Ny svart WRC-Fiesta, hur snygg är den egentligen och ska vi ha svarta rallybilar?

Noterade på alerta VF-Bloggen att Ford har ny design på WRC-Fiestan. Kollegan här tyckte den såg grym ut, själv var jag inte så imponerad. Fiestan var lackad mattsvart med lite blanksvarta partier och vita oregelbundna ränder. Snyggt eller ej är väl upp till var och en, men själv tycker jag nog att den gamla var tuffare…
Har aldrig varit mycket för svarta bilar och allra helst svarta rallybilar. När jag började tävla i början på sjuttiotalet kan jag bara minnas att det fanns en enda svart bil i den skånska rallyskogen. En klubbkompis hade en Volvo Amazon 64:a och när det sedermera blev totalskrot av densamma jublades det i klubben.
– En så ful rallybil kunde man ju bara inte ha, var samtligas mening.
Det enda som gick att rädda var taket som hamnade på en annan rally-Amazon, men där lackades det mörkblått.
Inte heller gillade jag när Saab började tävla med Saab 99:an och då i svarta bilar med blå/gula stripes. För mig var det även ett svårt trauma när man lämnade den röda klassiska Saab-färgen till säsongen 1974 och det var ”Indisk gul” som skulle bära mot nya höjder för Blomqvist och Eklund i V4:orna. Inte nog med detta, för färgbytet sammanföll med att jag hade fått ihop meriter tillräckligt för att få lov att köpa en så kallad ”T-Saab” direkt från fabrik i Trollhättan. Detta hade varit lite av ett livsmål från allra första tävlingen. När detta så äntligen uppnåddes, ja då byter man färg till ”brandgul”. Många sömnlösa nätter innan man kom över den smällen!
Inte blev det heller så mycket bättre när man två år senare bytte till den ljusgröna Päronglass kulören. Vet i tusan om inte det var i den här vevan som det började gå riktigt snett för Saab, från rött till ljusgrönt på rallybilarna. Hur fel kan det bara bli?
På tal om Saab så hörde jag just nu på radion att Muller prånglat ut ytterligare femhundra bilar till Kina. Bilarna ska förskottsbetalas vilket ska täcka lönerna för de hårt prövade Saabjobbarna. Skönt för dom, men frågan är när man verkligen ska börja producera bilar igen? För nu är vi ju i Sverige och då ska det väl has semester i Trollhättan oavsett hur verkligheten ser ut. I såfall innebär det att några nya bilar inte rullar ut genom Saabgrindarna förrän tidigast i början av augusti och då han man haft ytterligare en lön att betala ut…
Nya bilar i alla ära, men lite krångliga kan dom vara. Idag var jag på fotojobb dit den skrivande kollegan anlände, rödflammig och genomsvettig efter språngmarschen genom Bromölla.
– Bilen startade inte, förklarade sommarvikarien som gjorde sin första arbetsdag.
Lite märkligt tyckte jag eftersom vi precis fått helt nya redaktionsbilar, men allting kan ju hända. Reportern åkte tillbaka med mig och vi beslöt oss för att titta närmare på ”vraket”, en ny snygg japansk småbil. Reportern klev in vred på nyckeln, stendöd. Inte ens ett litet knäpp från startmotorn.
– Hoppa ur så får jag prova, uppmanade jag lite kaxigt den fortfarande svettiga vikarien.
Vig som ett kylskåp krånglade jag mig in bakom ratten och startade bilen.
– Du vet, kopplingen måste tryckas ner annars går det inte att starta!
Kunskap är aldrig fel och detta var enkelt då Subarun har samma startsystem!

4 svar på “Ny svart WRC-Fiesta, hur snygg är den egentligen och ska vi ha svarta rallybilar?

    1. Hej.
      Jag vet…
      Det finns till och med de som tycker att en rallybil ska lackas röd och vit med inslag av metalicgrönt. Snyggt på en skala 1-10?
      MVH
      Tommy 

    1. Hej Wankelrally.
      Smaken är som baken…
      Har lite koll på Mazdan och så mycket kan jag sträcka mig till, är det en originallackad bil som är svart kan den passera godkänt nivån. 
      Men omlackerade Asconor, Golfar och 240:er går fetbort.
      Huvudsaken är ju trots allt att du själv tycker den Mazda är läcker!
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *