Mycket rallysurr, vad händer med Greensmith/Andersson, lugnare dag två i ”Safari”, Koenigsegg på väg till GT-racing och Motorbloggen förklarar…
På nätet surras det nu av rykten med i princip tre huvudrollsinnehavare, M-Sport, Toyota Yaris GR Rally2 och Oliver Solberg. Om vi börjar med M-Sport så presenterades i dag på en italiensk sida Adrien Fourmaux som ensam förare med Puma Rally1.
Bil nummer två som skulle anmälas i samtliga WRC-tävlingar men ska då enligt italienarna, köras av olika privatförare. En som nämns i det sammanhanget är Emil Lindholm/Reeta Hämäläinen, medan då Pierre-Louis Loubet inte skulle få plats i en Puma.Vad gäller Yaris så är det lika bra att ta detta ihop med Oliver Solberg då många hävdar att det är han som ligger bäst till för att köra Yaris. Bland annat ”Petter&Oliver Solberg Fanclub” hävdar detta och i en annan Yaris placerar ”fansen” WRC-rutinerade fransmannen Stéphane Lefevbre.
Många frågetecken kring detta, Lefevere har en lång historia med Citroën eller som en kritisk röst konstaterade om Yaris.
– Tror inte mycket på detta när man inte ens stavar rätt till ”Gazoo” utan skriver med två ”z”!
När nu både Andreas Mikkelsen och Nikolay Gryazin (bilden) lämnat Toksport är det oklart vem som tar deras plats.
Stämmer ryktet att Skoda Motorsport tar hem WRC2-tävlandet till Mlada Boleslav hamnar plötsligt Toksport i lite av ett ”ingenmansland”. Tidigare har man haft fullt stöd från Skoda, men så kanske det inte blir längre. Då är frågan om det är dom som kanske kan backa in Toyota i anläggningen i tyska Quiddelbach? Att Oliver verkar ha bra kontakt med Toksport är uppenbart och kanske är det så att det blir här paketet till slut slåss ihop, vem vet?
*
En som det är tvärtyst om är Gus Greensmith, tvåa i WRC2 med svenske kartläsaren Jonas Andersson. Två segrar och två andra platser fick paret ihop och slutade då 23 poäng efter Mikkelsen men sju före trean Yohann Rossel.
Gus och Jonas kom till Toksport i år efter att i flera år kämpat med M-Sport Ford där paret fick till ett antal femte platser som bäst med Puman. Med ett team som är i stort behov av ekonomiskt stöd vilket den färgstarke, karismatiske och skäggpprydde pappan Charles med ”Crown Oil” i ryggen kan ge, vore en comeback till Cumbria inte helt omöjlig.
Med bara en dryg månad kvar till ”Rallye Monte Carlo” måste snart pusslet lägga färdigt…
*
Andra dagen av ”East African Safari Classic Rally” bet inte tillbaka lika hårt som den första för PG Andersson med cypriotiska chauffören Evgeniy Kireev. Paret tvingades igår att bryta efter att deras Porsche mer eller mindre föll isär. Under natten fixade dock Tuthill-mekanikerna till bilen, men nu är man borta från allt vad toppstrid heter. Tillsammans med andra olyckspåsar fick man tre timmar som körtid på sträckan, vilket ska jämföras med strax över 20 minuter för den snabbaste. Dagens första sträcka mätte knappt åtta mil och här gick man in som 36:e bil 14.50 efter sträck-snabbaste Datsun-åkarren Johnny Gemmel.
Sträcka fem strykas på grund av dåligt väder vilket gjorde att vägen blev snudd på helt ofarbar. Dagen sista sträcka blev därmed den sjätte och där hade Kireev/Andersson bättre flyt, 13:e tid vilket gör att man går till nattvila preliminärt som 45:e bil. Ändå ett hopp uppåt med runt tio placeringar mot söndagen. Bästa svensk är Roger Samuelsson/Julia Svensson på 16:e plats och dagens stabila körning bäddade för detta. En placering sämre har David von Schinkel/Fredrik von der Esch som ligger elva totalt. Första sträckan idag sänkte #19 som här tappade 18 minuter till snabbaste. Bättre gick det för Michael Holmquist/Emil Axelsson som satte en åttonde tid vilket ger placering 22 i sammandraget.
Leder gör hemmahoppet Geoff Bell vars Datsun är 3.16,4 före Eugeino Amos från Italien. I Hongkong bor trean Philip Kadoorei medan fransmannen Emile Breitmayer är fyra. WRC-inslaget i rallyt, Jourdan Serderidis håller åttonde platsen, 20 minuter efter Bell.
*
I samband med FIA:s stora prisgala i Baku fick nordvästskåningen Christian von Koenigsegg ta emot hederspris för sina innovationer och prestationer inom fordonsteknik.
– Jag förvånas själv över vad vi har lyckats uppnå och jag känner mig full av lycka och är motiverad av möjligheterna att få göra det vi gör på Koenigsegg, sa Koenigsegg efter att ha tagit emot sin medalj.
I nästa andetag fick grundaren av företaget en fråga från FIA-presidenten Mohammed Ben Sulayem om det inte var dags att börja tävla i GT-klassen?
– Vi vill att Christian lovar att de ger sig in i GT-racing, sa Mohammed med ett leende på läpparna.
– Ja vi är väldigt spända på möjligheten att i framtiden börja tävla i motorsport i GT-klassen, förklarade då von Koenigsegg.
*
Även igår kom där in stöd för Motorbloggen och jag säger stort tack till alla, ingen nämnd ingen glömd. Har fått flera påstötningar hur jag skulle kunna finansiera bloggen och där en del menar att jag borde ta in annonser på sidan. Andra tycker att bloggen i likhet med många andra liknade sidor, skulle låsas så att det kostar pengar för de som vill läsa. Ett annat spår är olika ”Sponsorer” men så här långt säger jag tack, men nej tack. Vill inte att läsare ska stängas ute vilket blir fallet om det kostar pengar varje gång man vill ta lite del av motorvärlden. Att ha annonser på sidan har faktiskt också föresvävat mig, men då skulle jag bli mindre fri att skriva om mina tankar. Skulle jag till exempel lyfta fram en förare/team lite extra samtidigt som de eller någon närstående har annons på sidan, skulle detta genast så tvivel om min opartiskhet. Istället kör jag på som tidigare och nästa delmål är 5 000 inlägg. Om jag lyckas med detta så är bloggen tryggad åtminstone till slutet av 2025. Än en gång tack för allt stöd och det som blir över efter att webb-fakturan är betald, kommer att bli grundplåt till inköp av ny Mac-dator. Min nuvarande är drygt sex år gammal och börjar bli lite slö, ungefär som han vid tangentbordet, eller?