Mycket Hyundai i Rally Sweden, Oliver fajtas med Pajari, tv-tittande som i gamla tider, Roman firar 25 år, Opel toppar i historiska, ERC i Värmland med Karlstad som nav, Mikkelsen kör i Qatar, Ludvika vann över Umeå och Ola N. siktar på Porsche-seger.

Som ni kanske minns så varnade jag för Craig Breen i mitt tips och efter sex av de åtta sträckorna som ska köras idag leder irländaren och James Fulton med 10,5 sekunder före Ott Tänak/Martin Järveoja.

Foto: Hyundai Motorsport

Då hör det till saken att Breen haft en liten fördel med sin startposition, sist av de åtta i klassen.

Foto: M-Sport Ford

Tänak som kommer direkt efter först ut Kalle Rovanperä/Jonne Halttunen tvinas köra #69 Yaris  Rally 1 i bitvis lite lös snö. Ändå har man inte tappat mer än halvminuten och i morgon med ombytta roller kan detta kan tvekan hämtas tillbaka.

Foto: Hyundai Motorsport

Hyundai Rally1 går fint i snön och Esapekka Lappi/Janne Ferm känns som en som är på gång och de sju sekunder som skiljer upp till Tänak känns inte så svåra att plocka. Elfyn Evans/Scott Martin hade lite snövallshäng men hade nog ändå inte varit före Lappi. Däremot är det ätt mellan honom och Rovanperä, bara 2,1 sekunder skiljer de båda Toyota-förarna åt. En rullning på SS5 skickade ut Takamoto Katsuta och även om han bara tappade 48 sekunder så verkar det som att kylaren gått läck då han stannade på sträckan efter.

*

Foto: Oliver Solberg Motorsport

I ”huvudklassen” WRC2 har Oliver Solberg/Elliot Edmondson en tunn ledning före överraskningen från Finland Sami Pajari/Enni Mälkönen.

Foto. oliver Solberg Motorsport

Bara 8,5 sekunder skiljer de båda Skodorna åt och på SS6 var Pajari den snabbaste. Båda har också vunnit två sträckor vardera,

Foto. pierre Skytt

Teemu Suninen, Hyundai och som nu har fått motorproblem vann Umeå Sprint medan Emil Lindholm vann dagens första. Sedan blev det dock visit i en snövall och där försvann nästan två minuter och därmed är Emil borta. Jari Huttunen/Antti Linnaketo håller tredje platsen med Ole Christian Veiby/Torstein Eriksen i hasorna. Mellan Skodan och Polon skiljer bara 6,7 sekunder.

*

Foto. pierre Skytt

I dag återstår två sträckor, där vrålsnabba ”Botsmark2” är en där det är förbud för åskådare i vindkraftsparken då risken att få isklumpar i huvudet från rotorbladen inte kan negligeras. Fick en bild från Pierre Skytt som visar en hur snabbt det verkligen är. Låt vara att det även finns lite krokigare och bökigare partier, men precis som många förare påstår är det ”löjligt snabbt” i Västerbotten.

*

Att kalla det för chock när CMore kort före start ändrade sina sändningar från Sportkanalen till betalkanalen är kanske att ta i, men att många blev förbannade är helt klart och i all hast blev det samling i SMK Hörbys klubbhus där det fanns TV12 som sände från Umeå och SS1.

Foto: Pierre Skytt

Även om jag har svårt att  släppa Värmland så är det bara att erkänna att ”The Red Barn Arena” är flera snäpp vassare än det som bjöds på Färjestads Travbana. Här var det rally på riktigt, många ”Gilla” på detta och kan tänka mig att publiken verkligen njöt av det som erbjöds. I klubblokalen fick jag nästan lite återkoppling till när jag var en liten påg och fick följa med far in till Henrys Konditori för att kolla på Fotbolls-VM 1958. Där satt gubbarna och stirrade in i fikets 17-tums tv medan tuggorna på wienerbröden sköljdes ner med spetsat kaffe.

Foto: Tommy Svensson

Kakor fannspå klubben men inget att spetsa med och kul var även att se spannet på besökare, den yngsta runt 18-år och i andra ändan 70+. Dessutom många tjejer vilket bådar gott för framtiden.

*

Foto. Privat

Joakim Roman och Ida Lidebjer Granberg kanske inte utmanar Oliver Solberg i toppen men när det kommer till rutin slår han Oliver med hästlängder. I år gör närkingen sin 25:e start utan uppehåll vilket ingen annan kan ståta med. Han och Ida kör i WRC2 Masters där man nu ligger femma medan polacken Michal Solowow leder, han kör precis som Roman Skoda. 

*

Det är Opel i topp i Rally Sweden Historic och detta genom Johannes Joons/Elina Svensson med sin blå Kadett GSi. Tre sträckor har klassikerna fått köra och då brottats med en hel del djupa spår efter WRC-åkarna.

Foto: Joons Motorsport

Dessa har då Joons hanterat allra bäst men bara 23,5 sekunder efter ligger ”Bygg-Kjell” och Peter Fransson med sin med välljudande V6.a Renault Alpine. Ny Opel på tredje plats genom bröderna Storm där Lasse kör och Ulf sköter kontoret. Dessa har en tuff fajt med Lima-vinnaren Robert Andersson/Jesper Samuelsson och bara 2,1 sekunder skiljer mellan Kadetten och och Roberts Suzuki. Fjolårsvinnaren Christer Hedlund med Madelene Buskas i Escortens högerstol håller femte plats, bara 0,8 fram till Sukkan. Favorittippade Arne Rådström/Thomas Nilsson tappade över minuten på dagens andra sträcka och är nu sexa med Volvo 262:an, med ungefär det tidsgapet till Joons. Av de 18 som nådde etappmålet är skånske nyopererade  kämpen Ted Malm med hustru Katharina på 16:e plats med Volvo PV:n. Tråkigt nog finns inte publikfavoriten Mats Jonsson längre med i rallyt med sin replika på den Toyota han vann dubbelt med för över 30 år sedan. På andra sträckan började motorn gå illa och det vara bara att kasta in handduken. Tre nya sträckor köras i morgon inan det blir målgång framemot 13-tiden.

*

I går blev jag lite konfunderad när det från en enda källa avslöjades att kommande ERC-tävling Royal Rally of Scandinavia den 6-8 juli kommer att ha Karlstad som centralort. Konfunderad då den här typen av presentationer brukar föregås av inbjudningar och mediautskick, men ingenting kom om detta. Bränd som jag blivit förut, avstod jag att dela nyheten men nu finns den även på erc.com så då utgår jag från att den stämmer.   Ett kärt återseende men nu i sommarskrud blir det för Colins Crest som blir avslutande power stage i juli och kommer att sändas live på tv runt om i världen.

Tävlingen kommer att vara baserad i Karlstad men alla detaljer kan givetvis inte avslöjas om sträckorna som dock kommer att gå nära Karlstad, förklarar Glenn Olsson spindeln i RROS.

-Vi ska försöka locka den traditionella fanskaran och vi har en riktigt bra känsla och ser verkligen fram emot detta.

När den för oss vanliga, ”hemliga” presentationen ägde rum fanns även Roger Engström SBF:s ordförande på plats.

Det här evenemanget är väldigt viktigt för oss och det är fantastiskt att kunna stå värd för två stora evenemang i Sverige, ett land med en fantastisk historia av rally.

WRC-promotorn som även driver ERC, Simon Larkin är mycket nöjd att få in Sverige i ERC-familjen.: 

Vi har hittat ett fantastiskt nytt hem i Umeå för WRC men Värmland var en fantastisk värd för oss i många år och det är fantastiskt att vi kan behålla kunskapen, erfarenheten och fanskaran i Värmland inför rally-EM.

Så klart hängde erc.com på den här nyheten med den att Tom Kristensson och Andreas Johansson ihop med ungerska Tagai RT jobbar för full ERC-säsong med Citroën C3 Rally2. Att mycket jobb återstår innan säcken är hopknuten är inget som Tom försöker dölja.

 Målet är att få ihop alla åtta deltävlingar och speciellt kul vore att kunna köra Royal Rally of Scandinavia. Det har varit tufft även tidigare år, men jag har ändå till slut lyckats få ihop det så jag är optimist!så vi får se vad som händer, säger Tom med ett leende.

Om allting faller på plats så kan det bli mycket svenskt i rallyt då förutom Tom även Pontus Tidemand och GNM planerar start i rallyt. I juniorklassen ligger Victor Hansen i startgropen och häromdan kom även Trelleborgare Lukas Hägg med samma besked. Sedan tillkommer säkerligen en hel del SM-åkare som vill känna på EM-motstånd. Även WRC2-åkande Oliver Solberg vill gärna göra en start på hemmaplan. 

*

Tror inte att Andreas Mikkelsen gett upp sina tankar kring fortsättning i WRC alternativt WRC2, men om samma grund ligger fast att han inte vill betala för en ratt, är det numera tuffa tider. Ändå lite märkligt att ena året är man snuddande nära att bli världsmästare i WRC2 och några månader senare arbetslös, kan nog bara hända i motorsport eller?

För någon månad sen ryktades det att Mikkelsen med hjälp av sin f.d co-driver Ola Fløene skulle ge sig in i ökenrally-svängen. Sedan har det blivit tyst kring norrmannen fram till nu när han i sällskap med Mads Østberg nästa helg kör ”Qatar International Rally”. Direkt från vintern i Umeå kommer även Emil Lindholm och där minsta gemensamma nämnaren är att alla varit världsmästare i WRC2. Trion kör Skoda men inte från Toksport som är Emils nuvarande team utan här blir det SRT (Sports Racing Technologies) som sköter de tre Fabia RS-bilarna av senaste utförande. Redan ifjol körde Østberg här men fick bryta på grund av knäckt kylare efter en tung landning. För Mikkelsen och Lindholm blir det däremot premiär. Lite kul att i Mikkelsens bil sitter tidigare Østberg-kartisen Torstein Eriksen medan Mads återigen väljer svenskt till höger i form av Patrik Barth. Lindholm kör som vanligt ihop med superduktiga Reeta Hämäiläinen, hon med sitt udda sätt att utläsa noterna. Finskan nästan sjunger bitvis och att de tonerna hittar rätt hos Emil är det inget tvivel om. Världsmästare må de vara alla tre, men storfavorit kommer ändå segermaskinen i mästerskapet för Mellersta Östern, Nasser Al-Attiyah att vara med  VW Polo.  Rallyt startar den 16 februari och har målgång den 18:e.

*

Blev faktiskt glad när jag noterade att Ludvikas MS utmaning mot Rally Sweden gick i deras favör. I Umeå fick man ihop 51 startande medan 57 på lördag kör ”Ulla Cronerts Minne” ingående i DM för Nedre Norra och Racepart 1300 Rallycup. I den cupen fick man ett extra tillskott när Rallybåten ställdes in där ”Sukka-profilen” Ola  Strömberg skulle varit en del av underhållningen. Istället underhåller han sig nu själv tillsammans med Victor Hansens normale ERC-co-driver Victor Johansson ihop med sju andra Suzuki-åkare. I 2WD-lär tävlingen utvecklas till en fajt mellan hemmaföraren Johan Eriksson, Saab och Fagerstas Thomas ”Lången” Petterson, BMW. I 4WD-gänget sätter jag min slant på B-föraren Martin Enlund från Västerås som gjorde så bra ifrån sig i söndagens SM-sprint med Ford Fiesta R5.

*

Om jag säger att Ola Nilsson är en av Nordostskånes största racingförare i modern tid så vill jag inte ha några mothugg.  I fjol hoppade den fd. Hässleholmaren in i Porsche Carrera cup Scandinavia och jagade Lukas Sundahl in över mållinjen i finalen. Inför det sista heatet låg de båda på exakt samma poäng men där hände det som blev finalhelgens stora snackis när Ola passerade Lukas strax före målgång vilket resulterade i att han åkte av banan och Ola stod  som cupvinnare. Men domarna gillade inte den tuffa omkörningen utan dömde Ola till fem platsers nedflyttning och då var Sundahl mästare för femte året i rad. Med en enda poängs marginal. Nu är försäljningschefen på Porsche Center Malmö beredd på att göra ett nytt försök att vinna cupen.  

Revanschsugen? Nej, inte på det sättet. Däremot motiverad att slåss i toppen och försöka ta racesegrar. Med tanke på att jag blev vi tvåa med en poängs marginal så finns det självklart inget annat än att gå för att vinna mästerskapet i år, förklarar Ola.

 Ola och Mtech Competition tar mycket med sig in i årets säsong vilket innebär att teamet starter från en helt annan nivå.
Erfarenheten från i fjol tar vi med oss och bygger vidare på i år. Därför har jag inga tankar på en ny, trevande start eller att vi inte ska kunna vara med och utmana direkt. Jag känner mig väldigt taggad. Alla parametrar finns för att vi ska kunna vara med från början i år!

Ola inleder med ”träningsläger” i Spanien i nästa månad.

*

Ingen Motorlboggen lördag då jag precis som idag blivit inkallad för fotojänst på Kristianstadsbladet. Med det tuffa jobbprogrammet finns inga luckor för skrivande. Vi ses på söndag!

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *