När Loeb lämnade WRC började avslöjandena, Ramona förklarar och när togs bilden på Nalle?
Nu när Loeb lagt WRC bakom sig dyker där upp ”sanningar” som man av olika anledningar inte vågar ge luft åt när det beger sig. F.d Citroén-bossen Olivier Quesnel ”avslöjar” nu i en artikel på autosport.com att det var Loeb som ”tvingade bort Sebstien Ogier” från Citroén-teamet.
Det var 2011 som både Quensel och Ogier lämnade Citroén och anledningen till detta var en schism med Loeb. Niofaldige världsmästaren gillade inte att Quensel gav Ogier samma status som ”stjärnan” 2010 vilket då renderade i att båda lämnade inför 2011.
Nu är detta inget större avslöjande, Ogier berättade detta för mig och Bilsports Mikael Johansson redan inför årets Monte Carlo Rally. Ogier summerade där nere fajten mot Loeb med.
– Hade inte riktigt koll på att Loeb var en så stor ikon både hos Citroén utan även i Frankrike och man dj-las inte med en ikon!
Att Quensel är bitter förstår man av hans uttalande.
– Problemet var att Citroen-cheferna lät sig luras och gav Loeb vad han ville. Men Loeb orsakade den största skadan när han ville få bort Ogier.
– Den önskan blev uppfylld och därefter var det ingen idé för mig att försöka göra mitt jobb.
*
Nästa ”avslöjande” står Malcolm Wilson för när han berättar att redan 2005 var Loeb i Cumbria hos M-Sport. Han provade Focusen och erbjöds ett kontrakt men stannade kvar Citroén. På frågan om han varit lika framgångsrik om Loeb valt Ford istället svarar Wilson tvärsäkert.
– Loeb hade gjort samma jobb i en Ford!
Själv är jag inte lika säker på att det burit till nio VM-guld om där stått Ford på Loebs overall, inte alls säker…
*
Att säga att Rallysverige är lite av i chock är ingen överdrift efter gårdagens besked från Ramona Karlsson att hon hoppar Rally-SM och istället satsar på Rallycross- VM. En kompis till mig konstaterade lätt bedrövad.
– Ramona var ju ljuset i tunneln, nu är det mörker igen för svensk rallysport!
Kan inte annat än hålla med, även om mörker kanske är lite överdrivet, lätt skymning kan jag hålla med om, men mörker…
Nu verkar det inte bara vara jag och min kompis som gjort samma reflektion om man läser Ramonas blogg. Hon gör där ett försök att förklara kursbytet. Ramona skriver bland annat:
” Som många känner till, går allt fler över till rallycross – och som är en sport som verkligen växer så att det knakar. Rally kommer alltid att ha en väldigt speciell plats i mitt hjärta, och faktum är att jag har förhoppning om att kunna fortsätta åka rally. Allt hänger på budgeten och om kalendrarna synkar. Jag kommer nog aldrig att klara ett liv utan den smala grusvägen, att få höra noter i intercomen, och se alla människor stå och heja längs sträckorna.
Jag sa till min mekaniker idag-
-Jag kommer fasen börja gråta om jag måste sälja rallybilen”.
Och så är det. Tänk vad kul vi haft, Miriam, jag, teamet och WRC-räsern. Hoppas verkligen kunna få ha detta kvar.”.
Ingen tvekan att Rallycrossen är den stora vinnaren. Först stack Patrik Sandell, sedan Peter Solberg och nu Ramona, vad kommer till Rally-SM?
*
För några dagar sedan skrev jag om Klassiska Rallycupens planerade tävlingskalender för 2014. Vad jag inte uppmärksammade var att deras egen ”Två-dagars tävling” Classic Rally kolliderar med Midnattssolsrallyt då båda är planerade till helgen efter midsommar med start 26 juni. På Rallyklassikernas Gästbok skriver kalenderansvarige Karl-Bertil Ling.
”Det är helt korrekt att Midnattssolsrallyt och Rallyklassikernas tävling Classic rally har sökt och fått infört i SBF-kalendern samma tävlingsdagar, med start 26/6 2014. Olyckligt eller inte ,det är upp till var och en att tycka. Rallyklassikernas tävling är en 2-dagars tävling, hur Midnattssolsrallyts upplägg är har jag inte koll på ännu.”.
Att det är en olycklig krock är väl ingen överdrift frågan är, vem kommer att ge sig…
*
Har ju skrivit lite om Björn ”Nalle” Johansson GSi-Kadett PAL153. Signaturen ”Mårten” berättar också att bilen ägdes av Lars-Olof Holmberg, SM-vinnaren Johans storebror och det var han som sålde den vidare tillbaka till Tyskland. I jakten på bilder på ”PALEN” så hittade jag den här fartfyllda ”moment-bilden” på Nalle. Bilden är tagen i målsvängen på Dallerödsbacken ute på Hovdalafältet. Här arrangerade Hässleholms MK under några år på åttiotalet Backtävlingen ”Dragonloppet” ( ja skratta ni upplänningar Backtävling i Skåne, men den ingick faktiskt även i Back-SM minst en gång, 1989). Jag är dock lite undrande över när jag tog bilden då Nalle signerat den i nedre vänsterkant där Nalle skrivit ”Ojsan” följt av 89 05 01. Men 1989 körde han absolut inte Ascona, så det måste vara en slarvigt skriven ”fyra” alltså 1984. Mig veterligen kördes inte Dragonloppet det här året så där är något som inte stämmer. Kanske Opel-oraklet Rune kan hjälpa till?
*
Normalt sett så skriver jag inte om motorcyklar i Motorbloggen men på lördag är det faktiskt en högtidsstund i Hörby då Hörby Motocrossklubb kör sitt årliga ”Stubbarace”. Klockan 10.00 drar man igång och detta med fullspäckat startfält. Det tävlas med både motocrossmaskiner, fyrhjulingar och sidvagnsmotorcyklar. Ansvarige John Mortiér lovar en fartfylld lördag.
– Med regerande svenske mästaren Filip Bengtsson i topp och sedan med förare ner till olicensierade nybörjare är detta en tävling för alla.
– Inte minst vår egen Sonny Folkesson från Kristianstad lär ge järnet med sin sidvagnsmaskin!
Dragonloppet gick som SM 1985 o 1989. Körde Nalle Kadett 89? Han körde denna Asconan i tävlingar 1984 iallafall/Rune
Dragonloppet gick som SM 1985 o 1989. Jag vet att Nalle körde denna Ascona 1984. Körde han kadett 89?/ Rune
http://www.teambild.se/index.search.php?sid=19187&img=11
PAL 153 Jan Björe 1992.
http://nilssonmotor.se/rallyhistoria.aspx
Scrolla ned så ser man att Anders Nilsson åkte PAL 153 1994.
Rallycross, ja…
Nu ska vi inte vara sotis på något sätt, men hur mycket uppmärksamhet har Sandell och Petter i Sverige egentligen, nu när de kör ungdomsdataspels-arenabiltävlingar?
Obetydligt om inte mindre än Rally-SM är mitt påstående. Speciellt om nu Sandell hade varit i topp i en WRC-bil här hemma.
Möjligen stavar vi Ramonas byte till – pengar.
Och det är förståeligt om hon lockas över till Rallycrossen nu när hon bevisat att hon kan köra bil på toppnivå.
Förslusten av Ramona och andra orsaker gör att jag tror att Rally-SM behöver en rejäl omstart. Kanske bara ett 2WD mästerskap, som i England?