Neuville drygade ut ledningen i WRC, elva klasser för 29 bilar i ”Rally Uppland”, MSR med ”TBA” som tävlingsledare, boende tvingar Rasbo att ställa in, lyckad helg i Danmark för Team Skåab, Kristianstad-förare lyckades bra på Gelleråsen och tuffa beslut för Hörbys Race4Fun-åkare.

Upplösningen av ”Rally Italia de Sardegna” blev nästan osannolik med Ott Tänak som vinnare med 0,2 sekunder efter att Sebastien Ogier fått punktering på sista sträckan. Jari-Matti Latvala gjorde inget för att dölja sin och Toyota-teamets besvikelse som innebär att Hyundai drog ifrån i Märkes-VM med nio nya poäng.

Foto: Hyundaia Motorsport

Det kommer att några daga att smälta detta, en stor besvikelse, förklarade Latvala för Rally Journal.  

Hyundai står på 269 poäng medan Toyota har fått ihop 256 poäng. Långt efter, 131 poäng sladdar M-Sport Ford. 

Nu är  det även dubbelt Hyundai i Förar-VM, Thierry Neuville leder med 122 poäng, 18 mer än Ott Tänak som nu delar andra platsen med Elfyn Evans. Av resterande ”full time drivers” är M-Sports Adrien Fourmaux femma (74 poäng), Takamoto Katsuta, Toyota sexa (52 poäng)  och som blygsam tia, Puma-åkaren Gregoire Munster med bara 16 poäng. 

*

Återvänder till Tierp och ”Rally Uppland” där det även fanns elva olika (?) ”Inbjudningsklasser” som totalt lockade 29 ekipage, alltså knappt tre startande per klass. Kan inte bara vara jag som tycker detta känns snudd på orealistiskt, men nu är vi ju i landet där alla helst ska stå som vinnare… 

Foto. Håkan Vemhäll

Peter Skytt summerar. ”Dom klassiska bilarna fick verkligen utstå mycket i värmen. Snabbast av dom alla var MK Rimos Martin Hagman med kartläsaren Fredrik Holtling i sin fina Porsche. Martin som tidigare i år värmde upp i Björn Waldegårds minne lyckades bra på de Uppländska vägarna.

Foto. Håkan Vemhäll

– Det var roligt och tanken var bara Waldgårds Minne samt detta SM sen har vi inte planerat något mer, säger Martin. 

Foto. Håkan Vemhäll

I andra änden av resultatlistan hittade vi riktiga kämpar i de motorsvagaste bilarna. Kenneth Jonsson med Hillar Veiksaar från Eskilstuna i sin SAAB sport. Kenneth med team är ett glatt gäng som verkligen ligger i med sin SAAB, håller en väldigt hög nivå vad det gäller förberedelser för att kunna bemästra tävlingarna på bästa sätt. Klassvinsten klarades mot Hans-Åke Söderqvist och Torbjörn Jernbergs Hundkoja. Även om Hans-Åke tyckte det gick bra så visade tiderna att han blev slagen av Eskilstunas Kenneth. En som flödade runt i depån under fredagskvällen var en riktig profil vad det gäller rally. Jårs Damberg gick runt och förhörde sig om läget och planerade för spännande framtidsprojekt, något vi få återkomma om.

Foto: Pierre Skytt

Tävlingen var fint upplagd med bra vägar som höll oerhört fin standard. Något som uppskattades av besättningarna. Men det noterades också att det var mindre folk på sträckorna här än i Nyköping för två veckor sedan. Med så fint upplägg finns alla möjligheter till att fler hittar till Tierp nästa år när det är dags igen att arrangera SM.”.

*

Tittar till anmälningslistan för ”Midnattssolsrallyt” och där man nu är uppe i 12 ekipage, varav två i Regularity. Fortfarande har inga samarbetsklubbar till KAK avslöjats i det minst sagt på sensommaren, rallytäta nordöstra hörnet av Småland. Samma helg körs SM och ”East Sweden Rally” en timma bort i Linköping och helgen efter detta är det Vimmerby MS fem mil från Västervik, som kör sin ”Emil-Trofén” vilket jag utgår ifrån suger en del kraft. Noterar även att inbjudan korrigerats och nu står där ”TBA” både för tävlingsledare och en av de två biträdande tävlingsledarna. Även ett par andra poster i tävlingsledningen saknar namn…

*

På lördag skulle Rasbo MK kört sin ”Bresontrofén” men detta satte en boende längs en av sträckorna stopp för. Denne överklagade Länsstyrelsens beslut att med väghållarens tillstånd köra rally på den aktuella vägen. Ett sådant överklagande innebär med automatik, att ett givet tillstånd inte längre gäller i väntan på beslut från nästa myndighet, i det här fallet Transportstyrelsen. Rasbo MK har nu tre veckor på sig för att komma in med ett yttrande, vilket så klart är helt meningslöst när tävlingen skulle ha körts på lördag.

Vi har alltid haft god kontakt och bra samarbete med vägföreningen på den aktuella vägen och så även i år då vi alltid återställer vägen i samråd med deras önskemål, skriver klubben som även lägger till.

Vi förstår att detta kan vara en besvikelse för er alla, särskilt med tanke på det engagemang och förberedelser som har lagts ner. Vägföreningens medlemmar fick informationen i april att vägen kommer att stängas av och hade då möjligheten att komma med synpunkter men så blev det inte.

Kan vara läge att påminna alla på vilken tunn is sporten utövas, krävs inte mycket från markägare/boende för att det ska bli stopp. Ett ständigt återkommande problem är att det numera är allt vanligare att det plockas ut kartor över sträckorna från Länsstyrelserna. Kartor som sedan används av ”rallyfans” för att i förväg reka sträckorna och oavsett vad man försvarar sig med, så rekas det för att hitta ”akvåkarsvängar”. Att detta innebär mycket trafik på vägar som normalt kanske knappt används förstår alla och alla förstår säkert också, att detta inte är något som gör sporten populärare hos berörda boende. Nu gör säkert ”rallyfansen” inte detta för att göra skit för sporten, men tyvärr så blir detta resultatet!

*

I helgen var det deltävling två i Danska Mästerskapet i Rallycross/Crosskart i Viborg. På plats fanns skånska Team Skåab där temamchef Stefan Kristensson kunde notera en fin helg. Två segrar i kvalet med sin vassa Ford Escort byggdes på med seger även i finalen.

Den yngre varianten Kristensson, Victor hade en del trubbel med sin crosskart men tog sig till finalen som fyra. Här var det sedan blöt bana, vilket uppenbarligen passade honom för det blev en andra plats, en halv sekund bakom vinnaren. 

*

I fjol slutade Kristianstads V8-åkare Tommie Eliasson tvåa och i år är siktet självfallet ställt på seger i det tuffa mästerskapet. Efter fem race har Tommie två segrar och i helgen på Gelleråsen började också optimalt för Team Brorsson-föraren var snabbast i alla testerna före. Sedan gick kvalen sämre delvis på grund av regn som föll över banan. I första racet blev han dessutom avtryckt och hamnade utanför asfalten.

Foto: V8 Thundercars

Det var en ren påkörning eller som vi brukar säga, en regelrätt avrättning, menade Tommie. 

Tog revansch i heat två med seger som sedan följdes upp med en tredjeplats i sista heatet.

Summan var att det ändå var en bra helg, förklarade Tommie.

Trea i tabellen där Christoffer Bergström leder på 101 poäng, tvåa är Andreas Nilsson med 79 poäng och så Eliassons 12 poäng efter.

*

På samma bana kördes även Formula Nordic där Albin Stureson från Kristianstad hade en lyckad helg. I första heatet blev det seger i ”svensk-gänget” som upprepades i andra heatet.

Foto: www.racefoto.se

Albin avslutade dagen med en fjärde plats och är nu bara två poäng efter tvåan serien, Robin Hafström. Toppar och dessutom ganska överlägset gör Daniel Varverud.

*

Hörby-baserade ”ST-Auto/Veidec Racing” hade ingen lyckad helg i Race4Fun när man drog iväg till ett väderostadigt Anderstorp. Stekande sol omväxlat med skyfall gjorde de åtta timmarnas körning till en utmaning i den gula Polon berättar Rickard ”Fidde” Andersson.

Foto: Privat

Vi slutar på en sjunde plats efter lite strul med slangen till intercoolern som hoppade av och dessutom två ”stop and go”, den ena för att vi tankat utan handskar och den andra för att vi kört om på fel ställe, vilken vi protesterade mot.

Foto: Privat

Med detta försvann troligen en andra plats då teamet tappade 4-5 varv på strulet.

–  Om inte om hade varit, så kunde vi blivit tvåa men nu ser vi fram emot nästa tävling på Sturup den 29 juni, hälsar ”Fidde”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *