När Mikkelsen kom in i värmen försvann Suninen ut i kylan, nya WRC-regler klubbades i Baku, World RX släpper in ”fossilbilar”, ny dödolycka i USA, dyrt att vara hungrig i USA, lucia-mode har inträtt och årets första julklapp!

I går var Andreas Mikkelsen på allas läppar efter ha signerat nytt kontrakt med Hyundai och återvänder därmed till både teamet och WRC:s toppklass till nästa säsong. De allra flesta var också nöjda med Cyril Abitebouls beslut och meningen var genomgående att detta hade verkligen norrmanen förtjänat. Inte minst hans två WRC2-titlar har visat att han är en förare för ”top level”.

Foto. pierre Skytt

Den enes bröd den andres död sägs det och i det här fallet drabbas Teemu Suninen av Mikkelsen och Torstein Eriksens comeback hos de ”ljusblå”. I praktiken innebär detta att Suninen ”is out” efter att i år kört  fyra WRC-tävlingar med Rally1-bilen där fjärde platsen i Rally Finland var årsbästa. Beslutet i Alzenau gjorde Suninens manager Timo Jouhki upprörd som hos MTV Urheilu inte kunde förstå att man plockar bort en så erfaren förare från sin line up.

Helvetes besvikelse med tanke på prestationerna och kontraktsläget, jag förstår verkligen inte riktigt vad dom gör.

Enligt Jouhki menade teamet att Suninen och Esapekka  Lappi liknade varandra för mycket och då försvann Suninen.

De tror att båda är förare för snabba rally, vilket är en felaktig slutsats. Teemus bästa resultat har varit i Portugal, Sardinien, Chile och Mexiko, som inte är de snabbaste rallyna!

Foto: Hyundai Motorsport

Suninen har kontrakt med Hyundai även för 2024 men då inte uttalat för att köra Rally1-bil. Nu måste dom och Johuki hitta en väg framåt senast i slutet av nästa vecka. Hans åsikt är att ett kontrakt utan tävlingar måste anses ogiltigt.  Hoppet för 29-åringen kanske är att fortsätta i WRC2 med Hyundais Rally2-program där även Andreas Mikkelsen kommer att få en roll. Men Johuki köper inte detta, utan menar att Suninen har andra erbjudanden vilket jag tolkar som annan bil i WRC2. Enda dörr som fortfarande står öppen om det gäller Rally1-bilar är M-Sports. Här körde Suninen så sent som 2020 för att året efter köra ett splittrat program med båda M-Sports Rally1/Rally2-bilar. Året avslutades med Hyundai WRC i Rally Monza och efter det har han varit teamet troget. 

*

När världens högsta företrädare för bilsport samlats i Baku fanns många beslut att fatta. För WRC beslöts om ett nytt poängsystem för att göra den avslutande söndagen mer spännande. Några detaljer har inte avslöjats trots att beslut är taget.

Det nya poängsystemet för tillverkare, förare och kartläsare har godkänts. Syftet är att öka spänningen och konkurrensen, särskilt på söndagen, säger FIA i sitt pressmeddelande.

Foto: FIA

Bekräftat är däremot att i besparingssyfte får teamen endast använda tre hybridenheter/bil och säsong, tidigare var det nio. Nu blir det också krav på minst två körningar på shake down för WRC-klassen, medan en tredje blir frivillig. Ett krav från förarna i WRC2 (bland annat Mikkelsen) fick också gehör och från nästa år är det tillåtet med ”Gravel crews” även för förare med Rally2-bilar, dock bara på asfaltrallyn. Ny däckleverantör för WRC-klassen efter Pirelli blir från 2025 koreanska Hankook.

*

I Baku godkände även FIA nödlösningen som kanske räddar World RX, att men till nästa år även låter bensindrivna Supercars tävla jämte el-bilarna. Under rubriken ”‘Battle of Technologies’ ska nu upp till 16 bilar kunna tävla i World RX:s huvudklass.

Foto:AtWorld / Michael Jurtin

Ett beslut som räddar sporten och kommer i precis rätt tid, säger Tommy Kristoffersson, chef för mästarteamet KMS till SVT Sport som fortsätter.

-– Att gå över till enbart elbilar föll inte speciellt väl ut, framförallt inte hos fansen. Vi har under resans gång sett ett allt svalare intresse både från de som kör och från publiken vilket gjort att det öppnats upp för en diskussion om att släppa in förbränningsmotorerna igen.

Att beslutet välkomnas av både arrangörer och fans är inte förvånade, men frågan är hur de som tävlar reagerar? En elbil har cirka 100 hästkrafter mer än en Supercar vilket lär göra heaten extremt ojämna om inte handkapp-system införs…

*

Rally ”over there” är inte lika stort som i resten av världen ändå har sporten skakats av två dödsolyckor på kort tid. I Minnesota och ARA-tävlingen ”Nemadji Trail Winter Rally” omkom Neil Thomas Carlinschuer på andra sträckan efter en kraftig avåkning. Föraren var trots att detta bara var tredje tävlingen, ett känt namn i sporten och då inte minst för hans udda bilval, Ford Mustang. Kartläsaren klarade sig undan med lättare skador.

*

Mer USA men inte lika tragiskt och då från en kompis som tillbringar vintrarna i Kalifornien. Ett av hans intressen är att där åka runt på olika bilträffar/marknader och i söndags var det dags igen.

Foto:Privat

Länge sedan jag såg en Opel här men i söndags dök det upp en på en bilträff.Högt pris i förhållande till skicket (4000 USD) och den stod kvar på slutet av dagen.

Att gå på bilträff är inte gratis om man är hungrig eller vad sägs om 150 kronor för en ”Hot Dog”. Det konstateras också att våra svenska traditioner med ideellt arbetande funktionärer inte existerar här.

Bara profit som gäller!

*

Här stannas Motorbloggen och nu går jag in i ”Lucia-mode” då det i kväll är dags för SMK Hörbys årliga tradition med luciafirande (vi vet att det är lite tidigt men det finns praktiska skäl till detta) med efterföljande prisutdelning. I år hade vi dock lite flyt och kunde duka upp borden redan i förmiddags, till skillnad från andra år när detta görs bara timman före fest.

Foto: Tommy Svensson

Tack vare att det finns ”statsanställda” i klubben (Kurt Andersson, Curt Jeppsson, Roland Brorsson, Bertil Gunnarsson plus undertecknad) klarades allt jobb på ett kick. I kväll kommer snudd på 100 glada SMK:are som förutom fika, även ska njuta av proffsiga Lundakören Bella Voce under ledning av Sara Sandmark.

Foto: Tommy Svensson

Spänningen är så klart stor vem som i år blir mottagare av ”Årets Förare/Co-driver/Funktionär/SMK:are/Nykomling/Prestation och inte minst Motorbloggens Hederspris, jag vet!!!

*

Det börjar närma sig jul och i går fick jag årets första julklapp av f.d kartläsaren, numera Moped-nörden från Tollarp, Mats Jönsjö. Efter mycket letande hade han hittat den enligt honom perfekta julklappen till Motorbloggen. Snyggt inslaget och förseglat med ”Puch-tejp” låg fyra navkapslar passande Opel Rekord.

Dom är lite matta men det polerar du lätt upp under julhelgen, förklarade Mats belåtet.

Lika belåten var inte sambon som med eftertryck förklarade, ”den skiten kommer inte in i huset”. Får göra plats i förrådet men så klart lite trist när man inte riktigt förstår värdet av äkta tysktillverkade navkapslar till en Opel…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *