Mycket WRC-rykten, taklägg för Neuville, Loeb överlägsen, Grøndal leder omröstning och Tom K. positiv…
I eftermiddags rasslade det till när helt obekräftade uppgifter gjorde gällande att Sebastien Ogier var anmäld till WRC-premiären Rally Monte Carlo i en av M-Sports nya Fiestor. Jag la ner mycket möda på att hitta något som bekräftade detta men utan att lyckas och senare visade det sig att någon troligtvis ”hackat” sig in och lagt till Ogiers namn i ”entry list” på en icke officiell sida. Inte blev det bättre av att man även visat bilder på en nya Fiesta i tänkbar Ogier-kostym…
*
Detta fick mig att fundera lite, då jag efter gårdagens blogg fick frågor om Mads Østberg och Citroën och om detta verkligen stämde? Just nu är det verkligen hela havet stormar om var de kvarvarande tre av årets WRC-förare hamnar 2017. När jag då skrev om de utländska spekulationerna att Østberg skulle vara på väg till Citroën och dessutom illustrerade det med en gammal bild från hans Citroën-tid tog det ytterligare fart. Hittade ett franskt ”Twitter-inlägg” med min bild och efter att ha kört detta genom goggle-translate fick jag läsa en fantastisk historia. Fredrik Åhlin som sitter till vänster på bilden påstods vara en ”Citroën ingenjör” som diskuterar med Kris Meeke och Mads Østberg efter att dom avslutat tester med nya WRC-bilen. Inte mycket som stämde där och som på ett bra sätt visar vilket gungfly hela förarkarusellen vilar på för tillfället.
När jag skriver detta är klockan runt 16.30 och om bara en liten stund kan detta vara helt inaktuellt. Till exempel har jag fått flera mail om att Ogier kan ha bestämt sig och att M-Sport ska presentera detta. Så just nu känns det lite skakigt att blogga då man inte vet ett dugg om vad som väntar runt hörnet…
*
Bologna Motor Show inleddes redan i lördagskväll med Trofeo Pucci Night Sprint och här var Thierry Neuville i första generationens WRC-Hyundai snabbast före DMACK/M-Sports Elfyn Evans den här gången med en WRC-version av Fiestan. Tätt efter kom så finska rallyunderbarnet Kalle Rovanperä, även han i en WRC-Fiesta.
”Nattävlingen” utgjorde även kval till söndagens Bettega Memorial men här gick det inte lika bra för Neuville som åsamkade Hyundai Italian Rally Team lite extrajobb sedan han lagt deras WRC-i20 på taket efter en två varvsrullning i semifinalen. Istället fick Evans revansch och vann före Kalle Rovanperä.
*
Att äkta paret Loeb, Sebastien och Severinne skulle stå i en klass för sig när det kördes ”rallyshow” på Paul Richard-banan med Rallycircuit Cot d Azur var ingen högoddsare. Med långt över minuten tog paret Loeb sin Ds3 WRC till seger efter de tio ”sträckorna” inne på racingbanan. Tvåa blev racingåkaren Yvan Muller och som trea, över tre och en halv minut efter Thibault Durbec även han i en WRC-Cittra av senaste utförande (alltså en 2016).
*
Med tolv NM-guld är Anders Grøndal definitivt en av Norges absolut vassaste rallyåkare och som en bekräftelse på detta har ”Drammens Tidene” nominerat Ford-åkaren som en av tio kandidater till ”Årets idrettsnavn”. Anders kommentar nomineringen.
– Stolt av og være nominert til årets idrettsnavn i Drammens tidene! Egentlig burde hele teamet vært nominert!
Efter att jag röstat (säger så klart inte på vem…) kollade jag röstsiffrorna och då leder glädjande nog Anders med 28 procent av de avgivna rösterna. Tvåa är Paralympic-simmaren Andreas Bjørnstad med 22 procent röster. Blev mycket förvånad över att den av många så omhuldade udda och märkliga sporten skidskytte bara fått ihop sju procent till Ole Einar Bjørndalen. Fast ”bara sju procent” i min värld är det många procent för mycket…
*
Inte bara i WRC som det råder ”silly-season” för även på nationella planet om än i mindre skala råder viss turbulens. Ser till exempel att Mats Jonsson har sin ”nya” WRC-Escort till salu på ”Rallycars for sale” samtidigt som jag fått en film skickad till mig där ”Gamla Bettan” lastas av en transport i sin nya hemvist i Spanien. När samtidigt Mats och Johnny Johansson är anmälda med ”TBA” i SM-premiären sätter detta onekligen hjärnan i arbete.
*
SMK Hörbys heta Opel Adam-åkare Tom Kristensson jobbar nu stenhårt för att få ihop ett bra paket för 2017 och där då nya kartläsaren med stor SM-erfarenhet, Henrik Appelskog är en viktig del. Riktigt vad ”paketet” innehåller vill Tom ännu inte avslöja men att han ser positivt och framemot nästa år verkar dock ställt utom alla tvivel.
*
I förra veckan skrev jag om Conny Andersson och hans Formel 3 Brabham som var till salu på helgens bilauktion i Hörby. Detta fick skånska oraklet när det gäller historisk rally/racing Per Hågeman att reagera.
”Hej!
Läser som vanligt din blogg, men av tidsbrist så blev det litet sent häromdagen. Ser att “Hansson” contra Andersson retts ut, men om bilen finns litet att nämna.
Conny Andersson må ha blivit SM-vinnare –72 och –74 men inte i DEN bilen. Brabham BT 35 är 1971 års “modell” och Conny körde den 1971 men utan framgångar i SM. 1972 års “modell” heter BT38 och med en sådan blev han Svensk Mästare 1972.
Om man granskar bildtexten för bilen så ser man ju att det är (med avsikt??) litet suddigt skrivet. Att HAN vann SM –72 och –74 ger ju knappast någon extra status till DENNA bilen.
Man kan kanske tillägga att Conny Andersson var en riktigt duktig crossåkare
på –60 talet.
Hälsningar,
Per H.”.