Hyundai avslutar med Oliver, Djerf tar över Rally Sweden-skutan, USA allt närmare WRC, PG till Rallylegends och Klara till Spa ett år efter RX-debuten!
I dag kom beskedet som säkerligen många betraktar som både logiskt men samtidigt väldigt tråkigt, nämligen att Oliver Solberg på Nya Zeeland körde sin sista tävling hos Hyundai Motorsport, åtminstone inom överskådlig tid. Sedan finns det också dom som inte delar samma känslor och som i stort sett hela tiden sedan första WRC-starten letat fel och brister hos ”Petters gutt”. Själv tillhör jag förstnämnda gruppen och när jag skrollar genom flödet på sociala medier så är jag också i gott sällskap där massor av både vanliga rallyfans ”world wide” men även tunga rrallyöster supportar honom mer än vad ledningen i Alzenau gjort. Till exempel står David Evans hos DirtFish helt på Olivers sida och skriver tänkvärt,” Jag är ett Solberg-fan. Jag är troende. Jag är mycket väl medveten om att Oliver har gjort misstag och kommer att göra misstag. Återigen, en omelett kan inte göras utan att krossa ägg. På samma sätt kan omeletten inte tillagas utan en fullt fungerande spis och panna och det går inte att äta utan kniv och gaffel.”. Det Evans syftar på och här drar han paralleller med hur Toyota tagit hand om jämnårige Kalle Rovanperä som nu står som världsmästare.
Hos Toyota fick Kalle full support direkt och ingen som helst press medan Hyundai uppenbarligen hade en annan uppfattning om hur man bygger succé…
Full förklarligt är Oliver besviken och i intervjun som han släppte talar hela kroppsspråket om hur ledsen han är över att nu stå utan styrning sedan man valt att inte förlänga hans tvåårskontrakt.
– Jag är så klart besviken över situationen, men jag måste respektera teamets beslut och deras nya plan att gå vidare med tre bilar och bara rutinerade förare, förklarar Oliver med tjock röst.
Att beslutet kommer inifrån från teamet är uppenbart och säkerligen något som redan Thierry Neuville kände till i går när han pratade om att Oliver skulle fått köra en fjärde bil utan press. Istället skulle bil tre körts av en redan etablerad förare för att öka chansen till seger i märkes-VM. Extra bittert att beslutet kommer när det ändå kändes som att Oliver började komma in i matchen och senast också tog allra första power stage-poängen.
– Jag vet att det inte var ett lätt beslut för dem att ta eftersom ursprungsplanen har ändrats. Oavsett är jag otroligt tacksam för möjligheten jag fick av Hyundai Motorsport att få delta i rally-VM tillsammans med dem.
Oliver verkar också förstå att resultatraden är det som ligger bakom beslutet men det kan också finnas politik med i spelet.
– Vi visste att den här säsongen skulle bli en lärorik period och den har utan tvekan gett massa erfarenhet inför nästa fas i min karriär!
Teamchef Julien Moncet menar artigt att ”Olli” varit en stor tillgång för teamet och visat stor vilja att lära sig men det räckte inte riktigt.
– Vi har sett fördelarna med att ha rutinerade och stabila besättningar i våra bilar och detta kommer att bli vårt huvudfokus för 2023…
Från är nu hur Moncet som teamchef formerar styrkorna till nästa år? Eller om det nu är han som verkligen gör detta eller som personer med insyn i Alzenau menar, den riktige bossen är Thierry Neuville. Belgaren har varit med ända sedan starten och enligt källor också den som har sista ordet i det mesta och att det också är därför det är så spänt mellan honom och Ott Tänak. Att Neuville är kvar är kassaskåpsäkert men med Oliver ”out” och troligen också Tänak då blir det genast oklart vem som kommer in. Mitt tips är att Teemu Suninen gör comeback, kanske delar bil med Dani Sordo ungefär som Oliver gjort i år. Men vem som får full säsong är oklart då Moncet uppenbarligen vill ha en färdig vinnare i bilen. Marknaden är inte stor på sådana och de som poppar upp för mig är främst de båda tidigare Hyundai-åkarna Hayden Paddon och Andreas Mikkelsen. En annan kandidat kan vara Mads Østberg eller kan Moncet/Nevuille övertala Esapekka Lappi lämna detltidjobbet hos Toyota till förmån för heltid hos Hyundai?
Kna inte hjälpas att jag gärna jämför Olivers situation med när Tom Kristensson klev in i WRC2 hos M-Sport 2021. Med facit i hand är det enkelt att inse att det som Tom gör i år var det han skulle ha gjort då. Att gå direkt från en Fiesta Rally4 till full säsong i WRC2 blev ett alldeles för stort steg och press som dessutom parades med slimmad budget. Något som innebar minimalt med tester och träning för Tom och Joakim Sjöberg. Men med mer 4WD-mil kroppen och en mer harmonisk polsk omgivning har Tom också visat vilken talang han är. Jag är också helt övertygad om att han framöver skulle kunna hävda sig väl i WRC2 om Kowax 2BRally hade en ambition att synas där. Samma sak för Oliver som gick från lite av succésäsong med Polo R5 rätt in i hetluften med ”rally on top level”. Hade han gjort detta i rätt omgivning (ungefär som Kalle hos Toyota) så vore nog läget något helt annat än det som idag aviserades. Året före WRC-inträdet hattades det runt med Oliver i både WRC2 och med WRC-i20 och han gavs aldrig andrum att fokusera på en och samma sak. Full WRC2-säsong inbillar jag mig hade varit en perfekt start för honom och där hans odiskutabla talang fått tillfälle att utvecklas ytterligare. Nu blev det inte så och frågan är vad som händer 2023? Min förhoppning är att man ”gör en Tom”, backar ner ett steg och startar om i WRC2.
Blir förvånad om Andreas Mikkelsen tar ännu ett år hos Toksport/Skoda och där tror jag Oliver som redan känt på Skoda hade haft stor chans att visa hur snabb han verkligen är…
*
Vi får verkligen hålla tummarna för att Oliver lyckas sy ihop ett program för 2023 och så klart då kommer till start i Rally Sweden 9-12 februari. I går presenterades VD Glenn Olssons efterträdare, Stefan Djerf som blir lokalt operativt ansvarig i rollen som Projektledare/Event Director.
— Jag känner mig verkligen ödmjuk inför uppgiften. Men det ska bli väldigt roligt att få arbete med ett event som betyder så mycket för så många, säger Djerf.
Anna Nordkvist, Svensk Bilsports generalsekreterare och ny VD för Rally Sweden är nöjd med tillsättandet av Djerf.
— Jag är väldigt glad att vi fått Stefan på plats som besitter en bred kompetens både inom affärslivet och sporten, något vi ser att vi kommer behöva för att vidareutveckla rallyt. Nu får vi en lokal förankrad ledning i både sporten och regionen som lättare kan bygga Rally Swedens identitet i Västerbotten!
Stefan Djerf kommer närmast från många års tjänstgöring inom klädkoncernen H&M där han senast arbetat med juridiska och kommersiella frågor, men där han även innan dess har erfarenhet från rollen som ansvarig för driften av H&M:s globala IT-operation. Rötter i Lycksele dit han nu återvänt har bilsportintresset funnits sedan ungdomen och i ryggsäcken finns tävlande i både folkrace, rallycross och lite rally. Under alla år har han varit Lycksele MK trogen och under sommaren var ansvarig för motorveckan där. Nu väntar en helt ny utmaning som Projektledare/Event Director för Rally Sweden, förklarar Nordkvist.
— Det viktiga nu på kort sikt för Stefan blir att träffa organisationen, möta kommunen och markägare, samt att börja titta på längre avtal för rallyt. Vi är verkligen i högsäsong nu med knappa fyra månader kvar till rallyt och fokuset är nu fullt ut på att göra evenemanget ännu lite bättre i år.
Djerf verkar dock inte speciellt orolig över den korta tid som står til buds att sy ihop ett VM-rally.
–Nu är jag väldigt ny i rollen, men jag ser att det inte är större än något jag inte gjort tidigare, men det är väldigt mycket spretigare. Men det jag tänker redan är att det går att utveckla mycket i det organisatoriska. Sen har vi bara varit ett år i Umeå och det finns klart en stor potential att utveckla allt och göra det ännu bättre och etablera rallyt i regionen…
*
Redan 2024 kan det bli aktuellt med WRC i USA något som många efterfrågat då rallyintresset där är på stark uppgång. Till nästa år ska FIA och WRC-promotorn åka till Chattanooga i Tennessee för att närmare studera ett av de större rallyna ”over there. Faller detta väl ut kan det få en plats i kalendern året därpå. Före detta kan Tyksland återigen få möjlighet att arrangera VM-rally, kanske på bekostnad av såväl Argentina och Nya Zeeland som uppges inte få plats 2023. Monte Carlo, Sverige, Kroatien, Portugal, Sardinien, Kenya, Estland, Finland, Grekland och Japan ska redan vara klara och så även Mexiko. För att fullborda kalendern som ska innehålla 14 rallyn lär Chile och Tyskland vara aktuella. Den stora knallen är onekligen det som ryktas bli final, rally i Saudi Arabien.Foto: ADAC
Tyskarna skissar på två olika upplägg, ett i Bayern och då med sträckor förutom i Tyskland, även några skulle köras i Österrike och Tjeckien. Det andra tänkbara är att köra som tidigare upplagor i Moseldalen med välkända Baumholder och med HQ på Nürburgring.
*
Nästa helg kör PG Andersson och Anders Fredriksson med JC Racetekniks Audi S1 RX att köra Rally Legend i San Marino. 14 sträckor och indelat klasserna WRC, Star, Historic, Classic och Heritage där värmlänningarna kör i ”Star-klassen” som är utom tävlan, mer en uppvisningsklass.
– Det här ska bli fantastiskt kul. Det är en sån grej sett och drömt om att få köra sedan man var liten. Det blir lite som att uppleva 80-talet igen med rallyts atmosfär. Det ska bli så skönt att få njuta av publiken till 100% och köra för att underhålla både dem och sig själv helt utan tidspress, säger P-G.
Audi blir också något av det brutalaste som PG någons kört konstaterar han.
– Det kommer bli en sladdshow och fartmässigt lär det bli helt brutalt!
JC Raceteknik har även en likadan Audi för Ole Christian Veiby som den här gången får Gus Greensmiths kartläsare Jonas Andersson i högerstolen. Till San Marino åker många kända namn som till exempel Harri Rovanperä med Fiesta WRC, Walter Röhrl, Markku Alén och Miki Bisasion med Lanci Rally 037. Färske världsmästaren Kalle Rovanperä väljer att köra en av Jari Matti Latvalas museé-bilar, Toyota Celica ST 185 medan Latvala själv kör en äldre Celica ST 165. Startar gör också rallycrossaren Enzo Ide med en Subaru WRC. Från Danmark kommer Kim Madsen och Line Lykke Jensen med en Citroën C3 R5 medan Norge representeras av Kenneth Johnserød/Dyre Fredriksen, Ford Escort RS från 1980. Totalt bortemot 200 ekipage finns anmälda.
*
Denna helg är det återigen dags för World och Euro RX (deltävling fyra för VM) och nu på belgiska Spa-Franchorchamps.
Hit åker Klara Andersson, SMK Hörby och Niclas Grönholm stärkta av succén senast i Portugal, där Niclas vann med Klara som trea och nu sexa i VM-tabellen. Knappt har hon fått bort alla sand från Chile och tredjeplatsen i Extreme E förrän det återingen är ”race time”.
– Ser verkligen framemot legendariska Spa-banan, det var här jag ifjol gjorde min internationella debut för exakt ett år sedan, förklarar Klara.
– Efter de fina resultaten i Portugal kommer jag hit med både positiv känsla och stort självförtroende och hoppas att ihop med teamet utvecklas ännu mer!
Teamchefen hos CE Dealer Team, Jussi Pinnomäki har precis som övriga i teamet knappt haft tid att njuta av senaste triumfen.
– Vi har fortsatt vårt jobb med att utveckla bilen och se till att vi kommer till Spa så väl förberedda som bara är möjligt.
Niclas Grönholm gillar banan men är också medveten om hur svår den är att göra omkörningar på vilket gör starten ännu viktigare än i övriga tävlingar.
– Vi fick en härlig boost senast och den känslan tar vi med till Belgien!
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com