Mikkelsen klar för Hyundai i WRC, fortsatt oklart vem som kör nya Yaris GR Rally2, norska storfräsare testar ”B-Zero” och irländsk rallypionjär har gått bort.

Då stämde ryktet att Andreas Mikkelsen skulle göra comeback hos Hyundai Motorsport och idag bekräftade teamet detta. Med kartläsare Torstein Eriksen ska man dela bil med Esapekka Lappi/Janne Ferm. Även Dani Sordo/Cándido Carrera fortsätter med Hyundai där trions huvuduppgift är att stötta Thierry Neuville och Ott Tänaks jakt på VM-segern.

Uppdelningen enligt Cyril Abiteboul, blir att Sordo som nu gör sin elfte säsong hos teamet kör tuffa grusrallyn, Lappi snabba grustävlingar plus vinter och så Mikkelsen på asfalt. När Mikkelsen är ”ledig” blir han även en del av utvecklingsteamet kring Hyundai i20 Rally2 och ingen blir nog förvånad om han gör ett inhopp i WRC2 under året.  Hyundai Motorsport Team Principal Cyril Abiteboul är nöjd med att ha Mikkelsen tillbaka i teamet förklarar han.  

– Det blir spännande med Andreas som kommer med succé i ryggen och massor av rutin. Tack vare sina olika styrkor ger Andreas, Esapekka och Dani teamet bästa möjliga möjligheter att hjälpa Thierry i strävan efter VM-seger!   

Foto: Tommy Svensson

Mikkelsen förklarade att han är glad över att åter vara tillbaka med Rally1-bil hos Hyundai.

Sedan 2019 har jag kämpat hårt för detta och nu har jag och Torstein en stor möjlighet framför  oss som vi tar tag i med båda händerna.

Han rundade av med att tacka teamet och så.

Vi kommer att ge maximum för att hjälpa till att uppnå de högsta målen som är möjliga för 2024!

Vem av trion som kör tredje bilen i WRC-premiären ”Rallye Monte Carlo” är ännu inte bestämt. Men om det blir som Abiteboul säger, så borde det väl ändå bli norskt i Hyundais ”stödbil”… 

*

Många vill gärna se Sami Pajari i Toyota Yaris GR Rally2 men detta är inte alls säkert att det blir. Jari-Matti Latvala har återigen förklarat att Toyota Gazoo Racing inte själva kommer att driva några bilar i WRC2. Detta överlåts till privatteam och det är då upp till något av dessa att knyta till sig Pajari om man så önskar. I Finland sägs det att Printsport är klart för att köra Yaris Rally2 i WRC2 och där är Pajari också påtänkt som förare. Redan i helgen gör han sin första start med bilen, om än som ”Föråkare”.

Foto.: Okänd

Uppgifter gör också gällande att Skoda Motorsport lämnar samarbetet med Toksport som med både tekniskt och ekonomiskt stöd, framgångsrikt drivit deras WRC2-satsning. Om det nu blir i egen regi eller om man i Mlada Boleslav hittat en ersättare till det tyska teamet är inte klart.

*

Medan vi låter julfrid råda, är man i Norge mer på hugget som i mellandagarna (28 december) kör Lygnasætersprinten”. Idag finns 64 anmälda och där de norska storheterna Frank Tore Larsen och Steve Røkland sitter i samma bil och då inte ”FTL:s” Polo R5 utan en Citroën för nya klassen ”B-Zero”. En utmanare finns, Joakim Skalstad/Elise Brekke som valt Toyota för de fyra sträckorna.

*

En av Irlands kvinnliga rallypionjärer, Rosemary Smith har nu kört sin sista specialsträcka, 86 år gammal. Hennes karriär startade som kartläsare innan Rootes Group erbjöd henne att ta över ratten i en av deras bilar. 1964 satte hon sig i en Hillman Imp och blev tvåa i holländska storrallyt ”Tulip Rally”. Efter åren med Hillman/Sunbeam körde Smith Ford, Porsche, Opel, Lancia och Talbot. 

Foto. privat

1978 satte hon nytt hastighetsrekord i Cork och som 80-åring körde hon och blev världens äldsta att köra Formel 1-bil. I en Renault F1 satte hon sig på Paul Ricard i bilen och kom då även in i Guinness Rekordbok.  

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *