Neuville vill ha (?) Mikkelsen, Ingram avbryter WRC2-året, SM-året avslutas i Västerås, DM-säsongen i södern är slut och för SSRC återstår bara Hovmantorp!
Svårt att inte återkoppla till gårdagens ”chocknyhet” med Oliver Solberg i huvudrollen. Få som är mycket mer insatta i sporten än jag, trodde på detta drastiska beslut från Hyundai Motorsport, låt vara att inte säsongen gått som alla önskade. När Oliver klev in var Andrea Adamo teamchef och då förklarades det att man såg Oliver som ett långsiktigt projekt. Samma sak bekräftades när Adamo lämnade och Julien Moncet tog över, att det gällde att skynda långsamt och att resultat inte var det som gällde i första hand. Nu vet jag inte vad som gjort denna radikala kursändring men blir inte förvånad om man borta i Seoul inte ser WRC-satsningen som lämplig plantskola för att vaska fram nya talanger. Istället vill man ha vinnare direkt i sin line up och det måste man ändå erkänna, att dit har Oliver ännu en bit kvar. Vem som ska ersätta Oliver och kanske även Ott Tänak är frågan som nu sysselsätter rallyfans och så klart även folket i Alzenau. Foto: Tommy Svensson
Thierry Neuville verkar helst vilja se Andreas Mikkelsen göra comeback vilket inte verkar helt ologiskt även om han och teamet inte skildes direkt som vänner efter 2019. Nu har flera av de som var med i teamledningen lämnat så kanske gammalt groll går att glömma. Värre är nog att AM aldrig fick till det med i20 WRC och andra platsen i Argentina och några tredje platser var de bästa resultaten under de två åren hos de ljusblå. Men sanningen är att det det inte finns många som både är lediga och som kan visa upp bättre resultat än norrmannen.
Hayden Paddon är en och som desstuom hela tiden varit intimt sammankopplad med Hyundai New Zealand så redan där finns en ingång. Kris Meeke nämns också av Neuville som tänkbar men även hans CV är lite solkigt. ”The Ulsterman” rosade inte marknaden under sitt år hos Toyota (2019) och där andra platsen i Tyskland var årsbästa, resten var en bit bak från pallen räknat. Till DirtFish säger Neuville.
-Det finns många alternativ, men jag antar att Mikkelsen, Dani Sordo och Elfyn Evans är de tre bästa!
Hur han får in Evans i ekvationen förstår jag inte då han har ett år kvar på sitt kontrakt med Toyota. Att bryta detta dessutom för att komma till ett för närvarade åtminstone, mindre konkurrenskraftigt team verkar mer än lovligt korkat i mina ögon. Sordo har tidigare inte visat intresse för full säsong så att han skulle steppa upp känns overkligt, tror istället stenhårt på honom i ”bilpoolen” där Teemu Sunninen kör när spanjoren inte vill.
När Neuville dessutom låter det lysa igenom att han helst skulle vilja ha in Mikkelsen i teamet får detta bli mitt huvudspår. Blir därför inte ett dugg förvånad om han sitter i Olivers bil i Rally Japan eller kanske att Tänak återigen får ”familjeproblem” och avstår finalen. Då kan Hyundais line up till finalen bli Neuville, Sunninen och Mikkelsen. Oliver och Elliot Edmondson åker också dit men enbart för att göra reken inför framtiden…
*
Nästa anhalt för WRC är i Spanien om två veckor och dit kommer en hel flock ekipage för att köra i WRC2, närmare bestämt 33 stycken. Hela WRC2-toppen förutom Mikkelsen som kört färdigt är anmälda dock sakans sexan i tabellen, britten Chris Ingram. I Grekland gjorde han en våldsam avåkning nerför ett högt stup och Toksports Skodan blev skrot.
Dessutom skadade Chris sin hand så illa att han inte är återställd och därför tvingas kasta in handduken före start i Salou. Men detta är inte enda skälet berättar han.
– Räkningen för reparation av bilen är inte heller ”återställd” så därför måste jag meddela att min säsong slutade i Grekland!
Väldigt tråkigt ur hans synvinkel då han bara var 16 poäng bak ledaren i WRC2 Junior, Emil Lindholm…
*
I morgon avslutas SM-säsongen 2022 med finalen i Grus SM, Rally Xplosion i Västerås. Klubbens bana utnyttjas vilket innebär 2,5 kilometer sträcka som sedan körs fyra gånger. 41 anmälda i SM och RM-klasserna vilket kompletteras med tio utanför mästerskapet.
I 4WD är det fördel Karlskrona och Team Nybe då Jonas Åkesson (bilden) leder före Mattias Adielsson. Ingen av de två går dock säker för Jonna Eson Brådhe (bilden under) som håller tredje platsen, två poäng bak göteborgaren och sju efter blekingen.
Patrik Sandell är tillbaka och kan absolut inte räkans bort med Skodan men har inget med SM-medaljerna att göra. Så har inte heller heta Albin Nordh men kan ändå ställa till förtret för toppgänget.
I 2WD som lockat fler startande står striden om guldet mellan Magnus Karlsson och Tomas ”Lången” Pettersson, fyra poäng skiljer. Grännas Tobias Pettersson kan inte räkans bort men då krävs att de båda längst upp kör bort sig totalt. Standard-klassen körs med RM-status och här är guldet redan klart, Vetlandas Emil Friman säkrade detta redan före finalen. Notabelt och definitivt inget som höjer statusen på klassen, är att förarna med placeringarna 2-4 väljer bort finalen vilket gör att Jonna Olsson mycket väl kan få en RM-medalj med sig hem till Katrineholm.
*
När ”Rally Småland” och ”Kanonen” avslutades i helgen som gick innebar detta även punkt för Södra BF:s DM-säsong i såväl Rally som RS. Motorbloggen vill därför säga grattis till vinnarna i de olika DM/Cup-klasserna inom Södra BF och först då Rally-DM: Henrik Levin SMK Hörby – Lucas Ljungbäck Hässleholms MK –
David Pettersson Asarums MS (bilden)– Ingvar Andersson Hässleholms MK – Valentin Mårtensson Dalby MK – Ulrik Nilsson Dalby MK. Över till asfaltåkarnas DM:
Joacim Kristiansson SMK Hörby – Rolf Grybb – Hässleholms MK – Andreas Håkansson SMK Hörby – Peter Vestlund Hässleholms MK – Marcus Lindström SMK Hörby – Josefine Gråberg Kristianstads MK. Räknade även ut hur DM/Cup-medaljerna fördelades och där då SMK Hörby för min del glädjande nog, fick flest eller tio medaljer till Hörby-förarna. Näst bäst var Hässleholms MK med sex medaljörer medan övriga fördelades tämligen jämnt bland distriktets olika klubbar.
*
I ”Rally Småland” gick också Sydsvenska Rallycupen och Sydsvenska Mästerskapet i mål och den viktiga ”Prispottlistan” slutade så här:
1. Victor Karlsson Vimmerby MS Toyota
2. Henrik Levin SMK Hörby Volvo
3. Emil Friman Vetlanda RRC Volvo
4. Lucas Ljungbäck Hässleholms MK Volvo
5. Patrik Lund Målilla BK Toyota
Prispott Ungdom
1. Wille Gad Lessebo MK Volvo
2. Johan Pettersson Skillingaryds MK Volvo
3. Emil Degerman Älmhults MK Toyota
4. Adam Grahn Simrishamns MK Polo
5. Rasmus Gårdman Norrköpings MK Suzuki
Sydsvenska Mästerskapet.
4WD
1. William Binbach Kolsva MS Hyundai
2. Arvid Johansson Lessebo MK Skoda
3. PG Andersson Årjängs MK Ford
Nationella 2WD
1. Johan Green Hässleholms MK Toyota
2. Joacim Kristiansson SMK Hörby Toyota
3. Victor Karlsson Vimmerby MS Toyota
Internationella 2WD
1. Simon Andersson Eslövs MK Opel
2. Toni Herranen Finland Ford
3. Ulf Wiström Linköpings MS Ford
Standard.
1. Emil Friman Vetlanda RRC Volvo
2. Rasmus Bengtsson Älmhults MK Volvo
3. Stefan Håkansson Älmhults MK Volvo
Förhoppningsvis kommer merparten av dessa till start i SSRC-finalen som körs i Hovmantorp den 22 oktober. Idag finns 34 anmälda men bara knappt 20 som är kvalificerade, övriga är ”Lucky Loosers”. Anmälan stänger den 16 oktober.
*
Trevlig helg.
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com