Ny nertaggad stil för Kubica i WRC, ”Kloker-Scholander” körde grusdäck på asfalt, ”eftervarna” nytänk i rally och Opel i DM-topp!
När WRC Rally Argentina rullar igång på torsdag är där nog ingen av förarna som känner större press på sig än polacken Robert Kubica. En målgång på fem starter kan ju ge vilken rallyåkare som helst lite kyliga fötter. När han dessutom lyckats med konststycket att bryta vissa tävlingar både en och två gånger lär det inte ens räcka med hemstickade raggsockar för att hålla värmen i WRC-Fiestan. Nu är det en ny Kubica som ska göra entré, åtminstone är det vad både han och M-Sport basen Malcolm Wilson hoppas.
– Jag ska försöka ändra min inställning och gå tillbaka till körstilen som jag hade när jag började min WRC-karriär, avslöjar Kubica för wrc.com.
– På grus måste jag mer fokusera på att ”överleva” och ta mig i mål än att försöka utmana…
Han medger också att försöket att ta sig direkt upp i WRC-toppen direkt var lite väl ”hjältemodigt”.
– De flesta förarna har kört sträckorna förut och då i långsammare bilar medan jag kommer i en av de snabbaste och till detta sträckor som jag aldrig ens sett tidigare…
– Måste helt enkelt försöka förstå att jag tävlar på ”the highest level”.
Kubica avslutar.
– Vårt mål i helgen är solklart, ”we want to get to the finish”!
’
Som jag skrev igår en intensiv motorhelg och mejlkorgen översvämmades av information om allt från Scirocco R Cup i Tyskland till att Dalbys Ulrik Nilsson slutade tvåa i C-förarnas VOC-klass Lille Mats (grattis förresten). Det jag vill säga med detta är att det inte finns någon som helst möjlighet att skriva eller att ha koll på allt som brummade en sådan här tajt helg. Har fått en del ”irriterade” mejl med frågor varför jag inte nämnde ”ditten och datten” och deras framgångar i helgen. Helt omöjligt kan jag säga och nog något som ni som läsare får vänja er vid, Motorbloggen är ju inte i första hand en nyhetskanal utan något lite mer obestämt…
*
Men gör ett litet uppsop och börjar med tyska Rally Sulinger Land, deltävling tre i VOC Mekonomen Rallys Nordic West Euro Cup. Måste väl erkänna att mitt intresse för den här delan av VOC-tävlande svalnat sedan Tollarpsfantomen och min klubbkompis Henrik Levin försvann från ”VOC-EM” efter sin seger 2005 ( på bilden med co-driver Mårten Nilsson).
I helgen tog cupledaren Pär Nordahl andra raka segern och detta ihop med nye/tillfällige co-drivern, Patrik Barth.
– Samarbetet funkade jättebra, berättar Pär.
– Vi valde att gå ut med hög fart direkt och en strategi som visade sig lönsam.
Paret vann lördagens båda inledande sträckor och höll sedan upp farten vann slutligen med nästan tre minuter. På andra plats kom Siegfried Mayr och på tredje plats svensken Victor Karlsson. Pär toppar tabellen efter två segrar och en andraplats. Nästa deltävling körs i Växjö och Dackefejden den 14 juni.
*
Stannar kvar i Tyskland och Scirocco R Cup där Michaela Åhlin Kottulinsky slutade femma i race ett vid premiären på Hockenheim och nia i det andra.
Ännu bättre gick det för Victor Bouveng som hamnade på pallen.
– Jag är jätteglad för min andra plats, jublade Victor efteråt.
– Fick en bra start och några varv in i racet trodde jag att skulle kunna matcha Jordans (vinnarens) fart men han var lite för snabb!
*
En riktig doldis (åtminstone för mig) är unge Tyringekillen Karl Ero. Har nästan bättre koll på pappan som ofta valt udda rallybilar företrädesvis BMW om mitt minne är okej. Nåväl nu kör Karl Formel Renault 1,6 och i helgen var et premiär för Hässleholms MK:s ende deltagare i klassen att göra premiär och detta på Gelleråsen. En premiär som dock blev tung för Karl, med ”DNF” i heat ett och i det andra slutade Karl tolva eller näst sist.
*
I Nybro kördes Zabra-Rallyt gruspremiär för Rallyklassikerna och Suzuki 1300 Rallycup och så klart Bilsport Rally Cup. Noteras kan att ursnabbe Amazonåkaren Thomas Theorin, Anderstorps RC ledde ”Volvo-klassen” efter två sträckor men sedan blev det ”Brutit”. Istället vanns klassen av Lasse Drotz före Anders Olsson, båda Waxholms MK.
Kjell Fransson rådde inte riktigt på Martin Hagmans ”Eslövsbyggda” Escort, fick nöja sig med andra platsen.
Bland ”Succorna” var Rickard Andersson Eskilstuna snabbast före familjen Kujanpää, Markus tvåa och Jimmy trea.
