Toyota byter vitt till svart, Yaris Rally2 fortsätter att testas av olika förare, ny ledare i ”Safari”, ”Gästabudstrofén” ut och ”Rally Nyköping” in, BRC fortsätter med samma regler och Hillman Imp ledde Rosemary Smiths väg till sista vilan.

Lite med darrande finger jag öppnade dagens mail från ” Toyota Gazoo Racing” och så klart hoppades jag att det skulle presenteras någon nyhet om vem som ska köra Toyota Yaris GR Rally2 till nästa år.

Så var det inte, utan nyheten var att man byter utseende på både GR Yaris Rally1 HYBRID och deras racingbil, GR010 HYBRID. Ut åker det vita som varit synonymt med Toyota sedan man gjorde WRC-comeback 2017 och in kommer kanske mer och säkert enligt många, fränare modern svart design. 

Ansvarig för det nya utseendet vill förmedla ”Speed” och ”Hate to lose” med det nya, som även kommer att vara genomgående på alla bilar från Toyota Gazoo Racing.

Har man som jag röd Saab (bilden från 1973) och Opel Rally Kadett som preferens för frän rallybil är det inte helt lätt att ta till sig svart. Kan knappt minans någon som tävlade med svart bil i början av 70-talet, möjligtvis någon olycklig B-Junior som tvingades tävla med ”likbils-färg” och då ofta Volvo PV/Amazon. Sanning när jag var ung, var ju att ”röa bilar går fortast”…

*

Foto: Okänd

Snart finns det väl ingen toppförare med Rally2-bilar som inte fått tillfälle att testa ny Yaris GR Rally2. I dag var det spanjoren Jan Solans och fransmannen Nicolas Ciamins tur att testa nya Yarisen på vägarna kring Drôme i sydöstra hörnet av Frankrike. Med så många olika ”testare” är det helt omöjligt att utifrån detta, gissa sig till vem som till slut blir de lyckligt utvalda.

*

I dag gick det lite grus i Datsun-maskineriet för Geoff Bell som tappade ledningen i ”East African Safari Classic Rally”. Bell har konstant tappat runt tre minuter på varje av dagens tre sträckor och är nu tvåa, 3.13,2 efter nya ledaren Eugenio Amos, Porsche. Trea men 12 minuter efter Porschen, är Baldev Chager och fyra Emile Breittmayer, både i Porsche. Jourdan Serderidis har klättrat under dagen och ligger nu femma med Gregoire Munster vid notblocket. De båda svenska Porscharna med Michael Holmqvist/Emil Axelsson och David von Schinkel/Fredrik von der Esch följs fortfarande åt i listan. 19 sekunder skilje de båda åt och placeringarna är16 respektive 17. Längre bak, på 27:e plats finns Roger Samuelsson/Julia Svensson med över två timmar upp till toppen.

Foto: privat

Ännu längre ner som 37:a efter den erbarmliga första dagen men på väg upp, hittas Evgeniy Kireev och PG Andersson. Men med 3.50,15 är det lång väg till toppen. En av få i slutet av resultatlistan som inte tvingats bryta och starta om, är  tysken Michael Kahlfuss. Med sin Trabant P60 har han både Porsche, Escort, Datsun och som ett bevis på hans styrka, även två Opel-åkare, bara det imponerar.

*

När SMK Nyköping går ut som första grusarrangör i Rally SM blir det inte som klassiska ”Gästabudstrofén” berättar klubbens Hampus Juteryd.

Gästabudstrofén blir Rally Nyköping och när vår anrika klubb fyller 90 år så tycker vi detta blir ett bra namnbyte samt att vi får visa upp vår fina stad. 

Den 10-11 maj räknar ”Rally Nyköping” med att ha fått ihop tio mil specialsträcka under fredag-lördag.

Organisationen jobbar på med att ge alla en super fin tävling och flera aktiviteter planeras för både deltagare och publik men ingen som går att avslöja i nuläget, avslutar Juteryd.

Att byta namn till ett som visar var rallyt hör hemma ligger lite i tiden och bland annat heter Asarums klassiska ”Ekratten” numera ”Rally Karlshamn”. Låt mig vara tydlig med att jag inte hyser någon som helst kritik mot att modernisera sporten men personligen tycker jag gammal som jag är,  att det är synd att tafsa på klassiska tävlingsnamn. Jag begriper att det är lättare att få med sig till exempel kommun eller handelsföreningar på sponsortåget när tävlingen visar var den hör hemma, inget konstigt med detta. Men ändå känns det för mig inte helt rätt (skyller på åldern).

Att som här lägga till ”Nyköping” känns ändå inte som att svära i kyrkan, värre är när man döper till exempel idrottsarenor med företagsnamn. ”Guldågeln Arena” ger mig rysningar för att inte tala om mitt favoritlags (MFF) hemmaplan som numera heter ”Eleda Arena”. Eleda vad f-n är Eleda (läser på hemsidan att det är en ledande koncern inom infrastruktur) , mycket bättre om man döpt om till ”Eric Persson Stadion” eller ännu bättre ”Bosse-Arena” för att hedra klubbens stora hjältar…

*

Bilsport Rallycup är inte bara den cup som under året troligen lockat allra flest tävlande, man var även tidigt ute med att presentera kalendern med sju deltävlingar för 2024.

Foto: Tommy Svensson

Demokratin i den nu över 20 år gamla cupen är också utbredd och varje år får de aktiva möjlighet att rösta för ”Regeländringar”. Någon dramatik brukar detta inte framkalla och så inte heller för nästa år, berättar sedan starten ansvarige Roger Rooth.

Det blev ingen förändring på reglerna då enda förslaget som kommit in, inte fick majoritet för att förändra så det fortsätter med samma regler 2024 som gällt under 2023.

En liten förändring är ändå att man efter att i år ha infört ”seedning”, att till exempel,  ”3-minuter mellan klasserna”  utgår. En ”Grund-Seedningslista” inför 2024 kommer att publiceras på hemsidan någon gång efter Nyår.

Kalender 2024:

1: 6 April, Rally Anderslöv, Trelleborgs MK.

2: 27 April, Vilda Ryd Racet, Ryds MK.

3: 18 Maj, Zabra-Rallyt, Nybro AC.

4: 8 Juni, Gruvrundan, Åtvidabergs MK.

5: 24 Augusti, Karlskronapokalen, Karlskrona AK.

6: 14 September, Rally Karlshamn, Asarums MS.

7: 2 November, Novemberskölden, Nässjö MK.

*

När irländska rallyikonen Rosemary Smith idag begravdes hemma i Dublin var den flätade kistan toppad med hennes  karakteristiska svart/vita hjälm. På egen begäran fanns inga mörka kostymer eller andra sorgkläder, istället ville hon att begravningsgästerna kom i motorsportjackor och kepsar. 

Foto. The Irish Times

86-åringen fördes till sista vilan med en Hillman Imp först i kortegen. En bil som Smith älskade allra mest av alla rallybilar hon använde under sin långa karriär som fabriksförare hos Rootes Group.

*

Ingen Motorbloggen i morgon då det är avtackning av min arbetskamrat sedan 1983, Birgitta Mattisson men vi ses förhoppningsvis på torsdag.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *