Norsk WRC-Mini ”stor” i Lille Mats, en Ford-flagga värmde Presidenten, Ekström tvåa i DTM, Ramona till semi och nyförvärvet till Eslöv avslöjat…

Den 51:a upplagan av Hässleholms publikdragare Lille Mats Rallysprint kantades av runt 3500 åskådare blev till slut norsk succé. Inför sista heatet ledde hemmafavoriten Stoffe Nilsson med sim som han uttryckte det ”Appendix K-Subaru” med en futtig tiondels sekund till regerande danske ”rallymestern” Tim Svanholt i en Mitsubishi.BloggStoffe Tim dök ner i Stoffes servicetält minuterna innan det var dags att rulla fram till finalstart. Visade med tummen och pekfingret hur lite det skilde mellan de båda och sa (fast på danska förstås).
Nu gäller det vem av oss två som vågar hålla i och bromsa senast!
Tyvärr hade ingen av de två riktigt samma stenkoll på norrmannen Rune Danneborg som kom till sin tionde start i tävlingen med helt nyinköpt WRC-Mini. Lille Mats Rallysprint, norrmannen Rune Danneborg vann med sin WRC-Mini.En Mini från ”Firma Østberg” och som Rune satt i för allra första gången i måndags.
– Den har bara gått i två WRC-tävlingar, Wales och Spanien 2011 och är en riktig ”go bil”, förklarade Rune.
Några segerambitioner hade han dock inte, menade att både Stoffe Nilsson och Joachim Grahn skulle bli alltför tuffa nöter att knäcka.
Vi inriktade oss på pallen och då var det främst Svanholt vi skulle ge en match!
Lille Mats Rallysprint, Joachim Grahn slutade fyraTyvärr försvann Jocke Grahn med Rickard Nilsson i högerstolen, idag med mer passande outfit än pumps och korta shorts, direkt i i första heatet. Växlingsmekaniken krånglade och med tretton sekunder sämre tid än Stoffe var loppet kört.
Vi ger inte upp, det ska gå att köra in, menade optimisten Rickard.
Delvis hade han rätt, men trots två bästa tider i de två återstående heaten nådde Jocke inte ända fram med WRC-Focusen. Körde in allt utom tre sekunder till Stoffe och slutade fyra.
Men åt Danneborg var där inget att göra och trots att ”Lill-Stoffe” BloggLiamLiam höll bägge tummarna i farfar Tommys knä så  knäckte Mini-föraren både Stoffe och Tim i sista heatet med 7,2 respektive 5,8 sekunder snabbare tid. Första norska segern i klassikern var klar.
Gissa om jag är glad och förvånad över detta, menade Danneborg som dock var tacksam för resultatet.
Tidigare har han kunnat skryta med att ha ”banrekordet ” för C-förare i 4WD-klassen men det försvann när sonen Viktor pressade runt ”farsans” gamla S2000-Fiesta snabbare än vad han själv presterade när rekordet en gång sattes…
Stoffe var besviken, men samtidigt inte och menade.
Går inte att pressa ut mer ur en så här pass gammal bil, den är trots allt från början av nittiotalet…

*
I 2WD-klassen hade Jonas Olsson lite segerfunderingar efter segern förra helgen på Sturup. Funderingar som försvann direkt på första körningen och där snabbe dansken Jonas Damgaard var över fem sekunder värre. Tvåa var Mats Andersson tre tiondelar bak den vassa Kit Car ”Peggan”.
Detta är vad som skiljer oss två åt, tre tiondelar och hundra hästkrafter!
Peugeotåkaren var omutlig och mål skilde lite mer än drygt sex sekunder och då hade Mats sått upp och kört de två sista heaten. Noterades då för nästan exakt samma tid i bägge körningarna.
4.54 det är gränsen för vad man kan pressa den här bilen till, sedan är det stopp, konstaterade han lite uppgivet.
Men hundra hästars skillnad ska ju märkas…
För Jonas var allt utom sista heatet en besvikelse, här var han bara sekunden bak Mats och slutade nia i klassen. En placering bättre plockadeBlogggrybb Opelåkaren Rolf Grybb som hade den lite trista utvecklingen att han försämrade sina tider och satte allra sämsta tiden i sista heatet…

*
Stenhårt var det i VOC-klassen för A-förare där Leif Axelsson till slut vann med min klubbkompis BloggTomTom Kristensson som tvåa när han för första gången satte på asfaltdäck på 940:an. Med en enda tiondel förpassade han kranföraren till tredje plats.
Näst snabbaste VOC:are blev nu inte Tom utan en annan Hörbyförare, Erik Andersson i B-klassen i sin riktiga ”vinnarbil”, alltså en 240…

*
Som vanligt hur mycket att skriva om som helst men nöjer mig med att beskriva stämningen i Bengtssons Opelteam där President Servin skötte mekningen eller mathållningen om ni så vill. Han satt och slappade i en vilstol närBloggServin Fordälskaren Uffe Olofsson uppfattade det som att han istället satt och frös. Resolut hämtade han en äkta Fordflagga och stoppade om Volvofantasten. Så agerar en riktig vän som inte kan se en kompis lida…

*
För övrigt en extremt intensiv motorhelg där jag kan berätta att regerande mästaren Mantorps Daniel Wall körde hem Supernationella Klass 1 på Svampabanan i Tomelilla när det var SM-premiär i lördags. I den andra klassen var det Per Berglund, Torsby som tog hand om segern före Kristoffer Andersson från Dalby. Full pott tog också Anton Isaksson, Valdemarsvik, i JSM. Han körde till sig en lucka direkt och det blev sedan sex odramatiska varv fram till målgång.

*
Mattias Ekström fick en bra start i DTM där han slutade tvåa efter BMW:s Arnold Wittman.
Ekström var klart snabbast mot slutet och med några varv kvar att åka så kunde ha nog till och med passerat vinnaren. DTM-helgen började annars inte så lysande för Ekström. På fria träningen var han nästan en sekund efter de snabbaste, i kvalet blev han femma men han var så långt som en halv sekund från Pole Position. Men i racet satte han högsta fart som räckte till en andra plats.

*
Samtidigt fick Ola Nilsson en betydligt sämre start på debutsäsongen i Porsche Carrera Cup Deutschland. Hässleholmaren drogs med bromsproblem under såväl den fria träningen som lördagens tidskval, där han dessutom drabbades av växellådsbekymmer och fick se det 20 minuter långa passet förvandlas till sand. Från en icke-representativ 31:a plats på gridden fanns det inte mycket att göra i helgens två race, där Nilsson till slut tog målflagg som 23:a respektive 20:e.
– Tyvärr inte den premiär jag hade hoppats på, men det är bara att ta tjuren vid hornen och gå vidare, menade Ola.

Premiärracen vanns av Philipp Eng (Österrike), teamkamrat med Ola i Deutsche Post by Project 1 och heat två av Earl Bamber (Nya Zeeland). Nästa deltävling i Porsche Carrera Cup Deutschland körs på Oschersleben utanför Magdeburg den 16-18 maj.

*

Ramona Karlsson och Saaben har nu presenterat sig för RallyX-publiken och tyvärr bar det inte hela vägen till final i det extremt rutinerade startfältet. Men till semifinal tog hon sig och bara detta betecknar jag som mer än godkänt. Måste ändå ta i beaktande att hennes erfarenhet är mycket begränsat i att ha ”folk runt omkring sig”…
Nu blev det norsk dubbelseger då Petter Solberg vann före landsmannen Andreas Bakkerud. Trea slutade Reinis Nitiss från Lettland. Anton Marklund blev ende svensk i finalen och slutade femma. Medan då Timmy Hansen och Ramona Karlsson slogs ut i semifinalen i Montalegre, Portugal som var den första av tolv deltävlingar i den nya VM-serien.

*
För Richard Göransson från Örebro blev det en nätt liten uppvärmning inför STCC-premiären kommande helg. I sin första rallycrosstävling någonsin ivann han första kvalheatet och var tvåa i det andra. Totalt en andraplats efter kvalomgångarna, vilket gjorde att han blev förstaseedad i sin semifinal som han sedan säkert körde hem.
I finalen blev Sebastian Eriksson och Kevin Eriksson dock för tuffa, men via taktisk körning lyckades Göransson passera Yigit Timur på sista varvet och knipa tredjeplatsen i RX lite.

*
Till sist kan jag även avslöja vad det är för ”nyförvärv som förväntas anlända till Mats Anderssons garage i Eslöv från Skellefteå.

Inget stort, har köpt en veteranmoped och fråga mig bara inte vad det är för märke för det minns jag inte, avslöjade Mats och nationen kan åter andas ut…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *