Neuville fick mindre poänggap till Ogier med nya systemet, #11 går ut först i Umeå, Flodin/Bergsten vill ha revansch, Södras DM-regler klara, Rally SM vill inte uppleva samma stress för 2025, SRC öppnar för två klasser i Appendix K och Timmy H. byter bil mot båt…

DirtFish gjorde en ambitiös uträkning för att se hur det nya poängsystemet i WRC artade sig efter Rallye Monte Carlo, mot hur det sett ut med fjolårets poängfördelning. Det man ser direkt är att skillnaden mellan vinnaren Thierry Neuville och tvåan Sebastien Ogier blev mindre med det nya. I fjol hade där skilt åtta poäng efter premiären men nu är det bara sex poäng. Även trean Elfyn Evans är närmare Hyundai #11 än vad fallet varit 2023.

Systemet har debatterats flitigt på sociala medier och vid en omröstning på ”X” menade en majoritet (nästan 50 procent) att det är för tidigt att döma ut det efter bara en tävling. Jag kan hålla med, men tycker ändå att det är mer rörigt än spännande med olika poäng för de första dagarna mot avslutningen på söndagen. Hade jag fått bestämma hade jag behållt det gamla systemet, men lagt till precis som i j-WRC en poäng i bonus för varje vunnen sträcka. Dock med förbehållet att poängen endast räknas så länge man går i mål, alltså inte bryter. 

*

Foto: Hyundai Motorsport

I kraft av helgens seger får nu Thierry Neuville det höga nöjet att gå ut först i ”Rally Sweden” om tre veckor. Dock ett högst tveksamt nöje och blir det till exempel mycket lössnö, kan första bil vara snudd på katastrof. Istället kan Ott Tänak som trea vara lite av ett trumfkort för att inte tala om årsdebutanterna Kalle Rovanperä och Esapekka Lappi som startar som sjunde respektive åttonde bil i Rally1-klassen.

*

Med bara några dagar kvar till start för ”Vinterpokalen” i Sandviken står fortfarande tre ekipage i ”Internationella 4WD” som ”Ej Godkända” vilket gör att det idag är totalt 12 bilar klassen. Bland de som är godkända finns regerande mästare Patrik Flodin/Göran Bergsten som gick på en riktig nit i premiären. Nu är man revanschsugna till max och det är i det läget som ”Ilsbo-Expressen” är som allra farligast för konkurrenterna.

Foto: Hampus Juteryd

Jag gillar ju att jaga – så det ska bli jäkligt kul att få fälla ner foten och jaga de andra på lördag. Det här ska bli riktigt kul, lovar Patrik.

Med runt 15 mil mellan Ilsbo och Sandviken är det snudd på hemmavägar även den här gången för Patrik. Vägar som han verkar gilla plus att kylan inte blir lika sträng som i Hudiksvall.

Det är generellt fina vägar i de här trakterna och den här gången verkar vi även slippa kylan, avslutar Patrik. 

Meterologerna förutspår riktigt mildväder i Sandviken på lördag, uppemot åtta plusgrader och sol.

*

I helgen publicerade Södra BF:s bägge rallyansvariga (SGA) Sebastian Steiner och Ola Schönström reglerna för såväl RS som Rally DM. Inga stora förändringar och det mesta av dessa ventilerades vid ”Rallymöte för alla” i Hässleholm för runt tre månader sedan.  DM-säsongen för rallyåkarna blir lite annorlunda då samtliga sex deltävlingar körs inom distriktet (Skåne/Blekinge) och inte som tidigare med småländska inslag. Nytt blir också att det i en tävling, Hässleholms ”Snapphanerallyt” tillåts ”Rekognosering”.  Fyra notade tävlingar och två onotade och en tajt avslutning med tre deltävlingar i september. Desto lugnare inledning då det efter ”Simrishamnsmixen” den 13 april är paus fram till Örkelljunga den 3 augusti.  Nytt är också att det för Appendix K öppnas upp i klassen ”Trimmat”. Det lite konstiga tänket att C-Förarcupen för trimmade bilar räknades ihop med B-förarna är nu ändrat och mer logiskt med alla C-Förare i samma cup.

Foto: Kristian Lindberg

RS-DM fortsätter att vara ett öppet mästerskap med sina sju deltävlingar och tre olika mästerskapsklasser, Trimmat-StandardA-StandardB medan det precis som i Rally bara blir i totalen som 4WD-åkarna räknas. Serien inleds i Hörby med ”Bilmånsson Rallysprint” den 14 april och avslutas med Eslövs ”Kanonen” ett halvt år senare, den 13 oktober. 

*

Känns positivt att Styrgruppen för Rally-SM med Jonas Kruse i spetsen inte vill hamna i samma stress med att hitta SM-arrangörer, som fallet blev inför årets säsong. Inbjudan har därför gått ut till alla landets rallyarrangörer för två möte med målsättningen att hitta SM-tävlingar för 2025 och framåt. Första mötet som blir digitalt via Teams sker den 28 februari klockan 19.00-21.00. Här kommer man att presentera nuläget i arbetet med Rally-SM:s framtid och även att dela viktig information och inleda diskussioner om hur man tillsammans kan stärka och utveckla Rally-SM. Efter detta blir det ett fysiskt möte någonstans centralt i landet den 13 mars 1och preliminärt 10.00-18.00. Styrgruppen berättar, ”Detta fysiska möte kommer att vara en möjlighet för intresserade klubbar att delta i djupare diskussioner och intresseanmälningar för att arrangera SM-deltävlingar de kommande säsongerna. Under mötet kommer vi även att verka för att ett Arrangörsråd bildas. Avsikten är att detta arrangörsråd ska ha en plats i Styrgruppen för Rally-SM. Denna plats kommer att möjliggöra att arrangörssidan representeras i diskussioner och beslut gällande Rally-SM”. Intresserade arrangörer anmäler sig till jonas.kruse@sbf.se.

*

Även Svenska Rallycupen har gjort klart med sin regler för året och där ändringarna är ett resultat av det som framkommit på ”arrangörsmötet” tidigare i år. SRC-ansvarige berättar.

Största förändringen sker för Appendix K, där delar vi nu klassiska och historiska. Det blir nu två tävlingsklasser i en cupklass – precis som vi redan nu har för 4WD och grupp E. Det innebär en klass med bilar tillverkade fram till och med 1971, den andra klassen för bilar tillverkade 1972-1981. De tävlande räknar poäng från respektive tävlingsklass som sedan går ihop i en Appendix K tabell.

*

En helt ny upplevelse väntar för Timmy Hansen när han byter bil mot båt i början av februari. En helt ny serie med eldrivna båtar och med upplägg liknande Extreme E där Timmy ska göra vattendebut i Saudiarabien. 

Foto: Privat

Ett nytt äventyr, berättar han för P4 Skaraborg.

Några planer på att lägga rallycrossen på hyllan finns inte och båtvanan inskränker sig enligt Timmy till, att nästan puttat svärfar i sjön när man sjösatte dennes båt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *