Ny undersökning: Däck utan dubb, farliga på vintern!
Nu kommer mailkorgen att fyllas igen, det är dags för en ny sväng i dubbdäcksdebatten. Inget får sådan genomslagskraft som när jag ifrågasätter de dubbfria vinterdäcken och jag är beredd på nya utfall.
När organisationen Motormännen idag presenterade en ny undersökning om dubb kontra dubbfritt fick jag, tyvärr måste jag säga, mer bränsle i min kamp mot dubbfritt.
Under tiden 5 december 2009 till den 7 januari 2010 har man tittat närmare på 13 olyckor där halkan har ansetts vara olycksorsak. Undersökningen visar med skrämmande tydlighet att bilar försedda med dubbfria däck är inblandade i olyckor oftare än bilar med dubbdäck.
I åtta av dödsolyckorna saknade bilarna dubbdäck, enligt Motormännen. Ställer man sedan siffran i relation till att enbart 30 procent av bilarna här i landet har dubbfritt så framstår den skrämmande verkligheten med all önskvärd tydlighet. Bara en dryg fjärdedel av bilisterna kör dubbfritt medan mer än hälften av olycksbilarna har den här dåliga/farliga vinterlösningen. Skrämmande om ni frågar mig!
Motormännen konstaterar också efter undersökningen..
– Risken att dö ökar om du kör utan dubbdäck.
Deras trafiksäkerhetsansvarige Niklas Stavegård slår fast.
– Trots att de nya dubbfria däcken blivit bättre, är fortfarande bilister med dubbfria däck kraftigt överrepresenterade i statistiken.
Enligt TT (Tidningarnas Telegrambyrå) som gått ut med undersökningen, så protesterar självfallet Vägverket vad annat vore att vänta. Härifrån har man ju under vintern lagt undan Nollvisionen för att spara vägunderhåll. Kommentarerna har hitintills bara varit den gamla vanliga strutstaktiken, stoppa huvudet i sanden eller som nu på vintern, i saltet.
– Underlaget är för magert, menar Vägverket utan att gå närmre in på fakta.
Vägverket tillsammans med aningslösa politiker har den här vintern försökt lura bilister, att dubbfritt i kombination med moderna bilars antisladdsystem fungerar helt perfekt i vårt land. VTI:s ( Statens Väg och Trafikforskningsinstitut) studier slår hål på det skitsnacket genom en bred studie.
– Det är däcken och inte antisladdsystemet som har störst betydelse för att undvika olyckor. Tack för det Televerket!
En kompis har precis kommit hem från lite skidåkning i Sälen. Han kör dubbfritt för att det är bekvämt och inte bullrar, men lyckligt och väl hemkommen konstaterade även han.
– Visst skulle man haft dubbat, men det är ju så sällan dubbarna behövs här nere.
Alltså, jag tror inte att det var så stor skillnad på vägarna kring Sälen än att köra E22:an förbi Linderöd i tisdagskväll…
Väderutsikterna fram till fredag nästa vecka visar på temperaturer kring nollgradigt och det är då halkan slår till. Tänk på det och kör därefter oavsett om du kör dubbat, något säkrare eller dubbfritt, betydligt osäkrare.