Mest noterbart från Nybro är ändå att Björn ”Nalle” Johansson fick bryta med sin fina Kadett. Orsaken är okänd för mig och jag kan gott erkänna, nattsömnen är klart störd…
Bilsportdelen vanns av Johan Axelsson, Nässjö före Per-Ola Thörnberg och Håkan Thagesson. Honda-Telehagen från Växjö blev fyra och bäste skåning, Görgen Persson, Hässleholm slutade femma.
*
Fanns kanske en del i den stora publiken på Lille Mats som tyckte att föråkaren Robert Scholander körde lite väl ”mesigt” med sin R2-Citroén? Inget kunde varit mer felaktigt, istället tänkte Robert ett snäpp längre än sina kommande SM-konkurrenter. För så är det ju att Garnisonen kommer att köras i SM-tävlingen Snapphanerallyt i augusti och i år med nyordningen att endast ”slitna” grusdäck får användas. Därför var Citroénåkaren smart och provade som föråkare i helgen hur bilen uppförde sig på asfalten med just slitna grusdäck. Detta kan bli skillnaden med många sköna SM-poäng med sig hem till Småland...
*
Pratade med Thord Johansson idag, samme Thord som kom till sträcka tre i Kongen som publik efter att Jörgen Andersson rullat med sin Kadett. Thord noterade då att det fanns tendens till ”plåttörst” hos vissa åskådare som blev irriterade när han och andra ”normala” åskådare gjorde försök till att ”slå ner” efterföljande förare. Då väcktes tanken hos honom att den här typen av kurvor måste man få lov att ”eftervarna”.
– En böj som uppenbarligen är betydligt farligare än vad arrangören och notskrivaren upptäckt måste man kunna varna för under pågående tävling, menar Todde.
Tanken Todde har är att sträckchefen eller annan åker in under tävlingens gång och då sätter ut en speciell ”Varning” i ”indianöverfallet” som sedan kvitteras i sträckstarten. Detta skulle då komma till användning t.ex som på Kongen där tre bilar mer eller mindre i rad åker av.
– Man mår ju faktiskt fysiskt illa av att se sina kompisar förstöra bilar för tusentalskronor, menar Todde.
– Inte nog med att bilarna får stryk, vågar inte tänka på vad som kan hända de stackarna som sitter i!
Visst låter detta som en bra idé? Har svårt att tänka mig att någon aktiv förare kan känna motstånd till ”nytänket”. Det utslitna argumentet ” då blir det ju inte lika för alla” kan kritikerna lämpligen stoppas upp där solen aldrig skiner!
*
På Lille Mats fick jag en liten försynt fråga från Mats Andersson.
– Har du missat att det är en Opel som leder Södras Rally-DM i Klass D2?
Klart att jag hade och det var sig själv han syftade på. Passade på att förmedla den viktiga upplysningen till regerande mästaren samme Todde som hade tankar om varningarna. Todde funderade ett tag innan han svarade.
– Kan bero på att en gul 940 inte kommit i mål i Simrishamn eller startade i Kongen…
*
Imorgon tisdag har jag blivit utskickad på tjänsteuppdrag till huvudstaden. Av förklarliga skäl ingår inte att skriva i Motorbloggen i denna resa, ni får alltså lugna er till onsdag innan vi ses igen.
Hej Tommy.
Ang förslaget från Thord att man under tävling skall kunna varna på en sväng som inte varit varnad innan. Detta skedde faktiskt i Kongen. Så efter uppehållet som blev efter kraschen på ss3 fick vi kvittera vid starten att nämnda sväng var lite dum eller vad man ska säga. Sen vet jag inte när dom fick börja signera i starten, om det var 1a bilen efter uppehållet eller senare. Detta med att signera faror som uppkommit under resans gång på en ss brukar vi få signera innan starten på en del tävlingar,,så dessa tankegångar finns och fungerar bra på en del tävlingar.
Mvh
Nicklas Edvardsson
Hej.
Jo det vet både jag och Thord, men han menade detta, plus en mer ”fysisk”, handgriplig varning i böjen…
Finns någon sorts ”tänk” hos vissa arrangörer att man inte får ändra någonting mot vad som står i noter/roadbook. Kanske rätt, men när det handlar om människors säkerhet måste detta ändå väga över!
MVH
Tommy
Hej
Håller med dig till fullo. Säkerheten måste gå först och är det farligt ska man varna på bästa möjliga sätt.
Mvh
Nicklas
Tommy jag bröt på SS 3 med ledning med ca 35 sek .Jag ska aldrig slappna av det kommer att bli fullt varenda meter till sista målskytten lovar jag hädanefter inget fjant mer.
Hej.
Alltså lämnade Amazonen vägen, inte helt vanligt med dig bakom ratten…
Lycka till framöver!
MVH
Tommy
Nej det var ingen avåkning stenen låg i kanten slog i hjulet så styrstaget gick av sen var det svårt att fortsätta inga andra skador som tur var.Det var väl min tur nu får hoppas att det inte fortsätter.
Tommy jag skrev fel det var på ss4 1,5 km från mål !!!.