Tänak lite orolig över att gå ut först i Rally Finland, M-Sport Ford hyllar Manus Kelly, Jan Solans ”a future star” (?), Åhlin kanske till Kolsva och Tractor Pulling i Hörby!
Det är väl ingen direkt högoddsare att tippa Ott Tänak som vinnare av kommande Neste Rally Finland. Utan tvekan den förare som toppat formen mest rätt i år med VM-ledning som resultat. Dessutom med seger i rallyt 2018 att luta sig emot och nu ser Tänak framemot andra halvlek av WRC 2019 med start på torsdag.
– Rally Finland är ett rally som jag alltid njuter av att köra med sina snabba sträckor, förklarar Tänak.
– En helt otrolig känsla att få vinna här i fjol och så klart hoppas vi få uppleva samma känsla igen!
Dock är han inte helt säker på att det blir så lätt att upprepa segern då Tänak och Martin Järveoja går ut först under fredagen med sin WRC Yaris.
–Kommer att bli tufft, menar förhandsfavoriten.
Uppladdningen med seger på hemmaplan i Rally Estonia där han mer eller mindre bars fram av entusiastiska fans har ändå gjort att Tänak känner sig väl förberedd.
– Estland var en bra genomkörare och där vi lärde oss en hel del som kan vara nyttigt inför Finland med sina liknande sträckor…
Tänaks ”Finland CW” med en seger är ändå inget mot Jari-Matti Latvalas tre vinster på hemmaplan. Den första kom redan 2010 då han och Miikka Anttila körde WRC-Focus och den senaste 2015 med VW Polo WRC. För WRC-seriens meste förare är det bara att glömma första halvlek och nu börja om på ett blankt papper. Tia i tabellen och med två femte platser som bästa resultat innebär karriärsämsta inledningen, för 34-åringen som laddat upp med att bitvis försökt hålla sig långt borta från allt vad rally heter.
– Har ändå hunnit med några dagars test för att förbereda oss och det är alltid lika kul att vara tillbaka på de snabba vägarna hemma i Finland, menar Latvala.
– Vägar som jag känner mig hemma på och får dessutom alltid massor av support från mina fans.
I fjol slutade Latvala trea vilket innebar att säsongen tog en ny och positivare vändning för honom.
– Hoppas på samma sak i år. Farten på grus har jag, vilket vi sett på de senaste grustävlingarna, och nu gäller det bara att försöka omsätta detta i ett bra resultat!
Den tredje föraren i Toyota Gazoo Racing Kris Meeke kan även han visa upp en seger i Finland. 2106 vann nordirländaren med Citroën. Även han gillar farten i de finska skogarna och har även han testat på Tommi Mäkinens bakgård inför helgen. Meeke är lyrisk över sin Yaris som i fjolårets upplaga vann 18 av de 23 sträckorna.
– Bilen känns helt otrolig på den här typen av väg. Kanske inte så konstigt då den utvecklats i Finland och de två senaste åren har den visat hur bra den är i det här rallyt.
Nu hoppas han på en ”kick-start” på andra halvlek även om han menar att han är lite handikappad då flera av sträckorna är helt nya för honom.
– Men jag är redo för utmaningen, slår Meeke fast som har Seb Marshall vid sin sida.
Toyota har under 2019 tävlat under parollen ”All for Win” och syftar på att man ska vinna i alla tre VM-serier man kör. Så är långt ser det ut också ut att kunna infrias och Tommi Mäkinen känner sig också ”confident” inför helgen.
– Vi har vunnit här tidigare och all våra tre förare har erfarenhet av att vinna här så segerchanserna bedömer jag som goda, förklarar Mäkinen.
– Men vi tar inget för givet, våra konkurrenter har jobbat hårt inför Finland så det krävs att vi är fokuserade för att ”push” för bästa möjliga resultat!
*
För någon vecka sedan omkom den irländske rallyföraren Manus Kelly under en tävling i Irländska Mästerskapet. Kelly var en mycket välkänd och hyllad förare i sin del av världen och som ”a tribute” till Kelly kommer M-Sport Fords bilar under Rally Finland att prydas av en hyllning till hans minne.
– Rally är en tätt sammansvetsad värld och Manus passion för rally kommer aldrig att glömmas, förklarar M-Sport Ford.
– Därför kommer samtliga våra WRC-bilar att bära hans ”memorial ribbon”!
Vad säger man? Inte vet jag för jag blir alltid lika tjock i halsen när sådant här sker…
*
Just nu är där en genomgång av ”Future Stars” på wrc.com och i de flesta fall är dom och jag ganska överens om kandidatnamnen. I går plockade man fram trion Nikolay Gryazin, Takamoto Katsuta och Gus Greensmith alla med erfarenhet från i första hand WRC2 men i Gryazins fall även flitig i ERC. Idag var där en ny trio som lyftes fram och där två namn var helt klart förare som sitter i en WRC-bil inom en inte alltför avlägsen framtid, Kalle Rovanperä och Oliver Solberg. Båda är så välkända i rallysammanhang att ingen närmre presentation känns nödvändig. Däremot är jag mer tveksam till att man väljer ut spanjoren Jan Solans i J-WRC som sjätte och sista ”Future Star”. Känns lite som att ”juryn” gått mer på släktskapet med storebror Nil Solans som dominerade J-WRC 2017 med fyra segrar av sex möjliga. För detta fick Nil en R5-Fiesta som redan då var första pris i för seger i Junior-VM. Dock blev det ingen större succé 2018 då han slutade på 12:e plats i WRC2 och även i år har det gått tungt för storebror Solans, två starter i WRC2 och både med resultat ”Retired”. Ändå tror juryn att Jan är en kommande stjärna och till viss del förståeligt då han gick upp i ledning i J-WRC efter segern i Tour de Corse och även det faktum att han vunnit flest sträcksegrar hittills, dock en ära han delar med Dennis Rådström.
Ändå känns det som att J-WRC-trea Rådström borde varit ett mer självklart val än Solans. Inte minst med tanke på fjolårets andra plats i J-WRC, årets nuvarande tredje plats och som utan misstaget i Rally Sweden, även inneburit ledning inför Rally Finland. Är också ganska säker på att både Dennis och tvåan Tom Kristensson håller Solans bakom sig i både Finland och finalen i Wales. Nu är jag så klart part i målet svensk som jag är, men vågar nästan lova att efter Wales är Solans som bäst tvåa i J-WRC.
Att inte Tom Kristensson ens nämns i det här sammanhanget har sin logiska förklaring då juryn satt 25 år som åldersgräns för förarna i ”Future Stars”. Tom som är åldermannen i sammanhanget, är född 1991 och faller därför utanför ramen…
*
”Hintade” i går om ytterligare överraskningar till Rally-SM och ”Kolsvarundan” och där andra mindre policybunda källor än Motorbloggen spräckte nyheten, detta till viss irritation hos vissa. Nyheten var att pausande Fredrik Åhlin/Joakim Sjöberg har långt framskridna planer för att trycka på ”enterknappen” och anmäla sig till Kolsva. När det blev klart att ERC inte skulle bli aktuellt 2019 var tanken först att ta ett sabbatsår men nu har det börjat klia i gasfoten hos värmlänningen. Dock återstår en del praktiska grejor innan det blir definitivt att Fredrik i R5-Skodan står på startlinjen den 17 augusti. Skulle det bli så här så blir det nog tuffaste ”line up” i klassen Trimmat 4WD på flera år. I fjol körde värmlänningen bara tre SM-tävlingar med seger i South Swedish Rally som final på SM-säsongen och detta gav ändå en sammanlagd fjärde plats i SM-tabellen.
Inte utan att man drömmer sig iväg lite och ser framför sig en startlistan med inte bara redan anmälda Patrik Flodin, Johan Kristoffersson och PG Andersson utan kompletterat med Fredrik Åhlin, Mattias Adielsson, Pontus Tidemand och inte minst Emil Bergkvist. Då hade man äntligen kunnat konstatera att vinden verkligen vänt för Rally-SM…
*
Kanske en del trodde att ”SM-överraskningen” i Kolsva var den att snabbkäftade speakern från Hässleholm, Björn Johnsson ska sköta notläsandet åt J-SM-trean i Trimmat, Jörgen Joons. Det var det alltså inte, Åhlins start var större men jag förstår att Björn är alldeles till sig i overallen över möjligheten att få sitta i högerstolen i en Opel Astra Kit Car. Dessutom blir han inte ensam skåning att sköta co-driver sysslan i Kolsva, i samma klass åker Hörbys Julia Thulin med värmlänningen Martin Adolfsson i hans Volvo 940.
*
När vi ändå är inne på tjejer och co-drivers så skrev jag häromdagen att jag led med Ida Lidebjer Granberg som lagt ner ett så stort och ambitiöst jobb med tävlingsprogrammet till så tråkigt inställda ”Shark Challenge Historic Rally” i Ryd. Nu hade jag Ida och hennes kommande start i Rally Finland i bakhuvudet när jag skrev och då blev det så klart fel. Den som skulle hyllas för detta och få mitt medlidande var även det en Ida, men med Ragnarsson i efternamn. Känns ändå ganska okej med ”skämshatten”, alltid skuggar den något i värmen…
*
Det har fyra hjul, urstark vrålande motor och ger en adrenalinkick för både utövare och publik, vad snackar jag om? Jo ”Tractor Pulling” på banan vid Ekeröd utanför Hörby. ”Ekeröd Power Festival” är mycket mer än bara att vrålande traktor drar en släda efter sig och från ikväll bjuds det på ”Veterantraktor Pulling”.
Under lördag och söndag av görs SM i flera olika klasser med start klockan 11.00 båda dagarna. Inte nog med detta utan Skånes Traktor Pulling Klubb bjuder även på utställning av veteranmopeder och USA-bilar.
*
Trevlig helg!
Motorbloggen hämtar sitt material förutom genom egna källor, via officiella pressreleaser och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Tommy Svensson