Nästan WRC ”himma i Skåne”, en själsfrände hittad, hjortjakt med bil och sorg i SMK Hörby!
Nu gör Polen ” en Rally Sweden” och låter en del av WRC-tävlingen den 26-29 juni avgöras på sträckor i grannlandet Litauen som Rally Sweden gjort med Norge. Banchefen för Lotos Rally Poland, Jarosław Noworól berättar.
– Vi har klart med totalt tjugoett specialsträckor alla på grus varav fyra kommer att köras i Litauen. Flera av sträckorna kördes även 2009 senast vi deltog i WRC.
– Sträckorna i Litauen och två i Polen är dock helt nya och en av dessa körs en nästan inne i Ryssland, precis vid gränsen.
Fredagen blir dagen då rallyt drar in i Litauen med fyra ”fast and flowing stages” och med klart Finlandsstuk. Sista sträckan på den sidan gränsen är också rallyts längsta, 34 kilometer lång.
Start och mål blir som 2009 i den lilla turistorten Mikolajki i nordöstra hörnet av Polen där även ”Superspecialen” kommer att köras inte mindre än fyra gånger under rallyts gång. Till Mikolajaki är det ganska lätt att ta sig från Gdansk där bland annat färjan från Ystad landar. Detta borde innebära att rallyt borde locka många svenska rallyälskare då tävlingen är den i avstånd närmaste grus-WRC tävlingen 2014, åtminstone för oss i den sydliga delen av landet. Kan med lite god fantasi nästan säga att det körs WRC ”himmaplan” för oss skåningar…
*
I senaste numret av Teknikens Värld hittade jag en själsfrände i reportern Marcus Engström. Marcus ”listar 2013” och under rubriken ”Dummast” skriver han, ” Att tro att räckviddsångesten hos elbilar är försvunnen för att Gröna Bilister kört Nissan Leaf till Kiruna- på tre veckor…”. Vidare under ”Fulast”, ”Passar väl också in på ”Dummast”-dubbdäcksdebatten. Vill du dö av halka eller av påhittade partiklar? Välj själv.”.
Kloka ord, kunde inte skrivit det bättre själv!
*
I går var jag med om en helt otrolig grej på vägen från Broby. Långt fram på vägen såg jag en bil lite snett parkerad med folk som rörde sig ute på vägen. Saktade så klart ner och när jag passerade den ”parkerade” Volvon noterade jag att den även hade en släp efter sig. På släpet satt en extremt förvånad Kronhjort och glodde surt på mig när jag passerade. Stannade och plockade fram kameran och ställde frågan till föraren Sten Oddmo från Vä hur detta hade gått till. Sten förklarade att hjorten kom hoppande från ingenstans, slog i vindrutan och landade i släpet. Tråkigt nog för hjorten så bröt den benet så den snabbt tillkallade jägaren hade inget annat val än att avliva djuret. Något som inte var så svårt enligt jägaren.
– Den här var ovanligt lättfångad!
Både Sten och dottern klarade sig oskadda från sin ofrivilliga variant av ” The Deerhunter”…
*
Det är med stor sorg jag tvingas skriva detta, vår avhållne klubbkamrat i SMK Hörby Dan Nilsson var den som i fredags omkom i samband med uppröjningsarbetet efter ”stormen Sven” utanför Hörby.
Dan var en av klubbens stora profiler sedan han i mitten av åttiotalet i par med storebror Lars-Göran började med rally i ofta väl använda Volvos. Efter några år valde bröderna så att satsa på att bygga upp egna företaget Satserups Skogstransporter och hjälmen lades då på hyllan. När så sonen Simon var mogen för körkort var det också mer eller mindre klart att det skulle köras rally igen, Simon bakom ratten och Dan i högerstolen. En Volvo Originalbil inköptes och det blev succé direkt för unge Simon.
Till säsongen 2012 byggdes ny ”VOC:are” med målsättningen Sverige-Serien som också genomfördes, dock utan de riktigt stora framgångarna. När Simon i år tog ”time out” och åkte till Kanada för att jobba blev det avbrott i rallyåkandet för far och son Nilsson. Bland de sista tävlingar Dan körde själv var hemmatävlingen Express-Specialen ifjol (bilden) där med Simons ”uttjänta” VOC:are.
Dan var en av klubbens mest pålitliga och arbetsvilliga medlemmar, ställde ofta upp som funktionär eller när något annat jobb behövdes. Tomrummet efter Dan känns omöjligt att fylla vilket ändå på något vis måste ske, även om sorgen just nu är oerhört tung för alla oss som kände Dan.
Han sörjes närmast av fru Marie, barn, syskon, mor och far samt övrig släkt till vilka allas våra tankar nu går. Dan blev 54 år.
F*n vad trist med Dan.
VIF tankarna går precis som från dig till familjen och nära anhöriga.
Nu sitter han i himlen ihop med MCRae, Toivonen mfl och dricker en öl och ljuger om sina bravader i rallyskogarna.
Ska vara orienterare till att ta till annorlunda ”jaktmetoder” Sten är klubbkamrat med mig i Härlövs IF.
Höll på att ramla av soffan angående dubbdäck vs friktionsdäck.
Först blev jag förbannad när de sa att olyckorna berodde på snö och halka, sen kom det in en gök (tyckte jag då) och sa att de måste sköta plogning och sånt snabbare för att sen resa sig till skyarna i mina ögon när han sa att det behövdes pga allt fler kör med dubbfria däck.
Mvh Kennet
Hej.
Hjortjägaren var orienterare, då borde han ju vara kompis med skogens djur…
Dubb eller icke dubb är en fråga som inte förenar oss alla!
MVH
Tommy
Det jag menade var att hade det ínte varit för oss dubbdäckare, plogbilar och örk förlåt saltbilar så hade inte dubbfrittförespråkarna tagit sig fram.
Ska skälla på honom nästa gång jag träffar honom!!! hehe
Mvh Kennet
Hej Kenneth.
Du har så rätt så rätt. Utan alla oss med ”riktiga” vinterdäck hade det inte varit så roligt för ”glidarna”…
MVH
Tommy