Neuville testar WRC-Hyundaien i Sverige, ny finne till ERC, Helmia delade ut pengar och enkät från SBF…
Nu har de första bilderna sipprat ut med Thierry Neuville i nya WRC-Hyundaien (vet inte om jag tycker lacken är så snygg förstås…) och hans första tester. Några kommentarer varken från belgaren eller någon av de andra i teamet har släppts. Rykten gör även gällande att koreanerna tänker komma till Sverige i början av december för skarpa tester inför Rally Sweden. Vid det här laget ska redan prepareringen inför premiären i Monte-Carlo ha avslutats.
*
Här hemma snackas det om Grupp F eller VOC, Grupp H eller R2 medan man i Finland ligger lite mer i framkant. Näste man att äntra den internationella rallyscenen verkar bli 30-årige Riku Tahko. Riku är inget blåbär precis och har hunnit med det mesta i rallyskogen (bilden) och har även kört Rally Finland med en WRC-Mini. Nu siktar Riku inte på WRC utan tänker istället sätta in en stöt på ERC. Han bedömer sina chanser att fixa en EM-säsong till fifty/fifty.
– Det skulle passa min karriär perfekt, menar Tahko.
– Är medveten att året inte varit mitt allra bästa men har ändå visat min ”pace” och haft sträcktider som ”the top dogs”…
Finnen är hoppfull men är ändå noga med att poängtera att inget är klart ännu.
– Jag har aldrig några ”high hopes” innan kontrakten är påskrivna men det känns bra så här långt.
Höjdpunkterna blir ”hemmatävlingarna i Litauen och Estland där Riku kört en hel del tidigare.
*
2013 Kenya Airways East African Safari Classic Rally har haft vilodag i dag måndag och detta med Stig Blomquist i ledningen. Väghållningsproblemen inledningsvis visade sig bero en del på bromskrångel vilket nu åtminstone delvis är åtgärdat.Tvåa är Ford Capri-åkaren Ian Duncan som drabbats av flera punkteringar, tre på samma sträcka orsakade så klart stor tidsförlust.
– Nu hade vi inte ens tre reservhjul utan fick köra sista biten av sträckan på fälgen, suckade Duncan.
Trea är en annan Porscheåkare Gerard Marcy som mest svär över roadbooken som han menar är direkt farlig.
– Senaste sträckan hade en ”dubbel varning” för dike över vägen 1,8 kilometer in på sträckan, i själva verket var det 0,8 kilometer. Hade jag inte åkt fullt och flugit över diket kunde vi mycket väl fått bryta här!
Övriga svenska placeringar är: 13 Joakim Roman-14 Jan Hagman-18 Christer Johansson-29 Ricard Göransson-31 Roger Samuelsson och som 35:a David von Schinkel.
*
I fredags var jultomten i Värmland och hjälpte Helmiastiftelsen med att dela ut lite pengar. Lite och lite, över en miljon kronor fördelades till de tjugosju stipendiaterna genom bl.a Stig-Olov Walfridsson. Duktige rallyåkaren Fredrik Åhlin var en av de lyckliga och fick 30 000 kronor att investera i en fortsatt karriär. Motiveringen var, ” Inom rallysporten är konkurrensen stenhård. Verksamheten är resurskrävande både fysiskt och materiellt. Fredrik Åhlin har med stor målmedvetenhet lyckats etablera sig i eliten med framgångar både nationellt och internationellt. Fredrik Åhlin tilldelas ett stipendium för utmärkta sportprestationer.
Lars Andersson i Östmarks Motor och Fritidsförening fick ta emot 25 000 kronor med motiveringen, ”Lars Andersson är en eldsjäl som tillsammans med goda medarbetare gjort Östmarks MF känt i stora delar av Sverige. Lars har förstärkt motorsportens roll i samhällskulturen och har genom detta bidragit till den positiva trend som råder i bygden. Lars tilldelas stipendiet för sin kulturgärning.”.
*
Med snart bara en månad kvar till ”deadline” byggs det ”nya” original 940:er lite runt om i landet. Efter den 1 januari är inte KBT-buren längre godkänd i Grupp F utan enbart i VOC Mekonomen Rally vilket är orsaken till jäktet. De som vill ha en 940 som funkar i bägge klasserna har därför bråda dagar. Snackade med min klubbkompis Johnny Ottosson i dag som är inne på slutklämmen med nybygget. Han väljer att bygga för att kunna åka bägge klasserna.
– Helt klart vill man ha en bil som kan användas så mycket som möjligt, menar Johnny.
Annars har det varit väldigt lugnt på just den här fronten, inte mycket aktivitet på VOC:arnas gästbok vilket kan tolkas som harmoni i lägret. Kan ha fel så klart…
*
Hemma har jag fyllt i enkäten från Svenska Bilsportförbundet som damp ner under min semestervecka. En enkät som i mångt och mycket vill ha svar på hur man ser på samarbetet mellan fotfolket och ”blåjackorna”. Svarade så ärligt jag bara kunde men vet inte riktigt om det var exakt de svar man hoppas på i Sollentuna. Hur som helst, positivt att man tar kritiken mot bristande medinflytande på allvar!
Hej Tommy!
Tyvärr är diskussionen låst för de blogginlägg detta gäller, nämligen de som skrevs den 21/11 och 22/11.
Hursomhelst är det beklämmande att bevittna i första hand den obefintliga research och källkritik gällande de s.k. gamjuvelerna du triumferar om att ha avslöjat. Vidare är det om möjligt än mer anmärkningsvärt att läsa hur du behandlar de som kommenterat detta och påpekat det självklara faktum att en ursäkt till de utpekade skulle pryda sin plats. Dessa kommentatorer blir tyvärr avspisade med förklaringar om att du bara är budbärare osv. Det är pinsamt att du inte kan erkänna ditt misstag och be om ursäkt i det forum där du från början begått klavertrampet. Vad än de anonyma mailskrivarna hittar på för skrönor är det ditt arbete att bedöma trovärdigheten i dessa innan man publicerar dylik smörja offentligt.
För övrigt undrar jag hur ansvarig utgivare av Kristianstadsbladet tänker när hen upplåter sin webplats till bloggare (tillika redaktionsmedlem!?) som driver sin egen dåligt underbyggda agenda där häxjakt och ett nästan bisarrt letande av syndabockar är ett återkommande tema.
Bilden av Kristianstadsbladet som utövare av seriös journalistik blir dessvärre inte värst trovärdig av detta. Nu hoppas jag bara att vi slipper läsa mer strunt i framtiden och att de utpekade aktiva inte driver vidare frågan om förtal eller liknande.
Tack för ordet!
Hej Fredrik.
Har inga som helst problem att be både Fredrik och Jonny om ursäkt här, vilket jag redan gjort till dem personligen. Känns det bättre? Avspisade vill jag inte hålla med om, deras berättelser är återgivna nästintill ordagrannt
Vad gäller researchen så bedömde jag källorna ( de är inte anonyma för mig) som trovärdiga vilket jag fortfarande gör. Problemet var väl att även dom blev ”förda bakom ljuset”. En blogg är ingen ”Uppdrag graskning” utan min personliga syn på saker och ting, närmast inom rallysporten där jag är mest hemtam.
Häxjakt får du stå för, jag vill i likhet med många andra belysa och inte som du sopa under mattan, ett av sportens största problem. Bevisligen finns det både film och bildbevis på när det rivits ner ATA-band och annat säkerhetshöjande i rallyskogen. Tycker du sådant agerande är OK?
Huruvida jag bedöms som trovärdig eller ej överlåter jag åt andra att bedöma, men jag skriver och står för detta under mitt eget fullständiga namn…
MVH
Tommy
Hej igen Tommy.
Med de avspisade avsågs inte Fredrik och Jonny utan de personer som kommenterade blogginlägget.
Vad gäller sakfrågan har jag varken nu eller när jag skrev det första inlägget någon åsikt då jag ej sett de film och bildbevis du åberopar. Det jag reagerade på var källkritiken, ”ropa på vargen” beteendet, avsaknaden av ursäkt samt överlägset beteende mot personer som kommenterar.
Som avslutning svarar jag gärna på frågan i början: Ja, det känns bättre nu när ursäkten är levererad.
Mvh: Fredrik
Hej Fredrik.
Avspisade håller jag inte med om, inte riktigt min stil om man säger.
Film ”bevisen” visade sig ju vara felaktiga. På FB där det hela började framkom detta tyvärr inte förrän efter mitt inlägg om jag fattade huvudpersonerna rätt. Att därför halshugga mig för att inte ha kollat upp känns inte riktigt rättvist?
Ställde frågan om du tycker att sabotageproblematiken inte är värd att tas upp, fick inget svar på detta…
MVH
Tommy
PS. Vet inte riktigt hur länge du läst Motorbloggen, men att jag skulle ha ett ”överlägset beteende” mot folk som kommenterar tror jag inte är en allmän uppfattning…
Hmm… man får hoppas att signaturen ”Fredrik” får en fotbehandling i julklapp för Bloggaren måste ha trampat på någon oerhört ömtålig tå, förmodligen någon liktorn som gör sig påmind. Keep up the good work Tommy!
Hej.
Har dålig koll på Fredriks fotkondition men ömma tår är inget att leka med…
MVH
Tommy
Försök få fram info om vart dem ska testa WRC bilen tommy !! 🙂
Hej. Håller ögon och öron öppna. Kan inte Kall vara ett tips?
MVH
Tommy