Motorbloggaren ska lära sig köra bil och Richard Göransson fyra i Rikspokalen.

Reaktionerna på inlägget om dubbdäckens överlägsenhet lät inte vänta på sig och förespråkarna för dubbfritt har mer eller mindre idiotförklarat mig för åsikten att de räddar liv. Tyvärr väljer de flesta att göra det anonymt både via kommentarsfunktionen och direkt via mejl. Här är jag benhård, anonyma kommentarer med fula angrepp, alltså sådana där man inte vill skylta med sitt namn, kastas direkt. Kan ändå bjuda på några axplock ur högen:
”Lär dig först att köra bil innan du snackar om att dubbdäck räddar liv, rent skitsnack om du bara vet vad du gör bakom ratten”. Tja, lära mig att köra bil hoppas jag att jag kan något sånär. Har haft körkort i snart fyrtio år med en årlig körsträcka på cirka sex tusen mil och dessutom runt 250 rallytävlingar som förare. Ändå anser jag mig inte lika fullärd som den anonyme. Det är väl så enkelt att det tar olika långt tid att lära sig att köra bil och jag är lite trög…
”Dubbat är livsfarligt på torr asfalt och vet att många med sådana däck är inblandade i olyckor. Tack vare att bilen inte går att styra så krockar man”. Vad säger man? Var finns den undersökningen och de resultaten att läsa?
”Tidningarnas däcktester är ju köpta av däckfabrikerna. Trist att du är så lättlurad”. Sanningen är att det inte är någon större hemlighet att däcktillverkarna helst hade sett att dubbdäcken förbjöds. Detta så att man kunde koncentrera sig på dubbfritt för en betydligt större marknad. Att utveckla dubbdäck kostar massor av pengar och sedan säljs dom i princip bara i Norden. Fakta som gör att vinsten per däck, detta vet jag inte med säkerhet, troligtvis är betydligt lägre på ett dubbat än på motsvarande dubbfria. Dessutom tror jag inte ett smack på att det går att ”köpa” varken Robert Collin på Aftonbladet eller resten av motorpressen!
Nu tar vi en paus i dubbdäckstragglet, istället över till något roligare. Förr, alltså på sextio och sjuttiotalet var det inte ovanligt att man tävlade både i rally och racing. Precis som många fotbollspelare lirade hockey eller bandy på vintern. Till exempel körde både Stig Blomqvist och Ingvar Carlsson bägge disciplinerna.
Numera är det dock sällsynt med ”dubbeljobb” bland förarna, dock är fyrfaldige STCC-mästaren Richard Göransson ett undantag. I helgen körde han Rikspokalen i samma Mitsubishi som rattades i Lima i vintras. Richard visade att han är en verklig stjärna och körde in som fyra totalt och vann klassen B-förare 4WD, detta i sin allra första grustävling. Marginalen till segraren Eddie Hörbing i en WRC-Focus var en dryg halvminut, inte mycket med tanke på skillnader i bil och grusrutin. Ge Richard en handfull tävlingar till och han börjar säkerligen tugga på en totalseger.

7 svar på “Motorbloggaren ska lära sig köra bil och Richard Göransson fyra i Rikspokalen.

  1. Hej Tommy,Om du får gissa två gånger vem kan du tänka dig som har utbildat Rickard till(med) notlicens?
    Nu till handbollen,det blir en lång resa hem för skåningarna på söndag eftersom jag vet anar slutresultatet.
    Ha en bra dag/JOHNNY-LINDESBERG

    1. Hej.
      Behöver bara gissa en enda gång, kan det vara herr Johansson? Utan tvekan har utbildaren gjort ett bra jobb…
      Vad gäller handbollen så får vi väl se, men tror inte att er enda poäng får sällskap på söndag även om Lindesberg är lite av en skräck för IFK. Önskar er dock lycka till och är tyvärr förhindrad att närvara i er nya fina arena.
      MVH
      Tommy.
      PS. Tack för den utmärkta skånska kalopsen du bjöd på senast vi sågs, den hade inte skämts för sig i dess rätta element, Skåne. DS.

  2. Fick höra ett citat i filmen Rallybrudar som passar motorbloggaren utmärkt:

    Ulla: Kan jag inte få låna din bil?
    Kenta: Nae, men den tål ju inte grusvägar – det är ju en Opel.

    1. Hej.
      Nu ses vi ju till nästa år med våra Volvobilar, men därifrån till att vända Rüsselheimprodukterna ryggen är en lång resa. En resa som inte ens påbörjats, Kadetten ska bara få lite omvårdnad och kärlek innan den får njuta av lite semester. Sedan är den redo för ytterligare tag i rallyskogen och den tål verkligen grusvägar plus det som finns vid sidorna, sten, småträd och annan skit…
      MVH
      Tommy

    1. Hej.
      Bosse ”Bildoktorn” kan man ju säga plockar russinet ur livetskaka, att ha bilar och whisky som intresse måste vara optimalt. Enda problemet är hans kärlek till engelska bilar, den har man ju lite svårt att förstå när man har en Opel i garaget…
      Ha en trevlig kväll.
      Tommy

  3. Hej Tommy!
    Vid bil-O i Hörby i lördags visade en av arrangörerna en riktig raritet, programmet från första TV-svängen 1965. Verkligen intressant att se vilka sträckor som kördes.
    Första sträckan då vid TV-masten borde väl försöka köras de kommande åren eller skall den sparas till 50-års-jubileet.
    En av 65-års sträckor var faktiskt med i åters TV-sväng, den mellan Svensköp och V Vram, även om slutet var borta.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *