MSR-vinnare Damberg fuskfriad, Huisman till TTA-final och Tintin vann på KO!
Idag kom beslutet från SBF:s disciplinnämnd gällande Midnattsolsrally-vinnaren Tom Damberg och Saab-åkaren Per Arne Sjöstedts ”felaktiga motorer”. Det var vid Klassiska Rallycup tävlingen Oknörundan i maj som Damberg och Sjöstedts bilar togs in för teknisk efterkontroll och där det då uppdagades att bägge motorerna överskred tillåten cylindervolym. Bägge förarna utesluts från tävlingen men fick fortsätta tävla i väntan på disciplinnämndens beslut. Detta tackade Damberg för genom att i utklassningsstil vinna Midnattsolsrallyt med den gröna Volvo 164:an.
Nu kom beslutet som i praktiken friar både Damberg och Sjöstedt från medvetet fusk, ”straffet” inskränker sig nu till en tillsägelse och att uteslutningen i Oknörundan står kvar. Så här skriver nämnden om Damberg och texten är samma gällande Sjöstedt:
”Beslut att meddelas den 21 september 2012.
Tom Damberg döms till en tillrättavisning att följa det historiska regelverket vad gäller tävlingsbilens klassgräns för motorvolym.
Bakgrund
Tom Damberg tävlade i Oknörundan den 26 maj 2012 där han blev uttagen för teknisk efterkontroll av cylindervolymen på sin Volvo 164. Enligt HTP ska cylindervolymen vara 2980cc, och vid kontrollmätning låg volymen på 3014,9cc. Klassgränsen enligt Appendix J och K för detta fordon ligger på 3000 cc.
Disciplinnämndens utredning.
Utredningen startade upp med en noggrann genomgång av inkomna handlingar och därefter togs kontakt med klassikeransvariga tekniker för förtydligande av reglerna och vidare så inhämtades gällande HTP, nämnden gjorde likaså en genomgång av Appendix J och K för
klarläggande av vilken klassgräns volymmässigt som ska gälla.
Bedömning
Då Tom Damberg blev diskvalificerat ur tävlingen dömer Disciplinnämnden att en tillrättavisning är tillräcklig. G 15.1.”, slut på nämndens skrivning.
Då jag varken besitter tillräckliga tekniska eller juridiska kunskaper att kommentera beslutet avstår jag därför. Kan bara konstatera att det numera råder en betydligt mjukare ( kanske bättre, vad vet jag?) syn från SBF vad gäller att ha en ”icke-regelrätt” rallybil. I fjol var det t.ex. ”slungdiffen” i VOC som passerade på liknande sätt genom nämnden, ungefär som ett ”drive thru” ärende…
Nu toppar West Coast racing upp inför helgens TTA-final i Göteborg. Holländaren Duncan Huisman tar över Andreas Ebbessons ratt och det är säkerligen ingen dum förstärkning. Huisman vann bägge racen 2008 när han och STCC gästade ”Kållestan”!
Har varit runt och kollat lite på olika hemsidor hos Södras rallyåkare efter DM-finalen i Ekratten. Noterar då att det verkar ha gått inflation i DM-tecken och att vissa helt enkelt utser sig själv till DM-vinnare utan att ens vara i närheten av första placeringen…
Gläder mig åt att min gamle hjälte Tintin vann matchen mot Kulturhuset i Stockholm på knockout. Någon ”kulturstolle” där fick för sig att den orädde reportern var någon sorts rasist och bestämde sig helt resolut för att kasta ut hela Herges produktion. Men se det blev tvärstopp och en mycket ångerfull kulturchef stammade sig fram i P4 och förklarade att nu var böckerna tillbaka i hyllorna igen.
Tur för honom att Kapten Haddock var på semester, annars hade det blivit många ” sjösjuka ### dj-l, blåskäggiga o.s.v…
slungdiff i VOC.. är det tillåtit att köra med diff?
Hej Erik.
Nej det är inte och har aldrig varit tillåtet med diff i VOC, men straffsatsen om du ändå gör så är låg…
MVH
Tommy