Juho ”På taket”Hänninen i IRC medan Basso vann och regnet vräkte ner över kartingfinalen på Åsum Ring.

Vilken dj-la smäll! Bättre kan man väl inte beskriva vad som hände när Juho Hänninen åkte av på den fjärde sträckan i IRC-deltävlingen Rallye Sanremo. Sträckan kördes i mörker och Hänninen pressade för att komma ikapp ledarduon Giandomenico Basso och tvåan Jan Kopecky när det gick lite överstyr. Skodan dundrade i ett vägräcke i hög fart och då började karusellen snurra. Till slut stod bilen still med hjulen neråt och taket uppåt och Hänninen var inte sen att fumla efter startknappen. Motorn gick också igång men sedan var det slut för det visade sig att han hade parkerat uppe på ett hustak…
– Pressade kanske lite för hårt och det här var ju inte så bra, konstaterade Hänninen besviket.
Visst var det en kul bild när den fina gröna Skodan stod parkerad uppe på taket, fast jag förstår om Juho inte tycker likadant…
Rallyt vanns av Basso med en dryg halv minut tillgodo på Jan Kopecky som därmed knappar in på Andreas Mikkelsen som avstod helgens övning. Trea slutade italienaren Perigo men där var avståndet desto större över två minuter. Noterbart var att där vara bara en enda Skoda på topp-tio, Basso körde Fiesta och Perigo Peugeot.
PG Anderssons värste rival om VM-titeln i SWRC-klassen, Craig Breen tog ett träningspass i Sanremo och slutade på sjätte plats. Träning som kan bli avgörande i Spanien…
Tillbringade en stund på förmiddagen ute på Åsum Ring och kollade tidsträningen i Grande Finale. Regnade det eller regnade det? Jo nog regnade det alltid, mer eller mindre vräkte ner och där vara bara en enda sak som var positivt med vädret enligt en mekare.
– För en gångs skull slipper man tragget om man ska välja torr eller regndäck och det är ju rätt så skönt

Niklas Olofsson har imponerat i inledningen av Grande Finale. JP Racing föraren tog pole position och vann även de båda kval heaten i stor stil och i morgon väntar finaler.

-När de visar skylten ”Wet Race” är jag inte av de största beundrarna, men vi har jobbat hårt och hittat rätt set-up, så det känns riktigt bra inför finalerna, kommenterar Niklas Olofsson.

 

 

10 svar på “Juho ”På taket”Hänninen i IRC medan Basso vann och regnet vräkte ner över kartingfinalen på Åsum Ring.

  1. Hallå Tommy!

    Har inte hunnit läsa på ett tag men gick igenom några inlägg och konstaterar att du vill blanda grupp h diskussionen med den om avsaknaden av funktionärer… det är inte bra då klyftan mellan de aktiva och funktionärerna är enorm. Det är som att försöka få muslimerna intresserade av kristnas problem och vise versa… de lever i helt skillda världar!

    Funktionärerna har noll koll på att de aktiva upplever grupp h som problematisk, det är ju mer eller mindre fulla startfält i varje tävling samtidigt ser de aktiva inga problem eftersom det arrangeras både två och tre tävlingar samma helg i vårt avlånga land under högsäsongen!

    När du lyckas intressera respektive grupp om den andres intresse så kan vi börja prata mångkulturellt över gränserna!

    1. Och under vilken sten kröp du fram? Du verkar anse att funktionärer är lägre stående varelser som inte vill eller kan ha någon koll på de olika fordonsklasserna. Vad menar du med att klyftan mellan aktiva och funktionärer är enorm och att de lever i helt skilda världar? Noll koll?

    2. Hej.
      Min erfarenhet från egna klubben är ju inte direkt samma som din. Kan nog säga att den absoluta majoriteten av funktionärerna även är mycket intresserade av samma sak som ”de aktiva”. Däremot är det nog klenare med motsatsen, att ”de aktiva” är intresserad av funktionärsbiten och det är också detta som är själva pudelns kärna.
      Att det arrangeras två/tre tävlingar samma helg i ett land som långt över hundra mil långt har jag svårt att se som intäkt för att funktionärsproblemet inte är verkligt. Med bara en dryg månad sedan TV-Svängen kan jag vittna om att problemet är högst verkligt och förvärras dessutom för vart år…
      MVH
      Tommy

    3. Det finns två läger i rallysverige:
      1. Arrangörerna, består av mestadels äldre herrar som sitter i sin egen klubbs styrelse. De enda problemen som diskuteras är hur man ska hitta sträckor till nästa års rally och vilka som kan tänkas vara sträckchefer. Fullt startfält brukar det ju bli så där är man inte orolig. Noll koll på vad en vinnarbil i grupp h kan kosta eller om utvecklingen har skenat.

      2. De aktiva, består även de av mestadels gubbar. Dessa jobbar ca 7-16, skruvar på kvällarna, blir förbannade när de måste ändra något på sin utrustning eller bil, oroar sig för att pengarna inte ska räcka. När de är ute på tävlingar 2-3 gånger per månad när det är som mest ser de funktionärer överallt och kan på så vis inte förstå varför det är funktionärsbrist.

      Vissa aktiva intresserar sig för framtida utveckling av bilklasserna.

      Vissa arrangörer intresserar sig för hur man ska hitta mer folk som kan hjälpa till att arrangera.

      Det är ytterst få som intresserar sig för bådas bekymmer. inte minst de som styr som normalt sett inte gör ett skit för varken det ena eller det andra!

      1. Hej.
        Nu vet jag inte vilken klubb du har erfarenhet av eller vilka ”aktiva” du umgås med men så mycket kan jag definitivt slå fast, det stämmer inte med min klubb eller verklighet!
        Jag förstår att du betrakta ”äldre herrar” som jag själv t.ex som mindre önskvärda i sporten och det är du självklart fri att tycka. Men det kan jag upplysa dig om, den dag dessa gamla gubbar säger ”hej och tack för mig” den dag kan du också ta de nya grupp H-bilarna och skicka till Stena eller någon annan återvinnare!
        För övrigt hänvisar jag till ”Kurands” svar som säger allt…
        MVH
        Tommy

        1. Haha! Jasså trampade jag gubbarna på tårna nu. Nu tillhör ju även jag den kategorin och man tolkar ju text som man vill men jag kan inte se hur min text tidigare skulle racka ner på kategorin ”gubbar”.

          Det var liksom inte det det handlade om!

          Men men, bättre lycka i ditt nästa inlägg Tommy!

      2. Tja vad ska man säga om dina funderingar… Du verkar var en mycket bitter människa.
        Några kommentarer vill jag bidra med: Att man diskuterar sträckor är inte så konstigt i min värld eftersom detta är en förutsättning för att överhuvudtaget en rallytävling skall bli av. Om du har vetskap om sträckor som man med lätthet kan få disponera så ber jag dig ta kontakt med en motorklubb i närheten och delge dem detta!
        Om du har hört talas om tävlande som tycker att det finns mycket funktionärer på tävlingarna så be dem ta en noggrannare titt nästa gång. Kan vara så att det är samma funktionärer som dyker upp på dessa tävlingar trots att det är olika klubbar som arrangerar.

        Jag förutsätter att du inte är medlem i en motorklubb eller har körkort och du bör vara mer kritisk till dina källor för de verkar ha ”noll koll”.

        Med vänliga hälsningar från en 53-årig gubbe!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *