Nya WRC-Fiestan visad, Ford eller Citroën för Østberg, Rally Sweden Historic med sju SS, Jonna kör R2 och lite funktionärstänk!

BloggFiestaMedan Hyundai satsade på en spektakulär visning av sin nya WRC-i20 i Monza i förra veckan valde M-Sport en mer nedtonad variant. Ett enkelt mediautskick med bilder på en helvit ”Ecoboost powered” Ford Fiesta RS WRC var Malcolm Wilsons sätt att visa upp den Ford som han menar är M-Sports absolut bästa skapelse i företagets historia. Man har som där står i texten, skapat en bil som för tankarna ”to the Group B days” men som ändå delar plattform med Europas mest sålda småbil.
Man betonar att Fiestan är den absolut mest segerrika R-modellen om än inte i WRC så har ”lillasyster” R5-Fiestan bara i år kört ihop 159 segrar runt om på jorden. Nu är det alltså dags för WRC-Fiestan att hänga på och bli lika framgångsrik.
Malcolm Wilson är också mäkta stolt över M-Sports senaste WRC-bidrag och förklarar att 95 procent av bilen är resultat av att ingenjörerna började med ”ett blankt papper”. 380 hästkrafter och med ett vridmoment på 450Nm ser onekligen lovande ut och efter att Sebastien Ogier testat både Fiestan och Toyotan var det ingen tvekan utan att han gillade Forden allra bäst.

*
Frågan alla nu ställer sig är, vem ska köra nya RS Fiestan då? Franske kraschkungen Eric Camilli är som bekant redan klar och så även Ott Tänak. Fast där återstår om estländaren ska köra Fiestan i M-Sport kostym eller det blir som i år, vit och svart och med DMACK som fortsatt arbetsgivare? Allt handlar om när Sebastien Ogier bestämmer sig vilket i princip måste ske i kommande vecka innan anmälan stänger till Rally Monte Carlo. Väljer han M-Sport (vilket jag faktiskt inte tror) så lär Tänak bli kvar hos DMACK. Då får han säkerligen också Elfyn Evans som körde DMACK:s R5-Fiesta till seger i Brittiska Mästerskapet som teamkompis.
En tredje Fiesta i M-Sport-blått skulle då kunna vara vikt för Mads Østberg som med egna sponsorer tar plats i hop med Ogier och Camilli. Tror också att Mr Wilson gärna ser Mads i sin line up med tanke på att där behövs en stabil poängplockare vid sidan av Ogier. Även om Mads inte torde räkna 2016 som sitt bästa år i WRC så var han och Ola Fløene trots allt stabila och plockade poäng i alla utom en deltävling. Camilli däremot lyckades bara ta poäng i sex av de tretton tävlingar han körde och där femte platsen i Portugal var årsbästa. Mads hade som jämförelse två tredje platser och en fjärde som bästa resultat.BloggÖstberg kopia 12
Kanske är jag och andra ”förståsigpåare” helt ute och cyklar, för nu börjar det även snackas om att det trots allt kan bli Citroën för Mads och Ola (bilden från när Mads var Vinkelkompis med Kris Meeke). Vilket då torde innebära att den norska duon testat Yves Mattons WRC-vinnare (?) vilket som bekant inte Ogier fick lov att göra. Som sagt innan fredagen den 16 december måste puzzlet vara lagt…

*
BloggSolbergI fjor regnade Rally Sweden Historic bort men 2017 hoppas Glenn Olsson & Co att vädrets makter inte är lika sura. Nu är anmälan öppnad och klassikerna kommer att bjudas på sju sträckor på totalt 14,6 mil. Till skillnad från WRC-åkarna kommer gammelbils-gänget att helt och hållet ha Torsby och den centrala serviceplatsen på flygfältet som utgångsort.
Som extra bonus ingår även tävlingen i RM och med all sannolikhet blir det fullt startfält. Redan har ju Petter Solberg (bilden) visat intresse för att ta en ny seger med fru Pernilla och Escort BDA:n. Även rallycrossåkaren på andra sidan Atlanten, Patrik Sandell lär premiärköra sin helt nybyggda Escort. Sedan är så klart också stora delar av Volvo 240-maffian i landet sugna på att lufta det som är de riktiga vinnarbilarna i dagens historiska rallysport…

*
BloggJonnaI går presenterade landets enda SM-satsande rallytjej Jonna Eson Brådhe sin nya bil för SM-säsongen 2017, en Peugeot 208 i R2-skick. Jonna berättar ”System Edström fortsätter som huvudsponsor. Teamet utökar även med en koordinator Patrik Karlsson och det unika med satsningen är att Jonna tillsammans med Madelene Buskas kommer vara de första svenska tjejerna i en R2 bil i Sverige! Målet är en full SM- Säsong och förhoppningsvis några utlandsstarter.
För säkerhets skull lägger Jonna till.
Detta är hur fränt som helst, som ett barn på julafton!

*
I Facebook-gruppen ”Rädda Svensk Rallyungdom” har Jan-Erik Eriksson gjort ett klokt och väldigt tänkvärt inlägg gällande det numera mer eller mindre utdöende släktet, rallyfunktionärer. Jag tar mig friheten att publicera detta även här, ”Jag tycker mig känna en allvarlig oro för motorsportens framtid. Intresset för att hjälpas åt att kunna fixa tävlingar så dom kan genomföras svalnar kraftigt. Medelåldern är ju redan pension för dom tappra själar som orkar hålla liv i motorsporten. Några yngre tappra eldsjälar finns ju än kvar. Men hur ska vi kunna locka nytt ungt blod till motorsporten så den inte går i graven snart. Jag ser ett mycket allvarligt problem i detta. Funktionärsbrist och tävlingsledare vart finner vi dom tro?? Är de vardagslivet och det stressade samhället vi lever i idag, som gör att vi inte har tid över till de roliga?”.
I kommentarsfältet ser jag bland annat de vanliga och helt verklighetsfrånvarande kommentarerna att allt beror på just den gruppen själv som Jan-Erik lyfter fram med, ”Medelåldern är ju redan pension för dom tappra själar som orkar hålla liv i motorsporten.”. Det vanliga är alltså att ”betonghäckarna” inte släpper fram ungdomarna vilket inte är annat än rent skitsnack. Det finns säkert klubbar som detta förekommer i men det vågar jag lova, det är definitivt extremt ovanligt.
I min egen klubb är vi lite lyckligt lottade som lyckats föryngra (medelåldern är strax över 40) vår tävlingsorganisation. Dessutom har vi en egen ungdomsavdelning ”Ung i SMK Hörby” där vi hoppas kunna vaska fram inte bara nya tävlande utan även funktionärer. Att göra det så enkelt för sig som att skylla den akuta funktionärsbristen i rally på de allt färre och äldre eldsjälarna tycker jag faktiskt är rent ut sagt oförskämt!

*
BloggRamona kopia 2På detta ämne hänger jag då på MK Ratten som sjösatt ett nytt projekt för att just locka ungdomar till bilsporten. I veckan hade man första träffen med rubriken ”Börja med bilsport” för gymnansieungdomar från Södra Vikens skola i Torsby. Ramona Karlsson (bilden när hon och Torsby-tjejen Miriam Walfridsson körde Rally-SM )var på plats och säger till ”Goda Nyheter Torsby”.
Jag har genom åren fått en del förfrågningar om hur man börjar med bilsport och om hur jag gått tillväga. Jag brukar ge som råd att den bästa början är att kontakta närmaste bilsportklubb. Därför föddes idén att ta kontakt med bilsportklubbar runtom i Sverige. Målet med projektet är helt enkelt att öka rekryteringen av ungdomar in i bilsporten, säger Ramona.
Ordförande i MK Ratten Gunilla Hilmersson var inte sen att hänga på SBF-projektet och menar att det är ett jättebra projekt.
Vi har sedan tidigare ett bra samarbete med Naturbruksgymnasiet Södra Viken, som ställer upp som funktionärer på vår sträcka under Rally Sweden och som även är med och hjälper till med grävarbete på vår sträcka i Torsby. Därför gjorde vi detta tillsammans med Södra Viken – både som ett tack för deras engagemang plus att vi givetvis hoppas få fler aktiva in i bilsporten och i vår klubb.
Träffen blev lyckad och när Ramona Karlsson avslutat blev det ännu bättre berättar ordförande Hilmersson.
Extra guldkant var att ett helt gäng ungdomar kom fram efteråt och anmälde sig som funktionärer till Rally Sweden!

*

Dagens bilder: M-Sport – Tommy Svensson – Jonna Eson Brådhe

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *