Miriam W. läser norskt, Mäster-Stig vann, Roman bröt inte Safari-rallyt, Loeb lämnade Citroén och Hirvonen kom 5 sträckor i WRC-comebacken!

Trodde ett tag att det var klart med M-Sports RallyX-satsning för 2016 med Ken ”Gymkhana” Block i en Fiesta när jag såg bilden på honom och teamchefen Malcolm Wilson skakandes hand. BloggBlockTog några sekunder innan jag förstod att det var en gammal bild (Abu Dhabi sponsrar inte längre) men ändå intressant. I synnerhet då en annan källa, dessutom väl insatt i branschen påstår att Blocks teamkompis till nästa år heter Petter Solberg. Känns inte som helt ”rök utan eld” då Petter annonserat ut både trailer och bilar. Dessutom har han ett förflutet hos Wilson så vi får väl se efter helgen när Petter kört hem sitt andra VM-guld borta i Argentina…

*
BloggGröndalMer norskt och som tur är även lite svenskt då Miriam Walfridsson till nästa år ska sköta ”kontoret” hos unge norske talangen Anders Gröndal. För någon vecka sedan körde man hem segern i tyska ”Lausitz Rallye” i teamets Citroen Ds3 R5 vilket uppenbarligen smakade mer.
Allt fungerade perfekt från första metern trots att vi inte gjort något test tillsammans före start, menar Anders.
Miriam övertar nu Roger Eilertsens roll som i fortsättningen vill lägga mer tid på familj och husbygge. Hur säsongen till nästa år kommer att se ut är fortfarande lite oklart enligt Anders
Sponsormötena avlöser varandra, så vi kan ännu inte officiellt meddela var ni kommer se oss tävla under 2016, men snart hoppas vi kunna presentera vår satsning.

*
Resultatgivningen från East African Safari Rally Classic har varit ungefär i nivå med en svensk klubbtävling och det jag skrev i går att alla sju svenskar kom i mål visade sig vara fel. BloggRoman1 BloggRoman2På transporten in till sista sträckan rasade motorn i Joakim Roman och Jörgen Fornanders Porsche och det blev att hänga i snöret de sista två milen till mål (bilden). Därmed försvann Roman som då låg sexa men detta visade sig vara kortvarigt. För senare på kvällen ändrades listan igen och då var han återigen med bland de som kom i mål men nu nerflyttad till sjunde plats. Vet inte om någon därnere kan tipsa dom om Lars Grens Resultatservice utanför Höör, så att man nästa gång man kör 2017 får lite bättre ordning på tiderna…BloggStig
Hur som helst så vann Stig Blomqvist/Stéphane Prévot och därmed blev detta första gången en svensk står som segrare i den tuffa tävlingen
Jag är jätteglad för segern. Det är åtta tuffa rallydagar och det är krävande. Det är varmt, det är tufft och långa sträckor och det gäller att komma ihåg, det är uthållighet som gäller. Samtidigt måste bilen vara i bästa skick varje dag, det är en teamseger för Team Tidö, kommenterade Stig efteråt.
Som tvåa körde så racingföraren Richard Göransson/Emil Axelsson in även dom kör för Team Tidö/Race 4Health.
Det är var Stigs år att vinna, han har skaffat sig mängder av erfarenhet de senaste åren och är otroligt snabb. Jag är så glad för att bara komma till mål idag. Vi hade en trasig växellåda på sista sträckan så det var tufft att bara ta sig till mål!
Det här kommer självklart bli en del av Svensk motorsporthistoria, säger teamchef David von Schinkel som inte har ord för det som hela teamet presterat (bilden med David i mitten).BloggStig2
Med samlade krafter har en dröm blivit sann, en lång väg där vi tillsammans med våra optiker i teamet gett 800 människor på plats chansen att få glasögon som samlats in i Sverige!
David von Schinkel/ Per Björkman kunde vid målgång motta ”nice appreciation award” för deras hjälpsamhet ute på sträckorna.
De har hjälpt många ekipage som fått problem, de har dragit in flera strandade bilar till målgång för att hjälpa dem vidare, och på det själva förlorat tid, berömmer tävlingsledaren.

*
BloggLoebDet blev väldigt känslosamt när 2015 års WTCC gick i mål i helgen med final i Qatar. Känslosamt då detta blev Citroéns ansikte utåt Sebastien Loeb tog farväl av ”Vinkel-teamet” för att i fortsättningen ägna Peugeot sina tjänster. I sista tävlingen med gänget slutade Loeb fyra medan Citroén-kompisen Yvan Muller vann.

BloggForsLite skånskt ”silly season” skvaller där SMK Hörbys Einar Fors är inne på slutmonteringen av sin nya ”klassiker” en VW1302S. Blir så glad när jag ser att Einar valt den enda rätta färgen på en ”Bagge” och lackat den Pilgrön(!). Faktiskt en av få bilar som ska vara grön i rallyskogen…

*
BloggTommyI kväll drar Robin Svensson och sambo/kartläsare Sandra Wybrands till Södra Sandby för prisutdelning i Asfaltcup 2015. En cup som paret i 940-VOC:en vann kassaskåpsäkert och där ”Årets Rookie” Tommy Nilsson (bilden), även han från SMK Hörby slutade tvåa, tre poäng bak Robin och Sandra. Inte så illa pinkat av Tommy som körde sin första tävling i mars och att redan nu vara med i toppstriden innebär respekt.BloggRobin
Vet inte men tror att VOC-trion i Södras DRS-DM, Tyko Nilsson, Roland Brorsson och Erik Andersson drog en lättnadens suck när det stod klart att Robin inte kom att göra dom sällskap i klassen 2016. B-licensen är utbytt mot en A, 940:an är såld och till nästa år är det en Grupp H Peugeot 205 som blir hans och Sandras färdmedel i RS-DM/Asfaltcup. En bil som nu är inne och får sista finishen innan DM-premiären ”Sturups Sprinten” den 20 mars.

*
När vi ändå är inne på detta med RS-DM så undrar jag om man inte drabbats av hybris när tävlingskalendern för 2016 planerats? I årets DM-serie ingick tio deltävlingar vilket jag personligen tycker är ungefär två för många. Verkar dock vara ensam om denna åsikt då man till nästa år planerar för 13 tävlingar i serien. Du läser rätt, 13 tävlingar och där då Svedala MK har för avsikt att köra tre medan Eslövs MK och Trelleborgs MK inte har riktigt samma ”överskottsenergi” och nöjer sig med två tävlingar vardera.
Måste säga att jag inte förstår tänket med att alla 13 tävlignar automatiskt ska ha DM-status? För mig vore det rimligt att enbart ge en tävling per klubb, DM-status. Vill man sedan köra fler än detta så får man locka deltagare med annat än DM-poäng, prispengar kanske…

*
BloggMikkoFem sträckor blev det för Mikko Hirvonen och Jarmo Lethinen när man gjorde comeback i en WRC-bil Lanzarote. Efter fredagens första sträcka ledde Mikko men föll sedan ner till tredje plats när man kom ut på de krokiga asfaltsträckorna på lavaön. Efter fem sträckor hade man 8,7 sekunder upp till ledaren i en Porsche 997 GT3Minin började strula. Inget som då oroade, utan Mikko gjorde tummen upp vid målgång men det visade sig vara ett fel som inte gick att åtgärda.Bloggmikko2 Via Twitter uttryckte Mikko sin besvikelse.
Unfortunately, we have to retire cause of a technical issue. 🙁 We were really enjoying it!

*
Med detta tar Motorbloggen lite helgledigt och ni får nu vänta till måndag innan jag är åter framför datorn.
Trevlig helg!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *