TGS kanske blir Toyotas val, PG fick agera motvikt i ”Safari”, Gryazin tog första segern med sin nya Citroën, teammästerskapet i SM öppnar, ”Time Attack on ice” och Motorbloggen är tacksam…

Toyota och WRC2 fortsätter att vara fokus hos många, kanske till och med mer än vad som lockar Rally1-avdelningen i Jyväskylä. Jari-Matti Latvala och TGR har varit väldigt tydliga med att WRC2-tävlandet inte kommer att gå under deras flagga, utan detta ska överlåtas till ett privatteam. Så har till exempel även Skoda hanterat detta och låtit Toksport driva märkets WRC2-satsning, precis som PH Sport varit direkt kopplat till Citroën Racing.  Ett rykte gjorde gällande att det var finska Printsport som kom att bli Toyotas val för WRC2. Ett bevis på detta tyckte man då se när Printsports lastbilar lackerats vita precis om TGR:s.I går stökades det till ytterligare när Toni Gaardemeisters team TGS la ut en bild på sin hemsida på deras lastbil och med texten.

På väg mot första test för kommande 2024-säsong i Lappland!

Foto: TGS

Det som gör bilden extra intressant är att alla Skoda-loggor är borta och då har teamet enligt hemsidan fortfarande sådana till uthyrning? Samtidigt hårdtestade Sami Pajari Yarisen i Alperna som föråkare i ”Rallye National Hivernal du Dévoluy”.

*

I ”East African Safari Classic Rally” har man avverkat de tre första sträckorna och de runt 24 milen tog 2.25:08,5 för ledande Geoff Bell att avverka. Hans och Challen Timothys Datsun 240 Z är därmed drygt fem minuter före Baldev Chager/Dawe Gareth, Porsche. På sjätte plats hittas WRC-profilen Jourdan Serderidis med Gregoire Munster vid sin sida i Porsche #10.  Porsche är också bilen som dominerar och på Topp-10 finns sju bilar tillverkade i Stuttgart. 

PG Andersson som sköter kontoret hos Evgeniy Kirrev fick en tuff start på rallyt då han tvingades agera motvikt i nästan tre mil efter att att framvagnen havererat på Porschen. Då var redan styrväxeln knäckt och PG summerade den 12 mil långa inledningssträckan.

Trodde aldrig bilen skulle överleva!

På detta tappades så klart massor av tid och efter två sträckor låg paret sist, för att sedan inte noteras för någon tid alls på SS3. Bästa svenskar är på tolfte plats, David von Schinkel/Fredrik von der Esch, 22 minuter efter Bell i topp. Roger Samuelsson/Julia Svensson inledde starkt med en tredje tid första sträckan men är nu 21:a med halvtimman upp till toppen. 46 ekipage nådde etappmålet och där då Michael Holmquist/Emil Axelsson listas som 30:e bil. Rallyt fortsätter med tre sträckor i morgon på totalt 216 kilometer. Vill passa på att förtydliga mig när jag i går skrev att jag hade lite svårt att gå igång på mandomsprovet i Kenya. Ingen skugga över dom som väljer att lägga sina pengar på detta, det är säkerligen en otrolig upplevelse. Men hade jag fått välja hade jag mycket hellre kört ”Roger Albert Clark Rally” som i min skalle har all DNA från när rally var som bäst!  

*

Nikolay Gryazin fick en flygande start med sin nya Citroën C3 Rally när han vann ”Rallye National Hivernal du Dévoluy”.

Gryazin vann nio av de tio sträckorna och var tvåa på en, 2,6 sekunder efter nya teamkompisen och helgens rallytvåa Yohan Rossel. Nästan en och en halv minut skilde de båda åt i mål vilket med ryska ögon, onekligen bådar gott inför framtiden. Rossel har kört C3:an i tre fulla säsonger och att då slå honom måste stärka självförtroendet inför WRC2-premiären ”Rallye Monte Carlo”. Gårdagens tävling kördes under ”Monte-förhållande”, asfalt, snö och is vilket var exakt vad man hoppades för att få en riktig genomkörare inför VM-premiären i slutet av januari.

Teammästerskapet i”Rally-SM” har nog passerat förbi tämligen anonymt för de allra flesta och jag tvivlar på att många minns att av de åtta anmälda teamen så vann 2023  BDS Eskilstuna Team Sweden med  Robert Andersson (bilden), Jonna Eson Brådhe och Kalle Gustafsson.

Foto: Tommy Svensson

Nu tas det nya tag och så klart med målsättningen att få ännu mer ljus på teamen, själv tycker jag det varit trevligare att lyfta fram klubbar men det är så klart ovidkommande.

I mästerskapet tävlar team mot varandra med förare från någon av de fyra bilklasserna i Rally-SM. Teamen består av en till tre förare per tävling, där teamet som plockat mest poäng i slutet av säsongen blir mästare, förklarar Sebastian Bourghardt från Rally-SM.

Teammästerskapet fortsätter i samma tappning som tidigare och 2024 hoppas vi på att det kan bli ännu fler team som anmäler sig,  säger Patrik Persson i styrgruppen.

Vi jobbar för att höja fokuset på Teammästerskapet och lyfta det medialt. Sen hoppas vi också att det blir lika tight som det var 2023, där det avgjordes i sista tävlingen.

*

Nu ”goes Krutcupen on ice”, den 17 februari och 16 mars ska de värmländska sjöarna bli ny arena för entusiasterna i ”STEC Time-Attack”.

En chans för förare att utmana sig själva och sina vänner genom att köra tekniskt krävande banor på isen för att registrera den bästa varvtiden, precis som i alla former av Time-Attack-tävlingar, berättar arrangören.

Foto: STEC Time Attack

Det hela sker samtidigt som Krutcupen inleder dagen med ett tre timmar långt race, enbart med vanliga vinterdäck anpassade för användning på gator. Å andra sidan tillåts i Time-Attack-gruppen användning av rallydäck med rejäla dubbar som sticker ut 10 mm. Detta ger fantastiskt grepp, även på ren is som underlag. Enligt arrangörerna är detta en premiär för konceptet ”Time-Attack on ice”. Alla fordon är välkomna att delta så länge de har ljuddämpare, och det är tillåtet med flera förare på samma bil. Startavgiften ligger på 1500 kr per bil eller 995 kr per förare om man delar bil. Anmälan för detta spännande evenemang finns tillgänglig på www.enkelbilsport.se.

*

I går skev jag att Motorbloggen firade sin 14-års dag och även att jag i bland, efter över 4000 blogginlägg känner mig nära vägs ände. Inte minst efter att fakturan för webbhotellet trillade in i mailkorgen blev jag lite fundersam. Var dock noga med att påpeka, att någon plan på att lägga ner inom överskådlig tid fanns inte. Ändå tog saken en för mig högst märklig vändning när läsare via Facebook ville ha mitt Swish-nummer för att kunna stötta Motorbloggens framtid. Numret skrev jag i kommentarsfältet (0705-28 55 33) och efter detta har det plingar lite då och då i mobilen. Har inte räknat exakt, men dryga dussinet bloggläsare ville försäkra sig om bloggens överlevnad vilket jag är oerhört tacksam över. Nämner inga namn, men att ni finns i hjärtat förstår ni så klart själva, stort tack!     

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *