Mycket i Kroatien kretsar kring hyllningar till Breen, 50 Rally2/R5-anmälda till WRC Rally Portugal där Mikkelsen är en, Facebook har inte alla, SSR laddar med permanent rallyarena i Millebygden och hur viktigt är det egentligen att allmänheten får veta om Rally-SM?

Som jag redan berättat blir det inget WRC-tips till Croatia Rally och känslan just nu är att även kollen på rallyt kommer att bli annorlunda än normalt. Anledningen är så klart tragedin med Craig Breen och även om den fina begravningen igår delvis satte punkt, har jag svårt att riktigt engagera mig i helgens första asfaltrally i VM.

 Foto: Okänd

I dag kom också första bilden på hur Thierry Neuville och Esapekka Lappis Hyundai i20 Rally 1 ser ut i ”Tribute to Craig-kostym”.

 Foto. Hyundai Motorsport

Färger hämtade från Irlands grön-vita-orangea flagga kombinerat med mycket svart ska få oss alla att minnas att #42inte längre är med oss. På plats i ”Hyundai-tältet” finns även #42 Hyundai i20 Rally1 som en sista hyllning.

 Foto. Hyundai Motorsport

Breens landsmän i WRC2,  Josh McErlean och Johan Rowan kartläsare som var anmäld via Motorsport Ireland Rally Academy i WRC2 har beslutat sig för att dra tillbaka sin anmälan. Fullt förståeligt då McErlean jobbade intimt ihop med Breen i ”akademin” medan Rowan läste noterna åt Breen i Rallye San Remo i höstas. 

Även den kroatiska arrangören kommer att hedra Breen och alla ekipage kommer att köras med en svart dekal på dörrarna och servicepersonal förväntas bära svarta armbindlar. Dessutom blir det en ceremoni på serviceområdet i Zagreb där alla inblandade i helgens rally medverkar. Klockan 16.30 via storbildskärm blir det tyst minut precis som vid den ceremoniella starten senare på kvällen där en hyllningsvideo visas vid den tidpunkt när Breen och James Fulton skulle ha rullat av startrampen. Även vid prisutdelningen på söndag kommer irländaren att hyllas.

Avslutar med en fanatiskt vacker dikt av Jane Belinda Smith som hon skrev direkt efter Breens olycka. Slutet med att trion ”Jaffa” (Gareth Roberts som omkom i Breens olycka 2012), Colin och ”Burnsie” (Richard Burns världsmästare 2001 och dog i cancer 2005) väntar vid målet, är för mig väldigt rörande…

*

I går släpptes ”Entry List” till ”56. Vodafone Rally de Portugal 2023” 11-14 maj och här är bara åtta bilar anmälda till WRC-klassen. Tre Hyundai där Thierry Neuville går ut som första bil med Kalle Rovanperä som en av Toyotas trea anmälda. De andra är två är Elfyn Evans och Takamoto Katsuta. Hos Hyundai var det sedan långt före Breens olycka klart att Dani Sordo kör bil tre med Esapekka Lappi som teamkompis. M-Sport Ford går ner på två bilar i och med att Jourdan Serderidis pausar sitt VM-åkande. Richard Millener ”coachar” enbart Ott Tänak och Pierre-Louis Loubet i Puma Rally1. Totalt 87 anmälda och där Rally2/R5-bilar är totalt dominerande med 50 anmälda. Att R5 på väldigt kort tid tappat intresse när det kommer till rally på högsta nivå är solklart. Av de 50 bilarna i klassen är endast tre av R5-klass resten kör med nya Rally2. 

Två svenskar överst i listan, #20 sitter på Gus Greensmiths Skoda och där till höger finns som vanligt Jonas Andersson vid nothäftet. #21 har Oliver Solberg/Elliot Edmondson med  Toksport-medlemmen och ryske föraren Nikolay Gryazin efter sig. Märkligt nog enligt många är han fortsatt välkommen att köra WRC. Från samma team kommer även Emil Lindholm och Sami Pajari. Andreas Mikkelsen blir även han teamkamrat i Toksport WRT och i Skodan sitter Torstein Eriksen till höger. För tillfället har Andreas slagit WRC-drömmen tillfälligt ur hågen och ska istället försöka smita in dit bakvägen via bra resultat i WRC2och  bevisa att han förtjänar en plats i VM:s finrum. En fråga som  kommit upp efter Breens död är vem som kan tänkas ersätta. Att Dani Sordo ska köra fullt resten av året är nog inte tänkbart och då måste nog någon ny komma in. Inför året var WRC2-vinnaren 2021 ytterst nära comeback hos Hyundai men det rann ut i sanden när Lappi helt plötsligt kom in från Toyota. Finns nog en liten, liten möjlighet att Cyril Abiteboul ringer Andreas…

*

Det är med stor glädjande jag noterar att rallyarangörer efter år av Törnrosasömn nu vaknat och mer eller mindre börjat pumpa ut information före sina tävlingar/cuper. Min förhoppning är att det inte stannar vid utskick till olika kanaler på sociala medier, utan att man inte glömmer de i sammanhanget ännu viktigare aktörerna, lokal media. Finns en ogrundad övertro på ”det står på Facebook” vilket många verkar tro är något som alla följer slaviskt. Helt fel och idag fick jag till exempel hjälpa min ”FB-oklädda” granne som tänker sig en tripp till Liatorp och ”Silverratten” på lördag. Han har försökt få reda på var det fanns program till tävlingen att köpa men misslyckats. Hans normala inköpsställe för SSR i samma syfte brukar vara Osby och ”Lars Dufva” på väg upp men jag via FB, kunde upplysa om att program finns på ICA i Liatorp plus start och mål så klart.

– Vi som inte har Facebook hur får vi reda på sådant här, undrade han retoriskt.

Inget jag kunde svara på. 

Åter till mediabiten och där Asarums MS måste få guldstjärna. Man inte bara berättar om  ”Rally Karlshamn” på lördag,  andra deltävling  i Bilsport Rallycup i stora drag, dessutom med en detaljerad guide för tävlingens fem sträckor. Första bil är på SS1 klockan 12.33 och målgång i Bellevueparken i Karlshamn runt 16.00.

*

Mediaansvarig i South Swedish Rally Annemo Friberg är även hon på tå inför den 19-20 maj. I dag berättar hon till exempel om nya HQ på Millebygden där serviceplatsen blir snudd på närmaste granne med sträckorna. Plats för 90 team har här Anders Martinsson och hans kompisar gjort iordning 

– De tävlande önskar sig asfalt i depån. Det kanske vi inte hinner få till, men hårt underlag blir det definitivt, lovar han och fortsätter:

– Mekanikerna kommer att se sina tävlande på bästa plats, och tävlingsledningen behöver bara blicka ut genom fönstret för att se sträckorna.

 Foto: Markus DG Svensson

En dröm för Martinsson har varit att skapa ett permanent rallycentrum någon kilometer utanför Älmhult och nu är drömmen på väg att förverkligas. I år har tre sträckor målgång på Millebygden plus serviceplats och tävlingsledningen som flyttar in i den ombyggda ladan.

– Medlemmarna i klubben har gjort ett fantastiskt arbete för att få det här igång, berömmer entreprenör Martinsson.

 Foto: Markus DG Svensson

Hit hoppas han kunna ta emot publik på 10 000 personer och då måste mycket fixas.

– Vi måste stå på tå och bygga en organisation som klarar att ta hand om alla. Därför blir det möjligt att parkera sin husbil på Millebygden och stanna där hela helgen. Följa de tävlande på fredagskvällen då stora delar av de inledande två sträckorna körs på området, och när de tävlande kommer in för service.

Inte nog med detta publikvänliga format, även sista sträckan (power stage) har målgång rätt framför fötterna på publiken. Martinsson är medveten om att det finns stort publikintresse för att följa allt som händer på serviceplatsen vilket är en anledning till nya upplägget.

– Med dagens stora team är även serviceplatsen intressant och istället för att bussa runt partners ger vi alla bästa möjliga plats för att se rally på ett och samma ställe. Vi får den arena rallysporten länge saknat, säger Martinsson.

För att kunna ta del av allt som händer på Millebygden vill arrangören ha futtiga 100 kronor i entré.

*

Backar tillbaka till den för sporten livsviktiga mediabiten och där jag är fullständigt övertygad om att en ”2-spaltare med bild” i  lokalmedia är mångdubbelt mycket mer värd än det som förmedlas via sociala kanaler som endast når redan frälsta rallyfans. För sponsorer måste det mycket viktigare att nå bredden utanför rallyfamiljen även om den så klart också är viktig. I Bilmånsson Rallysprint var jag så kallad ”Lokal pressvärd” och försökte verkligen göra så mycket som möjligt för att följa den omfattande SM-manualen som SRM bistod med. Två fulla A4-sidor i manualen med saker som skulle uppfyllas för att tävlingen skulle anses ”hålla SM-klass” förväntades av mig. Att detta var viktigt förstod jag när jag läste inledningen, PR Public Relations är gemensamma åtgärder som syftar till att stärka anseendet för Rally-SM hos vår omvärld. Svensk rallysport behöver en bredare publik och mer publicitet för att bli än mer populär för att öka mästerskapets goodwill. Här måste alla samverka och ta varje tillfälle att bistå de som intresserar sig för Rally-SM”. Ändå berörs i stort sett enbart social media i manualen som viktiga, den mycket viktigare lokal media nämns bara i förbigående, ”Kontakta/bjud in media” det är allt. Med erfarenhet från samma jobb som helgens i TV-Svängen sedan över 40 år, dessutom genom jobbet besökare av otaliga sportevenemang från EM i fotboll till motsvarande för handboll och många andra saker, så vet jag vikten av att ha lokal media nära sig.

Jag tvekar inte heller över att slå mig själv lite på bröstet över hur mycket media SMK Hörby fick ut i våra ”lokala papperstidningar” månaderna före tävlingen. Att detta starkt bidrog till det stora publikintresset är odiskutabelt. Merparten av publiken var bevisligen inte ”rallynördar” utan helt vanliga ”Hörby-Svenssons” (tänker inte på min bror med familj) som gick man ur huse både lördag och söndag för SM-premiären.

 Foto: Tommy Svensson

Med andra ord är jag väldigt nöjd med utfallet av allt merjobb som följer med SM-status. Däremot kan jag inte säga samma sak om hur Tävlingsdomarna såg på saken. Detta efter att ha tagit del av deras rapport där denna enligt SRM viktiga del av tävlingen, inte med ett enda ord berördes… 

2 svar på “Mycket i Kroatien kretsar kring hyllningar till Breen, 50 Rally2/R5-anmälda till WRC Rally Portugal där Mikkelsen är en, Facebook har inte alla, SSR laddar med permanent rallyarena i Millebygden och hur viktigt är det egentligen att allmänheten får veta om Rally-SM?

  1. Jag ser gärna att R5/WRC2 blir huvudklass , antalet bilar blir färre WRC1 och det börjar likna Bandy VM 4-5 lag, thats it .
    5,6-7st tillverkare i WRC2 och det skulle bli rejäl spännings ökning .
    Jag tror att herr Mikkelssen får fortsätta i andra divisionen då han vill ha betalt för att köra WRC och det dräller numera av kandidater till högsta divisionen.

  2. Hej!
    Nu har även jag lyckats manövrera mig in på den nya Motorblogg-sidan. Måste berömma den nya fräscha och layouten ni fått till. Mycket snyggt och stilrent!
    Bloggen är såklart lika läsvänlig, men framför allt lika intressant som alltid. Härligt att kunna läsa om fakta likväl som DINA tankar och idéer på motorsport, mixat med gliringar med glimten i ögat.
    Men såklart även lite ris och då tänker jag att det skulle vara ”trevligt” med en bild på dig i sidhuvudet istället för en random ung påg jämte Per Eklund i en rallybil.
    Tack Tommy för ännu en intressant och rolig Blogg!

    RIP Breen.

Lämna ett svar till Leif Persson Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *