Mini lägger ner WRC-satsningen men Prodrive fortsätter, Basso Leder IRC och Milell skippar Åsum och testar i Italien!
I dag släppte Mini sitt trista men kanske inte helt oväntade besked att man lämnar WRC efter årets slut. För mig har hela tiden Minis WRC-engagemang varit rörigt och där jag aldrig riktigt lyckats fatta hur det ligger till. Både Prodrive, WRC Team Mini Portugal och Motorsport Italia har figurerat som anmälare men utvecklingen av bilen har väl ändå mest skett hos Prodrive, tror jag…
Nu lämnar Mini WRC och ”mini-höjdaren” (lite vitsigt eller ?) Dr. Kay Segler konstaterade.
– Mini avslutar sitt engagemang i WRC efter 2012 års säsong och då har vi genom WTC Team Mini Portugal deltagit i alla årets tävlingar.
– Därmed har vi uppfyllt alla FIA:s krav för homologeringen och framtiden för bilen i WRC säkrad till 2018!
Hos Prodrive var man inte heller speciellt förvånad och där hade man ingen som helst tanke på att lägga sig ner och dö.
– Vi kommer att fortsätta i WRC till nästa år och om några veckor planerar vi att berättat om våra WRC-planer för 2013, säger Prodrives Richard Taylor.
Även hos Motorsport Italia tar man dagens besked med ro och planerar även där för en fortsättning 2013. Kollar lite hos Patrik Sandell, men på hemsidan står inte ett dugg om dagens besked och hur Patrik ställer sig till den nya verkligheten. Å andra sidan har väl hans samarbete varit med Prodrive så det fortsätter kanske precis som förut.
Mer Mini och i den spanska WRC-finalen gör finska hoppet Jarkko Nikara debut med de stora pojkarna i en Mini från det portugisiska teamet. Nikara vann 2009 Pirellis ungdomssatsning och har mest kört Grupp N-bilar. Men nu hoppas man att han ska vara mogen att testa mot ”the big boys”!
Just nu har man kört de tre första av fredagens fyra sträckor i Rally Sardinia, näst sista deltävlingen i IRC. Leder gör italienaren Basso med S2000 Fiestan och detta bara tolv sekunder före Jan Kopecky i Skodan. Han i sin tur har futtiga två sekunder tillgodo på Skodakompisen Paola medan förhandsfavoriten Hänninen är två tiondelar efter. Fjärde sträckan, fyra mil lång startar 21.00.
I Korea är det dags för Formel 1 och enligt min kollega Bosse är det mer spännande än någonsin och så är det säkert. Första träningen såg Vettel som snabbast med Webber 0,032 sekund långsammare. Måste ha haft något klydd, så långt efter…
I helgen är det dags för Grande Finale ute på nya flotta Åsum Ring och då handlar det så klart om karting. En som inte finns på plats i den traditionella säsongsavslutningen är Kristianstads egen Noah Milell som istället åkt till Italien för att testa inför 2013. I Italien finns också coachen, tillika morbror Johnny Mislijevic och passande nog genomförs testerna på South Garda banan, samma bana som Johnny vann sitt VM guld 1996.
– Tyvärr missar jag Grande Finale på hemmabanan, men rent mentalt är jag redan i KF3 och denna möjligheten kan jag inte missa, kommenterar han.
JP Racing föraren dominerade i årets J60 klass med bland annat 12 segrar, 9 pole positions, SM & SKCC guld samt seger i Nord Europas största tävling Göteborgs Stora Pris.
-Det har varit en fantastisk tid i J60 klassen. Jag hade en målsättning och den har jag nått, så nu skall det bli otroligt spännande och inspirerande att få göra sin debut i KF3.
En som däremot finns på plats ute i Åsum är Niklas Olofsson. Niklas Olofsson är en av storfavoriterna och revansch är med i planen, då han blivit tvåa fyra år i rad.
-Jag är taggad till tusen, kommenterar ”Nico”.
-Det har varit nära, ifjol var jag en ynka hundradel från att vinna så jag skall göra allt för att knäcka allt motstånd och bjuda mina sponsorer, släkt och vänner på ett underhållande race, avslutar JP Racing föraren.
Det är sällan jag blir förbannad i trafiken men idag hände det. Först vill jag poängtera att jag har full respekt för vägjobbares utsatta situation och försöker alltid hålla de skyltade hastighetsgränserna förbi pågående vägjobb. Då har jag sagt detta.
Idag på väg till jobbet hade jag som vanligt ”förmånen” att köra på det som ska bli nya motorvägen till Linderöd. Körde i de sjuttio som skyltarna påkallar, inte en bil framför mig men desto fler bakom som alla antagligen undrade vad det varför dj-la sölkorv de fått framför sig.
Lät mig inte störas av detta utan körde på i min lagliga hastighet, plötsligt dök nya skyltar upp med femtio kilometer som högsta hastighet. Bromsade ner, slog in farthållaren och detta på prick femtio. Några hundratal meter längre fram såg jag att man höll på att jobba på den andra väghalvan som inte hade någon trafik. Plötsligt ser jag en gulklädd individ lösgöra sig ur ”jobbet” och med bestämda steg kliva rätt ut i min körbana. Börjar slå neråt med händerna, det internationella tecknet för ”sakta ner” och kroppspråket visade att han menade allvar. Själv fattade jag ingenting, skyltat femtio och jag körde i femtio vad menar killen.
Hissade ner rutan och frågade honom vad som var anledningen till hans agerande.
– Ville bara att du skulle sakta ner, svarade han.
Förklarade att jag höll den av myndigheten uppsatta hastigheten så vad var problemet, är tanken att man ska köra trettio när det står femtio eller?
Killen mumlade och tittade ner i den nya asfalten.
-Tyckte det såg ut som du körde fortare…
Som sagt sällan jag blir irriterad men att bli anklagad för något som man är helt oskyldig till, då förvandlas jag ibland från mitt vanliga Nalle Puh till Clintan!