Suninen ny hos Toyota, Tingsryd Rallysprint lottar ut båt, nya ägare i STCC och Hakelius briljanta analys av ”Clarkson-drevet”!

BloggSuninenDå blev det unge talangfulle finnen Teemu Suninen som tog plats vid sidan av redan klare fransmannen Eric Camilli i TOYOTA MOTORSPORT GmbH (TMG) juniorsatsning för WRC. Suninen som nu är knuten till Toni Gardemesters team där han kör en Skoda Super 2000. Både han och Camilli kommer att tävla med olika bilar och i varierande tävlingar för att komma väl förberedda den dagen Toyota släpper upp kopplingen i sitt första WRC-race 2017. Påminner starkt om hur Volkswagen förberedde sig inför Polo-debuten där Sebastien Ogier körde Skoda Super 2000 även han. Ett recept som således kan betraktas som ganska lyckat.
Suninen är lite okänd för de flesta men gjorde WRC-debut i Rally Finland 2014 och vann direkt klassen WRC 3.
Både han  och Eric deltog tillsammans med flera andra förare, det ryktades även att Pontus Tidemand var på plats, i den ”shoot out” som Toyota genomförde i höstas i Italien. Valet föll slutligen på de här båda.
– Jag är stolt över att bli en del av TMG:s junior satsning, Toyota har ett gott rykte och historia i rally, menar Suninen.
Målet är att lära mig så mycket som möjligt eftersom jag fortfarande är väldigt tidig i min karriär!
Vid sidan av test och tävlande för TMG kommer båda två förarna att köra tävlingar i både WRC och ERC med hjälp av teamet Oreca Racing där de ingår.

*
Corrado Fontana, Nicola Arena (Hyundai I20 WRC #5) helgen gjordes det historisk debut för Hyundai i20 WRC då bilen för första gången kördes utanför fabriksteamet och detta i Italienska Mästerskapets 39. Rally 1000 Miglia. Corrado Fontana och Nicola Arena slutade fyra i Hyundai-debuten. Mycket gick ut på att anpassa bilen till både hans körsätt och de italienska sträckorna då bilen kom till sitt nya garage bara någon dag före start. Fontana förbättrade sina sträcktider stadigt och mot slutet var han ungefär jämnsnabb med de på pallen. Vann tävlingen gjorde trefaldige europamästaren Luca Rossetti i en WRC-Fiesta.

*
BloggSubaru dag visades Sverre Iscahsen, Bucky Lasek och Travis Pastranas helt nya 580 hästars Subaru Impreza SuperCar upp. Bilen ska köras i Global Rally Cross-serien. Kul med Subarus engagemang, bara synd att det i stort sett bara är Stoffe Nilsson, Algot Öberg och några till som försvarar märkets stolta traditioner här hemma…

*
Årets höjdpunkt för asfaltåkarna Tingsryd Rallysprint (nu vet jag att CG Wilke har invändningar med Hässleholms GP), har öppnat anmälan. Kristi Himmelsfärdsdag eller den 14 maj är det dags för race igen på gatorna i Tingsryd. I år inte med riktigt samma starka koppling till South Swedish Rally som håller till i Karlskrona dagarna efter men som jag ändå är säker på blir en höjdare. Sträckan körs två gånger och varje gång mäter 9 kilometer, alltså totalt 18 kilometer. Arrangören Ryds MK har maximerat till 100 startande så det gäller nog att hänga på låset.
Fick ett mejl häromdagen i samma ämne där det påpekades att till och med jag hade chans att ta hem det allra finaste priset i tävlingen, en båt från Ryds-Båt. Denna lottas nämligen ut bland alla deltagarna…

*
Nu efterlyser Bilsport Rally Cup en ny deltävling i cupen då SMK Valdemarsvik tråkigt nog tvingats ställa in årets upplaga av Viks-8:an. Roger Roth skriver, ” Vi är alltså just nu nere på 4 deltävlingar pga detta, 4 deltävlingar är ett minimum i vårt sponsoravtal med förlaget.”.
Får hoppas det löser sig, för Bilsport Rally Cup utgör en viktig del för alla som inte tar detta med rally som något livsavgörande.

*
Carsten Magnusson och Lars Servins ambitiösa undersökning om användandet av HNRS/Hybrid-skydd i Simrishamn väckte en hel del reaktioner. Märklig nog har där enbart kommit reaktioner från folk som är positiva till  användande av nackskydden. Inte en enda har hört av sig som tycker att det är helt fel att ha krav på att skydden ska användas i rally. Kanhända att opinionen svängt sedan 2013 och ska man döma av att nästan åttio procent av de tävlande använder skydd idag så är kanske frågan helt enkelt överspelad.
Jag reagerade mot att det var i ”klassiker-gänget” som nackskydden användes minst, exakt hälften av de startande körde utan och när jag läser Leif Perssons kommentar förstår jag att de inte är unika. Leif skriver, ”Apropå ”skydd” jag brukar sitta och titta på BTRDA Historic Rally med flera serier från de Brittiska öarna som det brukar heta i väder sammanhang . Där förekommer inte dessa skydd i motsvarande omfattning och i Historic är det gott om ”Silverrävar ” som har gjort comeback de har nog starkare nackmuskler än de Svenska för dom har inga skydd alls . Vid intervjuer så skulle det synas när dom tar av sig hjälmen . En orsak till att dom inte kör med skydd kan vara att de flesta kör Escorter mk I , mk II . :-D”.
Nu vet jag inte riktigt vad Leif menar med att ”de flesta kör Escorter”, är man extra skyddad i en Ford?

*
Föga överraskande var Sebastien Loeb med svägerskan Sandra Rebout snabbast i Rally Vins de Champagne i helgen. Rallyt var andra deltävlingen i serien direkt under Franska Mästerskapet. 14 raka sträcksegrar med DS3 WRC gav segermarginalen 4:46,6 minuter före Eric Cunin i Skoda Fabia WRC. Trea blev Quentin Giordano i en Citroen Ds3 R5. Femma slutade fru Loeb Severinne som åkte med Sandras man Dominique Rebout i en Peugeot 207 Super 2000.

*
Exakt en dag kvar av anmälningstiden till Anderslövsrallyt kan nu Trelleborgs Mk räkna in exakt 60 namn i listan. Känns onekligen lite tunt med tanke på förra helgens rekord i Simrishamn och ännu har jag inte fått någon förklaring vad det klena intresset beror på. Någon som vet?

*
Nu har STCC fått nya ägare när Jonas Lundin, bröderna Daniel och Filip Sporre, övertar Rickard Pålssons kvarvarande ägarandel i företaget.
De nya ägarförhållandena visar på vårt engagemang i verksamheten. Vi är inne i en positiv utveckling och förändringarna påverkar inte vår strategi i hur vi vill driva och utveckla företaget, racingmästerskapet och RallyX, säger STCC:s VD Jonas Lundin.
Det var 2005 som Rickard Pålsson, som redan tidigare hade ett stort engagemang i sporten via sitt företag VEIDEC AB, gick in som ägare av STCC.

*
Då gav sig inte BBC utan Top Gear profilen Jeremy Clarkson fick sparken efter bråket i Argentina. Nu försvarar jag inte vad som än hände där men drevet som gått bland alla ”fina och korrekta” människor som mer eller mindre krävt Clarksons huvud på ett fat ställer jag inte upp på. Blir därför glad när jag läser Aftonbladets Johan Hakelius som delar min uppfattning. Hakelius skriver bland annat, ”På sina håll verkade de ha hängt upp flaggspel på redaktionerna, köpt tårta för hela kaffekassan och sjungit Marseljäsens blodigaste verser. Här i Sverige. Allt för att fira att en tv-­kändis i ett motorprogram i England fått sparken.”. Han fortsätter, ” Men de som skrev de triumferande texterna är jeppar som ­annars inte tvekar att hylla gangsterrappare och knarklangare, som känner sig ­befriade av det omstörtande i Markis de Sades sextortyr och gärna lägger ett gott ord för den väpnade revolutionen. Våld och dåligt omdöme får dem vanligen att spinna som katter.”.
Sedan analyser han knivskarpt och långt mycket bättre än vad jag själva är kapabel till, ”Att de inte gillade ”Top gear” kan man ju begripa. De flesta av oss ogillar det mesta som sänds i tv. Men denna besatta oförsonlighet? Mot ett motorprogram?
Vad handlar det här om? Varför innehöll mer än en svensk tidning denna ­jublande skadeglädje och snipigt rättrådiga belåtenhet över att BBC sparkar Jeremy Clarkson?
Jo, det ska jag tala om. Det är en fråga om äganderätt.
De här människorna ­betraktar offentligheten, ­inklusive tv:s motor­program, som sin egendom. Och som alla samvets­granna ägare är de angelägna om att vårda sina tillhörigheter. Deras offentlighet ska vara skinande, blank och ren. All smuts ska bort. All ohyra ­rökas ut. Därför detta jubel över Clarksons sorti. Hans skämt tog inte alltid hänsyn till den senaste kombinationen av queer-bokstäver. Han var grabbig. Han drev med klimathysterin.
Sådant ska helt enkelt inte få besudla offentligheten. Deras offentlighet. Det ska bort, bort, bort. En avvikande röst upprör dem, på samma sätt som en del folk, som anser sig äga ­luciatraditionen, kan uppröras av en mörkhyad ­Lucia.
Men nu är de belåtna, för nu har reningsbadet tvättat bort lorten.”.
Inte ofta jag har anledning att applådera Aftonbladet men idag gör jag det. Hoppas bara att Hakelius kollega nöjesredaktör Lundell läser krönikan, för på henne stämmer precis allt in på vad han beskriver…

*
Vet inte om samme Hakelius har haft ett finger med i beslutet att skrota förslaget om skatt på dubbdäck. Inte omöjligt då han verkar vara en man med ett stort mått av sunt förnuft!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *