M-Sport måste fixa hållbarheten hos Fiestan menar Greensmith, Toyota flyttar allt till Jyväskylä, det blev en ”Light-variant” i Nyköping, smittan ökar i Värmland två månader före SM-premiären, KRC har säsongen klar, Cyan på pallen, Linus rejsar i ”Motor City” och Uffe, Hörbys”meste bilförsäljaren” tackar för sig!
Efter Sardinien börjar det pysa lite varstans i WRC-leden åtminstone utanför Toyota och vissa har problem att hantera sina tillkortakommanden. Till exempel så ventilerar M-Sport Fords Gus Greensmith sitt missnöje ”lite i hemlighet” med att man bland annat inte lyckats lösa de hydraulikproblem som uppkom första gången i Kroatien.
Både i Portugal och i helgen drabbades WRC-Fiestan av tekniska fel vilket han menar teamet måste åtgärda ”as soon as possible”. I brittisk media menar WRC-nian att han inte vill åka till Kenya bara för att kämpa med problem utan istället kunna visa resultat. En klart förståelig inställning…
*
Dagens ”Breaking News” åtminstone i Finland är att Toyota Gazoo Racing stänger sin nya anläggning i Tallinn och koncentrerar hela verksamheten till Jyväskylä. Tommi Mäkinen var drivande i att satsa på nybygge i Estland där man fram till nu byggt och servat Yaris WRC men nu verkar detta vara historia. I framtiden kommer hela verksamheten att finnas på ett och samma ställe utanför rallystaden Jyväskylä. Något som säkerligen Jari-Matti Latvala hälsar välkommet då han slipper de ständiga resorna om än på bara 35 mil plus färjan från Helsingfors. Ändå en reslängd på totalt nästan sju timmar, timmar som säkerligen kan utnyttjas bättre…
*
Snabba puckar blev det för SMK Nyköping när man i går fick klartecken från myndigheterna till att köra en förminskad version av sin ”Gästabudstrofén”, nu med tilläget ”Light” i namnet första lördagen i juli. Redan i morse hade deltagartaket på 50 bilar (kan ökas till 100 om restriktionerna ändras efter den 1 juli) passerats med tio rallytörstande namn i det som ursprungligen var tänkt som premiär för Svenska Rallycupen. Men med det osäkra läget som trots allt råder gällande hur Länsstyrelsen tolkar olika delar i kravlistan för att få till stånd tävling, så beslöt cupledningen för några dagar sedan att blåsa av 2021. Att anmälningsavgiften för att köra de två sträckorna två gånger chockhöjts (3400 kronor plus 500 kr för noter), är inget som verkar avskräcka när man ser på antalet anmälda. Att detta är en direkt konsekvens av att tvingas köra utan publik och att klubben därmed går miste om denna del av finansieringen, en konsekvens många redan varnat för. Med detta vill jag poängtera att SMK Nyköping inte försöker ”sko sig på” pandemiläget utan detta är säkerligen en avgift som noga räknats fram. Kan även lägga till att när vi skissar på höstens ”TV-Svängen” har kassören kommit fram till ungefär samma storlek på avgift även för oss. Trots allt måste i vårt fall de dryga 100 000 tusen kronor vi mister i form av program/sponsorintäkter täckas upp. Med bara en enda inkomstkälla kvar (de tävlande) blir detta en ofrånkomlig konsekvens. En annan är den långa listan på alla Covid-19 åtgärder som SMK Nyköping listar för att få till tävling den 3 juli. Allt ifrån att det är publikfritt både runt sträckorna och på Björshultsbanan där HQ är beläget, obligatoriska munskydd vid anmälan/besiktning plus annan köbildning, fyra personer/team och till tvånget att lämna tävlingsområdet omedelbart efter målgång. Samma datum planerar även Trelleborgs MK att köra ”Rally Anderslöv” men där går det fortfarande trögt berättade i går en något uppgiven tävlingsledare Lasse Mattsson. I deras fall är det oklarhet vad som ska räknas som ”deltagare” som är stötestenen. Samtidigt tickar klockan och i dag är det 24 dagar kvar till den eventuella rallystarten…
*
Lite oroande är också medan smittan minskar i hela landet så är Värmland ett undantag där smittspridningen enligt FHM istället ökar. En tydlig ökning syns bland ungdomar och gruppen 40-50 år vilket fått Karlstad Kommun att vädja till alla att verkligen följa rekommendationerna inför kommande student och skolavslutningar. Riktigt vad ökningen beror på är oklart men en teori som redovisas är ”efterlevnaden av gällande rekommendationer har minskat i takt med finare väder och lättade restriktioner. Att invånarna i viss mån uppfattar att det över eller övertolkar vad man kan göra och glömmer därmed bort att det fortfarande pågår en pandemi”. Sent i eftermiddags beslöts också att i Värmland utfärda nya restriktioner där bland annat idrott och sport påverkas och som i första läget är tänkta att gälla fram till midsommarhelgen. Foto: Henrik Åkeson
Det som är extra oroande ur bilsportens ögon, är att det är just i Värmland som Rally-SM har premiär med ”Rally Killingen” den 14 augusti, alltså om ganska exakt två månader…
*
Mer uppåt är det hos Rallyklassikerna berättar Ragnar Glav.
– Nu har Klassiska Rallycupen en färdig kalender för 2021 med 4 tävlingar under hösten, Vimmerby 21/8, Hälsinge 11/9, East Sweden Rally 18/9 samt Örebro 2/10. Bara att hålla tummarna för att den positiva trenden med Covid håller i sig!
Är också enkelt att konstatera att KRC-åkarna får en intensiv period i höst med tre tävlingar på fyra veckor och då från Hälsingland i norr till Närke i söder. Kanske kan det då också bli så att HU:s Roger Rooth plockar ut sin gröna (!) Saab v4 och låter den åter få se dagsljus efter ett antal år i garagemörker…
*
Att Niclas Grönholm är på väg att toppa formen inför World RX är otvivelaktigt när han ständig utmanar Johan Kristoffersson i RallyX Nordic. Med sin Hyundai i20 Supercar RX har han även fått en hungrig teamkompis i GRX-SET WORLD RX TEAM i form av f.d skidåkaren från Ungern, Krisztián Szabó. Att ungraren är glad över att ha fått ihop RX-pusslet är inte att ta miste på och i media-releasen är vart och vart annat ord antigen ”happy” eller ”great”.
Szabó menar även att han räknar med att vara mycket snabbare än i fjolårets två inhopp med EKS-Audin.
– Jag är helt säker på att vi båda två blir starka utmanare om segrarna i WorldRX!
För Grönholm finns bara en enda sak i år, att bli världsmästare och det som ska bära dit är att bilen i år är mycket bättre. För den svenska publiken bådar det också gott att de två tävlingar han mest ser framemot är Höljes och så Portugal.
– Båda banorna är ”so nice”!
*
Inte bara syskonen Bäckman som körde WTCR-premiären på Nürburgring utan även blågula Lynk & Co Cyan Racing som dessutom hade bättre fart på sina bilar än ”The Bäckmans” Hyundaier. Två pallplatser blev det för teamets förare, Yvan Muller och Santiago Urrutia slutade tvåa och trea i första racet. I Race två gick det något sämre och de blev sjua respektive femma. Tuffare för regerande mästaren Yann Ehrlacher som gick in som åtta och tia i de två loppen på ”Nordschleifes” 25 kilometer. Mörker för Thed Björk som rullade i mål som 13:e bil i Race ett och bröt det andra efter punktering. Leder efter första helgen gör Jean-Karl Vernay före Tiago Monteiro. Bäst av Cyan-förarna är Urrutia som fyra, Ehrlacher, 11:a och så Thed Björk på 15:e plats.
*
Inför fjärde deltävlingen i Indy Lights och detta på Detrotis gator ligger Linus Lundquist tvåa, elva poäng bak hemmahoppet David Malukas. Banan i ”Motor City” är känd för sin ojämna beläggning, med skiftande asfaltskaraktär och förrädiska gropar.
– Detroit blir en spännande tävling, helt klart, säger Linus.
-Jag har sett mycket fram emot den här helgen. För det första är det en stadsbana, vilket jag alltid tycker är kul, och för det andra verkar den vara väldigt speciell med många rejäla ojämnheter och gropar. Jag tror att det kommer bli ganska annorlunda jämfört med St. Petersburg, så det gäller att gå in i den här helgen med ett öppet sinne och inte försöka dra för stora växlar av vad jag lärde mig där.
*
Idag uppmärksammas Hörbys ”meste bilförsäljare” Ulf Lind av lokaltidningen när han efter 27 i Bilmånssons tjänst går i pension. För alla ”Volvo-lovers” är ”Uffe” så välkänd att han inte behöver någon ytterligare presentation och många blir nog nu lite vilsna när det inte längre är Lind som ”håller låda” vid bilköpen. Vid sidan av att sälja bilar har han ett ännu längre arv i rally där han besökt många olika högerstolar sedan premiären 1979. Bland de mer kända namnen finns Stefan Weréen, Esa Kotola, Mats Andersson och ej att förglömma kollegan Mårten Persson. Men mest har det ändå varit Peter Strids olika bilar som haft ”Lind” på bakre sidorutan och då i allt från Audi quattron, Sierra Cosworthen till Strids comeback-vapen Opel Manta 400. Foto: Midnattssolsrallyt
Det är också i denna som senaste rallyt genomfördes som blev TV-Svängen 2019. Dessförinnan hade duon tre framgångsrika Midnattssolsrally i ryggen med ERN 591. Nu hälsas Uffe välkommen till duvmatning och andra kul 65+ aktiviteter men så klart när inte någon av motorcyklarna pockar på uppmärksamhet…
*
Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på: tommy.svensson@kristianstadsbladet.se. Mobil : 0705-28 55 33.