Neuville tog full pott i Monte, tajt i WRC2 med rosell som vinnare, Oliver ”dubbelpunkade”, Andervang tvåa i sin Hyundai-debut, Veiby i egen klass hemma i ”Sigdalsrally”, snabbt verkar prägla nästa SM-tävling och stor rallyprofil i Kullings har gått bort.

WRC-året började onekligen bra för både mig som tippare och Thierry Neuville som vinnare av Rallye Monte Carlo. Prickade rätt både på honom och tvåan Sebastien Ogier men även med segraren i WRC2 som blev Yohan Rossel och även mitt i prick på Nikolay Gryazin som trea.

Tillbaka till rallyt och då kan man lugnt konstatera att årets upplaga den 92: sedan starten 1911, blev en av de mest spännande på många år. Elfyn Evans inledde starkt och ledde rallyt framtill SS10 där då Neuville och Martijn Wydaeghe med Hyundai #11 tog över. En position man behöll hela vägen till mål vilket betydde belgarens 20:e WRC-seger plus full pott (30 poäng) i premiären. Resultatet efter nya poängsystemet har inte wrc.com lyckats få ut på hemsidan ännu, så i detalj kan inte jag redogöra för ställningen så här långt. Väntar också med att betygsätta till att serien kört, åtminstone två tävlingar till.

Foto: Hyundai Motorsport

Till och med Ogier med Vincent Landais fick berömma Neuvilles körning trots att han missade sin 10:e seger plus att Hyundai verkar ha gjort sin hemläxa och aldrig tillät Yaris-åkarna att kontra.

En härlig fajt och mycket bra gjort av Thierry, berömde Ogier efter sista sträckan.

Själv beskrev han sin vecka som berg och dalbanan där hans farbrors hastiga bortgång satt sin prägel. Prisceremonin blev också en mer respektfull till ställning där Ogier inte alls ägnade sig åt det sedvanliga skumpasprutandet. Neuville var så klart nöjd med helgen och menade rörd att han sakande ord.  

En så härlig helg, teamet har jobbat helt perfekt och det känns som att det är första gången som vi verkligen får till det under Cyrils ledning (Abiteboul teamchef)!

30 ”goa poäng” att börja säsongen med kan innebära att Toyota redan hamnar i lite brygga och redan i nästa tävling, Rally Sweden räknas Hyundai med Ott Tänak som favoriter.

Ser framemot nästa äventyr i Sverige, varnade helgens fyra Tänak som hade hoppats på mer snö och is än det nu blev. 

Vet inte riktigt vad som hände med Elfyn Evans/Scott Martin efter de nio första sträckorna. Plötsligt tappade walesaren allt och även om han tog i, så gick klockan fort. Inget bottennapp på någon sträcka men ändå, 45 sekunder efter Neuville. Andreas Mikkelsen/Torstein Erikssons comeback i WRC-klassen får godkänt om än med viss tvekan. Sexa av åtta ekipage i klassen var nog inte vad ”AM” hoppades på. Att få däng av M-Sports Adrien Fourmaux/Alexandre Coria var inget styrkebesked även om detta var första tävlingen. Till nästa, som enligt uppgift lär bli Rally Croatia tror jag att vi får se en mer taggad Hyundai #9. 

*

Yohan Rossel/Arnaud Dunand tog sin andra raka Monte-seger i WRC2 men först efter en dramatisk sista sträcka.  Såg länge tufft ut för fransmännen men som på slutet jobbade sig in i matchen och vann med fyra sekunder. Tvåan var rallyt stora utropstecken från Spanien, Pepe Lopéz/David Liste Vazquez som var snubblande nära att vinna i Skoda-debuten.

Foto: Skoda Motorsport

Ledde inför sista sträckan med 0,9 sekunder men där var Citroën-åkande Rossel omutlig. Vann sträckan och passerade då även Lopez som i sin tur ändå fick vara nöjd med att ha Nikolay Gryazin/Konstantin Aleksandrov 11,4 efter sig. Trion var i en egen klass och fyran Nicolas Ciamin/Yannick Roche, Hyundai var över fyra minuter efter. Utanför poäng i WRC2 körde Sami Pajari/Enni Mällkönen in som femma i Rally2-klassen och därmed även bästa Toyota Yaris GR Rally2. Lite märkligt, men placeringarna 5-6-7 gick till Yaris-åkare och där då spanska framtidshoppet Jan Solans (sjua) var över nio minuter bak sin landsman Lopez.

Foto: Toyota Gazoo Racing

Svårt att avgöra om nya trecylindriga Yarisen är så bra som alla påstår eller där fortfarande återstår en del arbete innan segrarna kommer?

*

Foto: Skoda Motorsport

Oliver Solberg/Elliott Edmondsons val att avstå poäng i Monte Carlo visade sig vara ett smart beslut. ”Monster-Skodan” kom aldrig riktigt rätt i tempot även om Oliver vann fyra av sex sträckor i början men när det sedan blev punktering på två hjul, var det ”game over”. Oliver kom tillbaka på söndagen men fick då ytterligare 3.50 minuters tidstillägg för att ha klockat in för sent till SS15. Trösten för Oliver var väl att ha fått många nyttiga mil i Skodan…

*

 Till vinterns ”stortävling” (126 startande) ”Gestrikekannan” kom Stig Andervang/Andreas Olsson till start med en för dom helt ny Hyundai i20 Rally2 sedan Mattias Adielsson och Tisse Racing tagit över Skodan.

Foto: Privat

Stig inledde lite försiktigt och tappade strax över 20 sekunder på första sträckan till slutlige vinnaren Oskar Sundell/Joakim Söderqvist, Mitsubishi Mirage. Men sedan blev nyblivne pensionär Andervang varm i kläderna, vann sista sträckan och därför blev tidsskillnad mellan honom och Sundell bara 13,9 sekunder. Minuten efter detta slutade Martin Jakobsson /Mikael Kjellgren, Fiesta R5. Bästa 2WD blev den här gången trots riktigt vinterväglag en Volvo 940 innehållande Daniel Edman/Hans Ädel. Ingen dålig insats då erkänt snabbe Mats Thorzelius/Jenna Djurström med Opel  Corsa var över 40 sekunder efter. Imponerade som åtta totalt och bästa Appendix K blev C-förare Hugo Carlberg/Jukka Haanpää.

Foto: Privat

”Gammal är äldst” brukar det kallas och i Järbo visade Ola Strömberg med William Israels att talesättet stämmer. Med sin gröna ”Sukka” var Spanien-boende Ola snudd på minuten före tvåan Marcus Johnsen/Tobias Fink i ”1300 Rallycup”. Laxå-duon hade det svettigare bakom då Lucas Axelsson/Victor Larsson gick mål 0,2 sekunder efter. I Klassiska Rallycupens största klass (6 1972-75) var Anders Olsson/Torbjörn Frykberg i topp med Volvo 164:an. Efter sig hade man tre Oplar Tom Silén/Jerry Nilsson, Lars-Erik Lundström/Ove Lundström och Jörgen Nydén/Lennart Eriksson. Järbo innebar även stopp för VOC Mekonomen Rally och ”VinterSerien” och där Patrik Fredriksson/Per Wiksten höll för favorittrycket. Men bara 5,2 sekunder skilde till tvåan Arvid Larspers/Jan-Henrik Larspers. 

*

Det blev exakt som jag förutspådde i fredags och norska ”Sigdalsrally” blev en uppgörelse mellan Ole Christian Veiby/Jonas Andersson, Polo och Isac Reiersen/Lucas Karlsson, Skoda. Ska man vara helt ärlig så blev det aldrig någon fajt efter att Veiby redan på första sträckan var 12 sekunder före och sedan byggdes detta bara på. I mål efter att ha kört de fyra sträckorna (två SS som dubblades) var Polon 53,5 sekunder före Skodan. Veiby summerade.

Foto: EVEN Mangament

Fantastiskt väder, mycket folk, bilen i toppskick och världens bästa rallyvägar. Allting var tiptop.

Båda körningar imponerade och trean, Stian Brøderud/Jørgen Nordhagen, Skoda R5 var 3.28,7 efter vinnaren. Imponerade som vanligt är man böjd att lägga till, gjorde Steve Røkland/Jørgen Eriksen. Duon tog sin Peugeot R2 till klasseger och på en tid som räckte till fjärde plats totalt. Men Karl-Peder Nordstrand/Stig Rune Skjaermoen visade återigen prov på sin talang med Ford Fiesta Rally4 och höll jämna steg med mer rutinerade Røkland fram till sista sträckan där det blev till att plocka fram snöskyfflarna. Fjärde plats i Klass 10 blev det för Vansbros Lars Israelsson/Ola Persson med Ford Escort. Upp till den vinnande Volvo 242:an med Christian och Ole Martin Sagli hade men strax över fyra minuter. Sjua totalt  slutade Magnus Engelbrektsson/Carin Nilsson med sin Mitsubishi. För Anders Fredriksson som gjorde ett inhopp i Eyvind Brynildsens Ford Escort blev det ”afkjøring”direkt på första sträckan.  

*

Rally SM har nu lagt ut ”Publikinformation” inför Sandviken och ”Vinterpokalen” kommande helg. Rekommenderas till er som tänker sig att kolla på deltävling två i Rally SM. 

Foto: Rally SM

Slog en snabb flukt på informationen om de sex sträckorna och där då den gemensamma nämnarna är ”Snabb sträcka med rytmisk karaktär” och ”Långt att gå”. Som tur är inget jag behöver bekymra mig över då ”jobbhelg” väntar…

*

Idag är det stor sorg i Kullings MS och Västra BF efter att stora profilen och eldsjälen Per-Anders ”Perra” Andersson hastigt gått bort.

Om några dagar skulle ”Perra” ha fyllt 55-år berättar ”Mr Kullings” Conny Hansson.Han var en otroligt bra kraft, som tog de uppdrag som behövdes. I första hand som utbildare men fungerade även som tävlingsledare i andra klubbar än i vår egen. Han var en sådan snäll, go och hjälpsam kompis, en sån där som det alltid sades om: ”ahh de där tar Perra” och  så gjorde han det! Perra var i sanning en stor Rallykompis som hastigt och alldeles för tidigt lämnade oss! ”. I samma sorgliga ärende så nåddes jag i veckan som gick av beskedet att även andra halvan av ”Bröderna Båge”, Anders Westlund, Edsvalla även han hastigt gått bort. Detta bara någon vecka efter att hans ständige kompanjon och följeslagare Åke Wikström avled. Anders blev 67 år. 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *