockan 18.00. Kollade lite bland namnen och noterade att det var 13 förare utanför Södra BF där tävlingen ingår i DM, av de 77 anmälda. Med enkel huvudräkning innebär detta att det i Skåne/Blekinge och Södra Halland bara finns lite över 60 rallyförare som satsar på DM. Inte så många…

Första start i Anderslövsrallyt, andra deltävlingen i DM, Simrishamns var först så klart är klockan 11.00 från DC-lagret i Anderslöv. Första tävlande är tillbaka hit klockan 14.14 efter att då ha kört de tre specialsträckorna som alla körs två gånger med en sammanlagd längd av 36 km.

*

Rolf och Lina Grybb, Hässleholms mK på Sturup Raceway.I dag kördes första rundan av populära danska RS-serien Yokohamamesterskabet Øst och detta i Tåstrup inte långt från Köpenhamn. När det var premiär i Hörby tvingades Rolf Grybb, Hässleholm att avanmäla sig på grund av en smärtande rygg. Nu var ryggen bättre och Rolf visade att han och den brandgula Asconan är i samma fina form som i fjor. En total tredje plats och tvåa i Klass 1 blev resultatet för Rolf med Pia Grybb vid skissblocket. Upp till totalsegraren Steen Andersen i en Mitsubishi EVO X var dock steget långt, nästan en hel minut. Tvåa bak Andersen slutade välkände Suzuki-föraren Anders Lysen och detta halv minuten före Grybb.
I Tåstrup körde även Svedalas Mats Lundahl med den ”gröna” BMW M3:an och slutade femma totalt och fyra i ”Grybb-klassen”. Eslövs Anders Karlsson var lite långsammare med ”Silver-Escorten”, sjua totalt. Sämre fick det för SMK Hörbys Sune Larsson som inte kom till start i det sista av de fyra heaten med Mitsubishin. Samma öde rönte hemmaprofilen Tim Svanholt som bara orkade med ett enda heat.

*
Som en liten ”Påskgåva” tänkte jag publicera mars motorkrönika för alla er som inte är så lyckligt lottade att ni får Kristianstadsbladet och vårt månadsmagasin Kristianstad Open i era brevlådor. Ni som tillhörde lyckligt utvalda kan lämpligen gå ut och påbörja äggkokning eller annat påskigt istället.
Tro det eller ej men just nu, runt fyra år efter att Saab gick i graven så verkar den Trollhättebyggda farkosten hetare än någonsin. Detta om man ska döma efter hur snacket gått här på redaktionen den senaste tiden. Anledningen är att en av mina kollegor plötsligt SMS:ade en bild på sista versionen av Saab 9 5 med tillägget ”Snygg va?”. Själv stod jag där med mobilen i handen, såg ut som fågelholken och undrade vad som menades?
– Funderar på att köpa den, svarade kollegan.
Fortfarande med fågelholk-look undrade jag varför?
– Därför att den är så himla snygg, en Aero med V6:a 300 hästkrafter och fyrhjulsdrift, svarades det i andra mobiländen.
Försiktigt undrade jag om han visste att det var en Saab och att de ”konkat” för flera år sedan. Att nu köpa en sådan verkade i min mer praktiska värld ganska korkat. Ivrigt påhejad av några andra plötsliga Saab-vurmande arbetskamrater förstod jag att loppet var kört, det skulle bli Saab. Talade alltså för tomma öron och alla motargument viftades bort. Kollegan var helkörd och det stod tämligen klart att snart skulle det skiftas pengar. Case closed (fallet avslutat för oss som pratar svenska).
Kan dock inte utan att förvånas över detta plötsliga intresse för Saab och kommenterade även detta lite syrligt för Trolhätte-maffian.
– Hade varit betydligt bättre att ni och alla andra Saab-kramare stödköpt innan de gick i graven, då kanske bilfabriken funnits kvar än i dag.
För så enkelt var det, att även om den sista 9 5:an var världens bästa bil som kollegorna verkar anse så var inte resten av världens bilköpare överens om detta. Saab sålde allt för få bilar och därför tvingades man för fyra år sedan göra sällskap med andra stora ”bra” bilmärken in i himlen. Tänker till exempel på Austin, Morris, Buick, Pontiac, DeSoto, Packard, Simca och Borgward. För att inte tala om östtyska storheter som Wartburg och IFA, alltså enbart fint sällskap för Saab…
Själv är jag helt säker på att Svenska Aeroplan AB:s vandring i dödskuggans dal började långt före 2011 då sista spiken slogs i kistan. Redan 1980 togs första spadtaget till graven och det var när de församlade snillena i något styrelserum beslöt att Saab skulle upphöra med sin framgångsrika tävlingsverksamhet. Nu skulle man inte sälja bilar med hjälp av Erik ”På taket” Carlsson, Stig Blomquist eller Per Eklund. Nu skulle man visa sig ”moderna” och istället var det genom tennis och utförsåkning Saab skulle krängas.
Med ett enkelt okänsligt beslut raderades över 30 år med internationella rallyframgångar bort, istället valde man en Björn Borg med hårband och allt lutad mot Saab 900 Turbo som profil. Borta var Carlssons enastående uppvisningar med 96:an som gav segrar i såväl Monte Carlo-Rallyt som brittiska RAC-Rallyt. Eller det ultimata mandomsprovet Spa-Sofia-Liege med sträckkörning i över 600 mil där Carlsson och Saab visserligen aldrig lyckades vinna men väl blev tvåa, två gånger dessutom.
Eller Stig Blomquist och Per Eklund som drog fram som rena segermaskinerna i både Saab V4 och Saab 99. Till exempel blev Stig Blomquist förste förare att vinna en tävling i Rally-VM med en Turbo-bil vilket skedde 1979 med en 99 Turbo. En seger som gav genklang i hela motorvärlden och gav Saab massor av ”gratis” PR. Bortsett från att BMW redan 1974 stoppade in en turbo i 2002:an så var Saab först med turbo i en familjebil. En bil som sedan de duktiga mekanikerna i den lilla ”ludan” i Trollhättan förvandlade till en VM-vinnare.
Men året efter var det slut istället var det servess, baslinjer, slalomkäppar med mera som skulle göra Saab till märket på allas läppar. Vi vet alla hur lyckat det framgångsreceptet blev. Istället för pengar i kassakistan gick det sämre och sämre för Saab där den första 92:an rullade ut 1949 och 62 år senare slutade produktionen. Fast än idag finns det hängivna ”Saabianer”, det räcker för mig att titta bort över skrivbordskanten…

*
BloggLoebMedan andra pickar ägg och gör andra påskgrejor så har Sebastien Ogier och hans fru  andra saker för sig. Att klättra upp för branta väggar känns inte så påskigt för mig, å andra sidan är jag inte heller från Frankrike

*

Rally France 2014Har fått en del trevliga påskhälsningar både live och via mejl/Facebook och bland annat från Ola Floene som delar WRC Polo med Andreas Mikkelsen och som verkar taggad inför nästa start i Argentina om tre veckor. Ola hälsar.
Vi jaga Ogier hele veien i 2012 og nå er alt nytt for alle og veiene passer oss bra, raskt blind…)).
Låter onekligen lovande och för mig blir det mycket funderande inför tipset, ska man gå ”all in” och sätta den norska duon som——-. Nej ni får vänta och se.
Glad Påsk

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *