Neuville är ”lagspelaren” hos Hyundai, Kreim siktar på ERC-framgångar, Hansen/Johansson möter tyskt motstånd, Mads slipper ta upp egna börsen och nu är det dags att rallypubliken betalar sin del av underhållningen!

Med tanke på hur skakigt säsongen börjat för Hyundais VM-hopp belgaren Thierry Neuville (än mer för Ott Tänak)är jag inte förvånad om han därför ser WRC som en lång transportsträcka till den 13 augusti när det blir WRC-debut för Belgien med WRC Renties Ypres Rally Belgium. För allra första gången ska Neuville visa upp sig på hemmaplan i en tävling med VM-status vilket skruvat upp rallytemperaturen både i landet och hos huvudpersonen. Nu är Neuville visserligen trea i tabellen efter Sebastien Ogier och Elfyn Evans och inte helt borträknad men då krävs en helt ny tumme med Fru Fortuna redan i Safarirallyt om två veckor. Inte ens detta lär räcka, utan det krävs även att Toyota-maskineriet får in en icke oansenlig grus i kugghjulen.

Foto: Hyundai Motorsport

Nu hävdar dock Neuville att för honom är inte Förar-titeln viktigast utan  han ser sig som en lagspelare och därför är Märkes-VM det han allra mest siktar på att köra hem för Hyundai.

Har alltid känt mig mer som ”teamplayer” och därför inget konstigt att jag försöker höja motivationen för alla i teamet så att vi kan köra hem maximalt med poäng resterande sju VM-tävlingar, menar WRC-trean till DirtFish.

Han förklarar också att hos Hyundai har alla samma status och samma bilar, ingen särbehandlas och det menar Neuville är också vägen till slutlig framgång. Att Andrea Adamo plötsligt skulle rikta allt ljus på honom i ett försök att kratta manegen för VM-seger senare i höst, är inget han önskar.

Men om situationen någon gång skulle uppstå att jag skulle gynnas av ”teamorder” på bekostnad av någon teamkamrat, då är det Andrea som får ta det beslutet.

Kanske lite oklart om Neuville ber aftonbön men om så är fallet är jag säker på att han ber för en bättre andra halvlek av VM-säsongen. I samma bön finns säkerligen även en önskan om full pott på hemmaplan som då kan bli en ”game changer” för Hyundai och Neuville menar.

I mitt hemmarally hoppas jag på många viktiga poäng men egentligen är det samma inställning som jag har inför alla tävlingar…

*

Fabian Kreim tog helgens danska GLAD Rally Kalundborg som lite ”Shake down” inför ERC-premiären ”Rally Poland” med sin VW Polo R5. Till slut blev det en andra plats bak Polo-kompisen Kristian Poulsen vilket är med beröm godkänt. Helgens start var första på ett ett helt år och senast Kreim körde Polon var ”ERC Rally di Roma Capitale” vilket slutade med knäckt hjul.

Foto: Kristian Lindberg

För övrigt enda starten under fjolåret lite skillnad mot året innan när han för tredje gången körde hem Tyska Mästerskapet som förare hos Skoda Auto Deutschland. Kreim konstaterade efteråt att det inte var helt lätt att hitta rätt tempo på de luriga danska sträckorna.

Ganska svårt måste jag medge och de tolv månadernas uppehåll kändes, men det var skönt att komma igång med Polon som fungerade mycket bra. 

I ERC-premiären vill många räkna in honom bland favoriterna men till detta är jag trots allt lite skeptisk. Namn som Mikkelsen, Breen, Lukyanuk, Gryazin är inga som jag räknar som ”rundningsmärke” precis…

*

I helgen är det en historisk dag för bilsport och rally då det är premiär för en cup med enart elbilar som deltagare och detta i ADAC Rallye Stemweder Berg. Det är Adam-Cup ersättaren ”ADAC Opel e-Rally Cup” som efter att ha försinkats på grund av Covid-19 äntligen drar igång. 13 elektrifierade Opel Corsa ska ta sig an de 12 asfaltsträckorna utanför Lübbecke mellan Hannover och Osnabrück. Mest känd  i elfältet är DTM/Rallycross-profilen Timo Scheider. I det vanliga startfältet är det som väntat de flesta av landets snabbaste förare med konstapel Marijan Griebel, Christian Riedeman och Dominik Dinkel, Skoda, Citroën respektive Fiesta i spetsen.

Foto: Henrik Åkeson

Men även svenskt deltagande när ”The Two Victors” Victor Hansen och Victor Johansson är på plats, den här gången med asfaltbilen R2 Peugeot. SMK Hörby-föraren går ut som #38 i den 13 bilar stora klassen med allt från R2, R3 till nya Rally4-bilar. Även danskt deltagande kan räknas in i form av Michael Sørensen/Erik Kristensen med R5 Skoda och Henrik Munk Hansen/Mark Schuitert, Peugeot 106.

*

Kan också meddela att Gustav Kruudas insamling för att täcka Mads Østbergs FIA-böter efter sitt vredesutbrott i tv nu är avslutad. De 1000 euro som FIA ansåg det vara värt om man svär i tv kommer snart att landa på Mads konto…

*

Fick en del återkopplingar via mejl men även telefon efter gårdagens blogg där jag berättade de ekonomiska konsekvenserna av att köra rally utan publik. I Nyköping kostar det 3400 kronor i anmälningsavgift vilket är betydligt högre än vad motsvarade antal SS-mil kostade före pandemin. Dock var det inga som direkt ifrågasatte priset med tanke på dagens läge, men flera uttryckte stor oro för att nivån permanentas och blir norm även efter att Covid-19 släppt greppet om oss. I den oron kan jag instämma sedan får vi se om den är befogad eller ej när och om allt lugnar ner sig. En annan röst lyfte fram det faktum som jag hört ända sedan jag började med rally för runt 50 år sedan, att klubbarna måste börja ta betalt av publiken.

Foto: Tommy Svensson

Rösten såg det som ännu mer angeläget för varje dag när kostnaderna rusar iväg för arrangören samtidigt  som det finns en smärtgräns hos de tävlande.

Sätt upp en skylt vid varje anslutningsväg till sträckorna med budskapet 50 kronor i ”frivillig entre” och jag garanterar att den absoluta merparten kommer att betala, menade ”rösten”.

Han utvecklade sitt resonemang med att alla andra sporter tar entré, alla kulturevenemang likaså men just rally ska av gammal hävd vara gratis.

Detta måste ändras och efter pandemin är det perfekt läge att införa entré på rally. Ett nytänk som måste införas hos alla arrangörer från norr till söder och så klart blir det lite gnäll i början men efter ett tag är jag helt säker på att ingen tycker det är ett dugg konstigt! 

Foto: Tommy Svensson

Genom att göra det till ”frivillig entré” kommer man också runt det trista argumentet att det inte går på grund av Allemansrätten. Men en extra morot ska också läggas till.

Alla som betalar sin 50-lapp får en lott där det är dragning i samband med prisutdelningen. På det här viset lockas även publiken in dit, köper en grillad korv, menar rösten.

Men kanske allra mest positivt ändå är att publiken sätter lite guldkant på annars ganska trista prisöverlämnande där det idag bara är de närmast sörjande som infinner sig!

Foto: Tommy Svensson

Inget snack utan att detta är förslag som borde vara intressanta i det pressade läge som många arrangörer befinner sig. Att lugga de tävlande på ännu mer pengar når till slut ett stopp publiken däremot har hitintills sluppit att finansiera sitt intresse och numera säljs det även färre och färre tävlingsprogram så inte ens den inkomstkällan är längre att räkna med. Återstår entréavgift och frågan är nu bara vilket distrikt som blir först att lansera nytänket eller blir det så att Svensk Bilsport ställer entré som krav på rallyarrangörerna i framtiden?   

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *