Petter och Oliver kör båda Rally Wales GB, PG Andrsson gör SM-comeback med skånsk Ford, en annan färgklick gör samma sak i TV-svängen, Katsuta kör WRC-Yaris på hemmaplan och hur f-n kan man parkera så…

Exakt som jag misstänkt ända sedan i fjol när Petter Solberg körde sin ”sista” WRC-tävling i Spanien med då helt nya Volkswagen Polo R5, blir det karriäravslut i Rally Wales GB och detta ihop med Oliver. I dag kom bekräftelsen på mina misstankar att Wales blir ”the final stop” på Petters ”Farewell Tour” och samtidigt premiär för Olivers kommande WRC-karriär. Visst är det lite episkt att far och son kör samma tävling, för Petter finalen på en lysande karriär och för den Oliver en början på en karriär som lär bli minst lika lysande. 

Oliver kommer att köra samma Polo som han brukar köra och som redan gett honom första ERC-segern men även Lettiskt guld. Vid sin sida får han som vanligt på europeisk mark, irländske kartläsaren Aaron Johnston. 

För Petter blir det en R5 Polo från Volkswagen Motorsport och skulle någon annan än Phil Mils intagit högerstolen hade nog alla blivit förvånade. Duon vann nämligen rallyt i Wales fyra år i rad 2002-05. 

Kommer att bli väldigt känslosamt att tävla mot min egen son för första gången i en WRC-tävling, förklarar Petter.

Helgen i Wales blir väldigt speciell, ett kapitel avslutas och ett nytt påbörjas…

Oliver fyller i.

Pappa är min stora förebild och jag har så många minnen från hans segrar i Wales.

Då var han en ”lille gutt” och nu har Oliver till och med med testat klassiska Wales-sträckan ”Sweet Lamb”.

Den gav mig gåshud på armen och i oktober handlar det om att komma i mål, skaffa erfarenhet och inte minst ”ha det gøy i bilen”!

Att Oliver trots bara 17-år gammal, redan skaffat sig respekt i rallyvärlden är helt klart och på frågan om han kan slå pappa svarar han.

Ärligt talat vet jag inte riktigt, men helt klart blir det pappas tider jag kollar först när vi kommer i mål på sträckorna!

Nu återstår bara en enda liten hake för att rallyvärldens drömscenario ska bli verklighet, att Oliver klarar uppkörningen för sitt körkort. 18-årsdagen infaller bara en dryg vecka innan reken påbörjas i Wales…

*

Ännu ett bevis på att man kan lita på Motorbloggen kom idag när andra kanaler presenterade nyheten att PG Andersson gör comeback i Rally-SM. En nyhet som jag känt till en längre tid men min vanliga policy gäller, publicerar inte förrän det är OK från berörda. Kanske lite tråkigt att min ” tumme upp” om PG inte kom förrän andra redan fått kännedom men sånt är livet… 

Hur som helst så gör nu PG comeback i SM och detta med GN Motorsports Ford Fiesta R5 som han hyrt till Kolsva den 17 augusti. Vid PG:s sida sitter gamle vapendragaren Anders Fredriksson och med detta spetsas guldfajten i  ” Trimmat 4 WD” onekligen till. Ledaren Patrik Flodin och tvåan Johan Kristofersson har förstås ett stort poängförsprång men med lite flyt (läs tre raka segrar) kan Årjängs-esset ändå stöka till i SM-toppen. 

Ska bli riktigt spännande att få ge sig ut i skogen igen. För min del är det första tävlingen i en R5-bil och jag är så otroligt glad och tacksam till alla dem som gör den här comebacken möjlig, berättar PG.

Efter sin påtvingade ”time out”  ifjol har det i år blivit två starter med WRC-Skodan som ägs av Johan Eklöf. PG visade då att VM-takterna fortfarande sitter i och vann båda gångerna. Lika glad som PG är Anders Fredriksson över möjligheten att utmana årets favoriter Flodin och Kristoffersson.

Att få åka med P-G i en Ford R5 ska bli jäkligt kul. Jag är rätt säker på att det hurras runt om i rally-Sverige över att han kommer och tävlar i SM igen.

Som lite extra bonus har paret goda minnen från just Kolsva för tio år sedan, då man vann SM-tävlingen med en Grupp N-Mitsubishi (bilden från segern samma år i Snapphanerallyt). PG minns detta med ett gott skratt.

Extra roligt att med jubileum, så vi får väl försöka upprepa den bedriften!

*

Med tio dagar kvar av anmälningstiden ser det bra ut för ”Kolsvarundan”, med 55 anmälda. Dock bara 50 i SM-klasserna, övriga i ”Öppen Klass och R1”. För GN Motorsport blir det en jäktig helg då även ägarna själv Joachim Grahn och Rickard Nilsson är anmälda med WRC-Fiestan. Dock kör dom i klassen ”4WD Övriga” där man har en SM-ledning att försvara, men bara åtta poäng efter flåsar SMK Lindes Henrik Carlzon skåningarna i bakljusen. 

Ser ändå bra ut då de flesta som kan hota har precis som jag redan använt sin ”joker”, konstaterar Grahn.

*

Även i TV-Svängen den 14 september tickar det på med anmälningar, idag 30 namn i listan. Ett mycket intressant och kul namn har nu också dykt upp i listan, Hässleholms friskus Sune Jönsson. Med ett brokigt förflutet i  rallyskogen med både Opel Ascona, VOC 240 och så senast, i början av 2000-talet en Mitsubishi EVO.

Med denna var Sune och kartläsare Jörgen Bäckström fruktade motståndare och vi som var med, minns TV-Svängen 2003. Då hade Sune och Jörgen en jättefajt med Vimmerbys Mats ”Hoppe” Karlsson/Kalle Lexe i en WRC-Escort med sin otrimmade Mitsubishi. Trots ett misslyckat däcksval som kostade tio sekunder på SS2 var Hässleholmsparet bara runt två sekunder efter ”Hoppe” inför sista sträckan. Här gick Sune på knock och klockades mitt sträckan för en tid som skulle räcka till seger, men då gick en drivaxel sönder och gjorde Mitsubishin bakhjulsdriven. Trots detta blev det sträckseger men till totalseger räckte det inte, en enda sekund skilde mellan honom och ”Hoppe”. 

Nu är det med en vinnarbil som Sune och Jörgen gör comeback och detta genom att hyra samma R5-Fiesta som PG från GN Motorsport. Kan det kanske vara så att paret nu 16 år senare är ute efter revansch och jagar sin första seger i den mellanskånska rallyklassikern?

*

Inget att bli förvånad över, att Toyota Gazoo Racing plockar över en WRC Yaris åt nya japanska rallyidolen Takamoto Katsuta när det i höst körs observationstävling för WRC, Central Rally Aichi. Detta lär bli sista testen för att Japan ska få en plats i WRC-kalendern 2020. Ändå i senaste laget då detta torde betyda att ingen definitiv kalender kan publiceras förrän i mitten av november. Överhuvudtaget verkar det lite skakigt med WRC 2020. Redan i slutet av förra månaden lovade FIA/WRC-promotorn att presentera vilka som blir kollegor till Rally Sweden och Rally Sardegna i WRC 2020. Men av detta har det inte hörts ett knyst.

Det andra WRC-teamet med rötter i den delen nav världen, Hyundai vill inte vara sämre utan har även de aviserat en bil till start. Än så länge utan besättning… 

*

Idag har det varit en jobbdag, bland annat med ett besök på Täppet i Åhus för ett ”sommar/bad-reportage” något jag gjort många, många gånger genom åren. Lika förväntat som att hitta folk på stranden, var bristen på parkeringsplatser. När man då upptäcker parkerare likt Volvon på bilden blir man ju bara så dj-la trött. Jag menar hur kan man bara göra på detta vis när det är så ont om om utrymme? Uppenbarligen brydde sig inte Volvo-föraren ett dugg om att han/hon la beslag på två platser på den knökfulla parkeringen.

-Vadå jag fick ju plats, verkar vara regeln som gällde i det här fallet.  

*

Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *