Latvala kör WRC-Toyota, Ogier till M-Sport/Ford, bara norska frågetecken, Magda och Marcus snackade på Bosön!

Det blev precis om jag fruktade när jag i gårdagens blogg konstaterade att det mesta med WRC-anknytning kunde vara inaktuellt om bara några minuter med tanke på alla rykten och spekulationer, då främst var Sebastien Ogier skulle placeras. En knapp timma efter att jag tryckt på ”publicera” fick jag rätt och då kom beskedet att han valde M-Sport och just då kändes det inte så meningsfullt med en Motorbloggen…

*
BloggToyota1I dag däremot blev där inga överraskningar när Toyota Gazoo Racing på en presskonferens i Helsingfors presenterade både hur nya Yaris WRC ska se ut i ”stridsmålat” skick och dessutom vilka som får förmånen att ratta den. Det blev precis som alla redan visste Jari-Matti Latvala, Juho Hänninen och så det enda minimalt osäkra, Esapekka Lappi. Osäkert då Lappi inte alls förekommit på bild från tester eller annat men här stämde i alla fall ryktet, det blev bilbyte från Skoda. Men lite lustigt, Lappi benämns som ”testförare” med sin kartläsare Janne Ferm? Det sades heller inget om när årets WRC2-vinnare skulle få kliva in och göra WRC-debut. BloggToyota2
När man läser de tekniska specifikationerna så är det för mig helt omöjligt att avgöra om det är Toyota, Hyundai, Citroën eller Ford som det handlar om. 380 hästkrafter, sexväxlar och 4WD har alla så på pappret borde det hela avgöras genom hur pass duktig förare/co-drivern är att behärska ”the beast”.

*
BloggOgier Man kan väl inte heller säga att det var direkt oväntat att Sebastien Ogier till slut bestämde sig för att ändå välja M-Sport och nya Fiestan. Själv har jag som bekant varit lite skeptisk till affären men nu tror jag ändå detta blir riktigt bra för både Ogier själv, M-Sport och framförallt för WRC. Nu är det upp till bevis för den franske fyrfaldiga världsmästaren att visa om de fyra VM-gulden erövrats tack vare att han är världens bästa rallyförare eller om de istället varit frukten av att ha suttit i en överlägsen bil?
Av förhandsrapporterna verkar ingenjörerna i Cumbria ha lyckat mycket bra med nya Fiestan och kanske skriver kanske, är det så att dom levererar bästa bilen i ”the new WRC-era”. Om så blir fallet är vi tillbaka på ruta ett, bästa föraren i bästa bilen och så klart är detta exakt vad Malcolm Wilson hoppas.
För Wilson blev detta en tidig julklapp (men samtidigt också en dyr sådan) och ända sedan Ogier klev in på WRC-scenen 2008 har han velat ha honom i en Ford. Nu är drömmen verklighet och med 38 dagar kvar till premiären i Monte Carlo blir det nog inte så mycket tid över för Sebastien och Julien Ingrassia att fira jul. Att skola in sig i ett helt nytt team och med helt ny bil kommer att kräva mycket förberedelser för allt annat än pallen vore ett stort misslyckande för ” det nya VW”…

*
BloggTänak kopia 3I Fiesta nummer två sätter Wilson Ott Tänak som får ny kartläsare i landsmannen Martin Järveoja. Inte heller detta egentligen så överraskande, alltså inte karltäsarvalet utan att Tänak lyfts upp till ”riktiga” M-Sport istället för som i år förare i DMACK:s WRC-satsning. Wilson har hela tiden talat sig varm om hur Tänak utvecklats och på den punkten är det svårt att inte hålla med. Kanske blir det till och med så att estländaren till en början med utmanar teamets ”förste förare” innan han blivit riktigt varm i Ford-overallen…

*
Vad som är lite märkligt är att plötsligt nämns inte Eric Camilli alls, han som hela höstan ansetts vara enda helt klara namnet i M-Sport. Pengarna som franska bilsportförbundet betalar för att Camilli ska få köra Fiesta i WRC vill säkert Wilson på något sätt ändå komma åt, frågan är hur han löser detta? Enklast torde vara att erbjuda honom tredje bilen och ”case closed” men ingenstans i pressmeddelandet anas denna enkla lösning. Då blir man så klart lite undrande vad som händer med ”Fiesta-tre”. För inte kan jag tänka mig att Wilson väljer att enbart köra två bilar medan konkurenterna maximerar med tre tänkbara poängplockare. En annan lösning kan vara att han lyckas få över den franske talangen till DMACK som ersättare för Tänak och att han den vägen åtminstone får en liten del av de franska mynten…

*
I dag är det då bara två förare av dagens WRC-uppställning som ännu inte presenterat vilken ratt de tänker vrida 2017 och båda är norrmän, Andreas Mikkelsen och Mads Østberg. Mads har ju förklarat att han ska köra även nästa år och detta i en bil som han redan provkört. Med Ogiers intåg i M-Sport och Camilli plus Elfyn Evans än så länge utanför Wilsons ”start elva” är den magkänslan att här inte finns plats för fler namn. Då finns det bara tre möjligheter kvar för blivande pappa Mads ( i februari är det uträknat ) och då först en plats hos DMACK, eller en Ford-satsning i privat regi med ADAPTA. Sist och det som tidigare känts väldigt avlägset, come back hos Citroën. BloggMikkelsen kopia 3
Glömde, det kan faktiskt finnas ytterligare en möjlighet och det är om det blir verklighet med ett privatteam som kör Polo R WRC. Som det är nu finns inga ”kvalitetsförare” kvar utom de två norrmännen Østberg/Mikkelsen som skulle kunna bära upp Volkswagens stolta WRC-traditioner. På Twitter finns en omröstning om var man tror att WRC-trean Mikkelsen hamnar och där leder just nu alternativet att han kör för ett privat VW-team. 60 procent av röstarna räknar detta som det mest troliga alternativet och som andra alternativ med 27 procent, Ford och DMACK.
Sug lite på den här karamellen, ett helnorskt VW-team i WRC, kan det bli häftigare!

*
Mer norska nyheter är på gång om än av lite blygsammare slag, det är unge Sindre Furuseth som med Jim Hjerpe vid sin sida gjorde succé i Brittiska Rallymästerskapets junioravdelning och slutade tvåa med den lilla ettriga R2 Twingon. BloggSindreNu väntar nya grejor på Sindre men vad vill han ännu inte avslöja utan väljer att hålla oss i spänning. Allt han släpper i från sig är.
Vad finns inuti? Ett avslöjande kommer att göras den 28 december!

*
BloggMarklundÄven i rallycrossen är det ”tokig säsong” och när nya Euro RX-teamet Marklund Motorsport igår uppdaterade sin sida på Facebook (bilden) började genast ryktesspridningen. Här kunde man nämligen läsa Toomas Heikkinen/Anton Marklund vilket inte kändes ”up to date”. Vad som händer hos Marklund är så klart alltid intressant och med tanke på att Jan Marklund sagt sig vilja satsa på unga talanger blir det onekligen ännu intressantare. Trots allt finns det ett antal sådana att välja på…
Intressant är även vad som händer med andra halvan av Volkswagen RX Sweden, Kristoffersson Motorsport och då speciellt med World RX-tvåan Johan Kristoffersson? Pappa Tommy hävdade i förra veckan att det fanns erbjudande för Johan. Erbjudande som skulle utveckla honom ytterligare om än kanske inte nog för att bli världsmästare i första läget.

*
Samtidigt ställer man sig frågan vad Petter Solberg kör 2017? Citroën lär det inte bli och enligt ”dom som begriper” är det Hyundai, Mercedes, Toyota som kan vara aktuella. Då jag inte räknar mig till den gruppen så nöjer jag mig med att konstatera, vad det än blir för Petter så kan nog alla räkna med att det blir en bil som man kan vinna VM med!

*
BloggMagdaPå tal om rallycross så var Euro RX-tvåan Magda Andersson, SMK Hörby (bilden) en av föreläsarna när det i helgen var landslagsläger på Bosön i SBF:s regi. I två dagar var det träning, simulatorkörning samt teori och samtal.
Det blir så när vi har de här lägren, det är mycket som ska in på kort tid med allt som ska genomföras, men vi ser värdet i alla de olika moment vi har, säger Svensk Bilsports förbundskapten, Magnus Lampert.
Deltagarna hade plockats från rally, rallycross, crosskart, karting och racing och under de senaste åren har antalet samlingar ökat. Landslaget har varit på flera körläger och i februari 2016 genomfördes det första utlandslägret med både barmarksträning och körträning.
Juniorerna anslöt sist i helgen och fick då även chansen att lyssna på Marcus Ericsson som berättade om sin väg mot den absoluta toppen.
Det var riktigt kul att vi kunde få till det, att Marcus kunde komma förbi. Det är precis så vi i landslagsorganisationen vill ha det, att etablerade stjärnor kan komma och föreläsa för våra unga och kommande stjärnor och dela med sig av sina erfarenheter, avslutar Lampert.
I början av januari avslöjas vilka förare som blir uttagna till respektive landslag.

Dagens bilder: Toyota Gazoo Racing – M-Sport-Tommy Svensson – SBF

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *