Tom K. stark tvåa i Rally Uppland efter Flodin, dramatiskt på Sardinien där Tänak vann, Adolfsson tog andra segern i SSRC, Saudiarabien nytt land för WRC och 15-årig kartingförare omkom under tävling.

WRC och ”Rally Italia de Sardegna” får ursäkta men när en klubbkompis i SMK Hörby som Tom Kristensson med Andreas Johnsson vid sin sida är en enda futtig sekund från totalseger på helt okänd mark som i ”Rally Uppland” får Ogier&Co vänta. Nu låter jag Pierre Skytt rapportera om tävlingen men då jag har förmånen att ha kontakt med Tom under och efter tävlingen måste jag komplettera lite.

Foto: Pierre Skytt

Att han och Andreas var nöjda trots att det bara fattades en enda sekund, gick inte att ta miste på. Allra mest var Tom nöjd med att ha kunnat ”restarta” hjärnan.

Flera sträcksegrar och framförallt att jag lyckades vända en sämre känsla och körning till superbra. Detta är jag mest stolt och glad över. Nu är det verkligen nära och vi är riktigt med, summerade Hörby-föraren med Skoda från Keane Motorsport. 

Foto. Fredrik Värnebjörk

För att få lite perspektiv på insatsen så efter nio mil, nio sträckor och 45 minuter körning skiljer bara en enda sekund. Man kan även gräva lite djupare och då är det nästan omätbara 0,01 sekund/kilometer som Patrik Flodin var snabbare. Tom lägger till.

Vi har dessutom inte haft ett enda moment under tävlingen …

Därmed lämnar jag över till Skytt.

*

”När den fjärde deltävlingen i årets SM-serie avgjordes i Tierp kunde Patrik Flodin, Ilsbo tillsammans med sin co-driver Göran Bergsten i VW Polo återigen plocka hem en totalvinst. Tredje raka vinsten i SM, men det var med minsta möjliga marginal till tvåan SMK Hörbys Tom Kristensson med Andreas Johansson från Eskilstuna MK i sin Skoda. Till skillnad mot Nyköping för fjorton dagar sedan var vägarna i Uppland snabbare och bredare. 

Foto. Håkan Vemhäll

På fredagskvällen startade de 101 deltagarna upp vid Tierp Arena för att klara av de vrålsnabba (117km/t respektive/128km/t) inledande två sträckorna. Lördagen skulle bjuda på mer varierande karaktär. Inledningsvis var Isak Reiersen, Östmarks MF med Stefan Gustavsson, Ludvika snabbaste ekipage innan nattvila. Patrik Flodin startade först och fick sopa undan för de övriga.  På lördagsmorgonen kom Flodin in i sitt rätta element där han tog ledning och drog ifrån något. Vägarna passade Patrik bra, men det gäller att hålla tungan rätt i mun menade Patrik vid serviceuppehållet, stenarna ligger i kanterna och väntar om man inte är på sin vakt.

Foto: Fredrik Värnebjörk

Tom pressade hårt och lyckades sånär hålla jämna steg med Flodin. Reiersen fick några sekunder extra i listan medan Tom lyckades plocka in på Flodin under lördags eftermiddagen. Nervpirrande avslutning skulle det bli innan Flodin och Bergsten lyckades vinna med endast en ynka sekund ner till Kristensson/Johansson.

– Det var nära. Lite surt med marginalen men vi är nöjda ändå. Det har gått riktigt fort i skogen i helgen. Marginalerna är små, men vi har kört utan incidenter, säger Andreas efter målgång.

Flodin tackade alla medtävlare för en härlig fight och hårt motstånd. Ledare i SM före helgens fyra Dennis Rådström som bara har en poäng ner till Kristensson. Trea blev Reiersen/Gustavsson 5,9 sekunder efter.  En som inte fick till det denna gång heller var Pontus Tidemand som hade lite småstrul tävlingen igenom. Men vi kommer igen menade Pontus.

Foto. Håkan Vemhäll

Nationella klassen för Fyrhjulsdrivna vagnar kom ingen i närheten av SMK Lindes Kim Nydén med  Jonas Sandin vid notblocket. Även om Sandvikens Oskar Sundell i likadan Mirage höll trycket tillsammans med Joakim Söderqvist AMF Årsunda. Trea här blev Gullabos RCs Filip Karlström med co-driver Anton Persson från Strängnäs AMS.

Foto. Håkan Vemhäll

I den tvåhjulsdrivna klassen gick ”Youtube favoriten” Tim Liljegren med Rudi Sunniva in som segrare i ”Gula faran”, alltså en gullackad Volvo 240. Ett stabilt körsätt hela helgen gjorde att Tim klarade av att hålla marginalerna på sin sida. Olycksfågeln i Nyköping Patrik Hallberg från Haninge MK med John Stigh i högerstolen klarade att hålla jämna steg med Tim. Men ändå snabbast i JSM i sin Corolla och tvåa efter Lijegren får väl ändå ses som en framgång. Trea blev Victor Bergsander från Kullings MS med Christoffer Lund vid noterna i sin Volvo 940. 

Foto: Pierre Skytt

Upphaussade och detta så klart av en anledning, seger respektive tvåa i ERC-debuten på Kanarieöarna var Mille Johansson/Johan Grönvall (bilden) och Calle Carlberg/Jørgen Eriksen, båda med Opel Corsa Rally4. Nu körde åtminstone Mille, på ERC-däck från Hankook vilket kanske vara en anledning till att Liljegren var så mycket snabbare? Femma och 37 sekunder efter medan Carlberg slutade tia med minuten fram till seger. Redan på första sträckan försvann storfavoriten PG Andersson/Andes Fredriksson efter en snurrig som knäckte styrningen på Drive VXO:s experiment BMW. Istandardklassen kom den omutbara Andreas Hovind Enköpings MK med Catalina Floberg att bli snabbaste ekipage i sin Volvo 850. Med 51 sekunder ner till tvåan Daniel Jansson/Emma Hägg SMK Hälsinge före trean Lasse Fältman/Tomas Åhman, Ludvika med SAAB 900. Åtta slutade SMK Hörbys Volvo-åkare Ingemar Månsson/P-I Hellberg. Dussinet ekipage de drygt 70 i SM-klasserna tvingades bryta vilket inte är speciellt mycket. Värst gick det för Team Nybes Albin Nordh/Christoffer Bäck som rullade efter målgång på SS3. På en filmsekvens såg det ruggigt ut och kunde ha slutat väldigt illa om inte Skodan landat till höger om vägen. Till vänster stod nämligen tältet för funktionärerna på mållinjen…   

På grund av utrymmesbrist kommer lite om inbjudningsklassernas öden i Rally Uppland morgon.

*

Visserligen bara åtta Rally1-bilar som startade i ”Rally Italia de Sardegna” men icke desto mindre blev det en spännande upplösning där Ott Tänak till slut stod som segrare. Visserligen lite turlig då rallyledaren Sebastien Ogier tog sig till avslutande power stage med 6,2 sekunders försprång före Tänak. Då bet Sardinien tillbaka och Toyota-föraren fick de sista kilometerna hanka sig mål med punktering. Detta kostade 8,8 sekunder och plötsligt var Tänak (precis som jag tippade) vinnare, bara 0,2 sekunder före Ogier. 

Foto: Hyundaia Motorsport

Ny Hyundai som trea men inte Thierry Neuville som gjorde bort sig under lördagen och parkerade i ett dike. Istället var det Dani Sordo som tog sista pallplatsen och hjälpte till att förbättra Hyundais ledning i Märkes-VM. 

Foto: Hyundaia Motorsport

En tröst för belgaren var seger på power stage och därmed fem friska poäng, Tänak fick fyra och Elfyn Evans (fyra i rallyt) fick tre. Delade fyror på sträckan blev otursbröderna Adrien Fourmaux och Takamoto Katsuta som båda fick starta om idag. 

Foto. Toyota Gazoo Racing

Finsk seger i WRC2 med Sami Pajari, Toyota 32 sekunder  före Yohan Rossel, Citroën. Trea efter en del drama blev spanjoren Jan Solans, Toyota.Bästa Skoda som fyra och då med helt otippade tjecken Martin Prokop före femman och lite mer tippade Kajetan Kajetanowicz. Sardinien blev ett stort mörker för Hyundais medverkan i klassen, både Emil Lindholm och Teemu Suninen fick bryta.

*  

Med bara strax över 50 startade i ”Midsommardansen Sprint” har inte nya Svenska Sprint Rallycupen fått den start som cupansvariga hade hoppats. Lite för få bilar än vad cupen med sitt ambitiösa upplägg förtjänar. I Ljungby bjöds det på två fina men med sommarvädret också dammiga  riktiga rallysträckor, alltså någon helt annat än vad som brukar erbjudas i sprintar längre norrut. Där är det ofta stora inslag av Folkrace/Rallycross-banor och inte i närheten av det som erbjöds i lördags. Ändå nappar inte fler, vilket känns lite orättvist men återigen där är alldeles för många cuper på rallyscenen och de tävlande räcker helt enkelt inte till för alla.  

Foto. Kristian Lindberg

Dubbelt Skoda och Tisse Racing i topp när Robin Adolfsson/Nicklas Jidflo, Wäxjö MS var fem sekunder snabbare än Lessebos Arvid Johansson/Mikael Johansson. Trean i 4WD, Tobias Pettersson/Åke Kjellgren från Gränna var över halvminuten efter med Mitsubishi.

Foto. Kristian Lindberg

Osbys snabbe Volvo-åkare Rickie Borgström/Ola Sandberg kopplade segergrepp direkt på SS1 i 2WD-klassen och fortsatte i samma takt. Detta gav 8,5 sekunder tillgodo på Joacim Kristiansson/Roger Clausson, SMK Hörby och Toyota. Tufft bakom då Golf-åkande Hässleholmaren Johannes Haraldsson/Magnus Lörd saknade 2,4 sekunder för att bli tvåa.

Foto: Henrik Åkeson

Än viktigare för Johannes tror jag ändå att det var att slå sin klubbkompis Johan Green/Josefin Ingvarsson, Toyota. Den blå Golfen var lite över 13 sekunder före sin mentor.

Foto. Kristian Lindberg

Återigen var Älmhults Adam Grahn/Marcus Sundh bästa C-förare och femma totalt i 2WD-klassen med Ford Fiesta Rally4. Mindre än sekunden skilde till Green framför.

Foto. Kristian Lindberg

Familjen Levin, tävlande för SMK Hörby, Henrik och Ida körde hem ”Standard” med Volvo 940. I en liknande Volvo hade Älmhults Rasmus Bengtsson/Torbjörn Ivarsson bra häng på ”The Levins” och slog dom även på sista sträckan. Men ändå skilde 2,1 sekunder till deras fördel.  Ännu jämnare bakom Rasmus, då trean från Dals MK John och Emma Magnusson, BMW hade futtiga sjuhundradelar upp till Volvon.

Foto. Kristian Lindberg

Folkvagns-triumf i App. K upp till 1975 och då var det Per Eriksson/Per Rosendal från Örkelljunga som  svarade för den bedriften.Två sekunder skilde till Volvo 142:an från Osby med Krister ”Boalt” Johnsson/Tobias Svensson. I den nyare App. K-klassen var Thomas Kristiansson/Per-Anders Eklund, Grimslöv och 240 snabbast. Tvåa blev Sven-Åke Angerd/Niklas Johansson, Ford och Norrahammar före Gotlands Martin Nilsson/Johan Svensson, Volvo. Ett gott betyg åt sträckorna var att bara sju bilar bröt och endast en för ”Avåkning”. På torsdag stänger anmälan för deltävling fyra i SSRC, ”Mini-Kongen” den 15 juni med Kristianstads MK som arrangör. Även här ser det lite tunt ut, 26 anmälda…

*

Sardinien passade WRC-Promotorn på att skriva avtal med alltid lite kontroversiella Saudiarabien. Nytt rally och detta redan 2025, är ”Rally Saudi Arabia” som får ett rekordlångt avtal. I hela tio år får landet förtroendet att vara WRC-arrangör vilket känns väldigt lång tid, i synnerhet med tanke på hur oroligt det alltid är i den delen av världen…

I lördags drabbades Norge och kartingsporten av en tragedi i samband med ”Håsken Grand Prix”. En 15-årig kille välte under tävling, fick karten över sig och fördes allvarligt skadad till sjukhus där han senare dödförklarades. Norges Bilsportforbund och generalsekretær Hallgeir Raknerud gjorde ett uttalande efter olyckan.

Dette er en fryktelig tung dag for Norsk Bilsport. En altfor ung gutt har forlatt oss så altfor tidlig og våre tanker går først og fremst til de nærmeste pårørende. I tillegg er det en rekke andre utøvere og funksjonærer som har vært vitner til det hele, og som vi nå ivaretar på best mulig måte. Dette gjøres i godt samarbeid med kriseteam fra Sandefjord kommune

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *