Monte Carlo inleder WRC 2020, är Lappi en ”kolkutin”, 47 olika team i ERC, mer SM-överraskningar, Karting-SM i Åsum och så jag som huvprydnad!

I går skrev jag lite om avsaknaden av WRC-kalender för 2020 och där hitintills bara Sverige och Italien fått klartecken för sina deltävlingar. Nu kom där en tredje ”tummen upp” från FIA och det är då för Rally Monte Carlo som kommer att inleda 2020. Inte så mycket att bli irriterad över då tävlingen är den i VM-serien med absolut längst historia, redan 1911 kördes första upplagan. Men det dröjde ända till 1983 innan det blev riktig snits på den officiella rallyaffischen som alltid pryds med vinnaren från året före. Därför blev det 1983 en konstnärlig bild på Walter Röhrl/Christian Geistdörfer som vann 1982 med sin Rothman-sponsrade Opel Ascona 400. Ändå menar en del att rallyts bästa prestation det året svarade Hannu Mikkola/Arne Hertz för i nya segervapnet Audi quattro. Att bara få däng med 3 minuter och 49 sekunder av en Opel är så klart en prestation i sig… 

Att det blir premiär på de luriga Alp-sträckorna innebär att det nästan är som vanligt, för jag kan bara minnas ett enda år i modern tid som ”Monte” inte inlett VM-säsongen och istället har Rally Sweden fått den äran. Minns jag helt rätt så var detta 2007 och då en riktig snövinter. Dessutom smällkallt och när den obligatoriska lagbilden skulle tas framför museet i Karlstad var det snudd på stel och blåfrusna förare/co-drivers som poserade framför oss fotografer. 

Nu blir det inte sådant till nästa år då monegaskerna i Automobile Club de Monaco återigen står som värdar och detta helgen 20-26 januari. Inget bra datum om man tänker på efterföljande Rally Sweden som om man följer rekommendationen från WRC-teamen med tre veckors mellanrum därmed hamnar mitt i sportlovssmeten i vecka sju. Nu har inte Glenn Olsson & Co lämnat något definitivt datum ännu men mycket tyder ändå på att det kan bli rally i Värmland 13-16 februari. 

*

I Finland har rallyförare en helt annan status än här och i synnerhet om man kör i WRC är det snudd på gudsdyrkan för en del. När nu Rally Finland närmar sig med start i nästa vecka är intresset på max. På Twitter är det översvämningsvarning utfärdad vad gäller inlägg innehållande orden ”Rally Finland”. Filmer/stillbilder från teamens tester dominerar men även ”bakom kulisserna nyheter” dräller det av. Av dessa att döma så verkar inte Esapekka Lappi var den finne som har allra störst stöd på hemmaplan, många kallar honom ”kolkutin”, gnällspik på finska. Man syftar på att han aldrig verkar vara nöjd med sina bilar antigen som tidigare hos Toyota eller nu hos Citroën. I en intervju i ”Keskisuomalainen” förklara han lätt uppgiven att möjligheten för en pallplacering på hemmaplan är väldigt liten. Som orsak till detta menar Lappi att han gått helt vilse i pannkakan med set up på sin C3 WRC. Inte förste förare som ”skruvat sönder en karriär” och om det är så, är det så klart väldigt tråkigt. Lite märkligt är det att hans kollega Sebastien Ogier som också är känd för att vara en ”heurtoir” (gnällspik på franska) inte är lika kritisk mot ”Cittran”. Tvåa efter Ott Tänak i sammandraget och med två segrar och fyra pallplatser bevisar att bilen visst kan leverera, med rätt chaufför vill säga. För Lappi på nionde plats i VM-tabellen är däremot andra platsen i Rally Sweden ljuset i ett för övrigt kompakt mörker. Kanske kan lampan tändas nästa helg…

*

Satt och kollade lite på ERC-ställningen efter deltävlingen i Rom och en sak skiljer definitivt ”Rally-VM” från lillebror EM, antalet team som tävlar. I VM eller WRC som vi brukar säga, är det fyra team i WRC-klassen och där sedan även M-Sport Ford och Citroën plus Skoda kör i WRC2 Pro. Med lite positiva ögon alltså totalt sju team och så kan man lägga till M-Sport Ford som även sköter Junior-WRC.

Detta kan då jämföras med ERC där 36 olika team tagit poäng under 2019. Lägger man så till de poänglösa men som ändå startat minst en tävling så blir det totalt 47 team. Leder gör franska Sainteloc Junior Team med bland annat Sindre Furuseth. Tvåa är Lettiska Sport Racing Technologies där mest kände är hetlevrade ryssen Nikolay Gryazin. På tredje plats från Turkiet, Toksport WRT där klassledaren i ERC Juniors 1, britten Chris Ingram ingår. Kul är förstås att se ett svenskt team i mästerskapet, ”Sweden National Team” med Mattias Adielsson och detta på 24:e plats.

För ADAC Opel Rallye Junior Team där Elias Lundberg ingår har året varit tungt. Från att de senaste åren varit med och slagits  toppen är det nu på nionde plats som man hittar deras Opel Adam R2. Förutom Elias och David Arhusiander består teamet av belgaren Gregoire Munster och tillsammans har man skrapat ihop 42 poäng. Att jämföra med Sainteloc i toppen som med sina 126 poäng redan ser ut att ha vunnit teamfajten i ERC.

*

Gårdagens två stora snackisar var så klart familjen Solbergs deltagande i WRC Rally Wales GB plus att f.d WRC-åkare PG Andersson sätter sig i GN Motorsports R5 Fiesta i Kolsvarundan. Nu kvittrar det dessutom i mitt öra att än är det inte slut med överraskningar i ”Trimmat 4WD” i Kolsva. Men min policy gäller, så fram till att jag får ett OK är ”my lips seald” men som engelsmannen säger ”worth waiting for”!

*

Vill också påminna om SM i kartingÅsum Ring i helgen. Är du trött på att ligga på stranden och peta navelludd så pallra dig ut till Åsum, Kristianstad Kartingklubb bjuder dessutom på entrén.

*

Får ofta frågan när mitt bilintresse startade och som svar på frågan brukar jag svara.

Ingen aning men så länge jag kan minnas har jag gillat bilar…

Hittade en bild från mitten av 50-talet när morbror Sven till höger på taket placerat mig som huvprydnad på morfars Ford A från 1929.  En bil som smedlärlingen alltid fick köra då morfar saknade körkort. Ofta hade man också ”verkestolen” på släp när det bar i väg ut till bönderna kring Högseröd i mellanskåne för att sko hästar eller ”verka koklövar”. Ett jobb som brukade avrundas med ett icke föraktligt antal ”bäskar” eller ”kaffegökar” och då var det ett praktiskt arrangemang med att lärlingen körde. Faktiskt är det också så att ”A-Forden” fortfarande är kvar i släkten. Detta då en annan morbror, den i veteranbilskretsar mycket välkände Börje ”Plåtis” Olsson från Sösdala renoverade bilen på 70-talet och fortfarande har den i sin ägo. 

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *