Millener vill se mer F1-stuk över WRC, Toyota Yaris Rally2 debuterar i ”JM”, skrämmande inkompetens hos Monte-funktionärer, Tänak på ”Årets Bild”, runt 70 anmäla till Järbo, Brink startar ”academy” och Davidson bjuder på nostalgi!

M-Sport Fords teamchef Richard Millener är lite bekymrad över att WRC tappar mark och önskar att FIA och promotorn följer efter i samma spår som Formel 1 gjort. Här råder uppsving på intresset som Millener menar, är den aggressiva marknadsföringen som  lagt grunden till. Även att man lagt ut mycket på olika franchiseverksamheter men också att det finns tak för kostnaderna i F1. Till ”Motor Sport” säger Millener.

Foto: M-Sport Ford

– F1 fungerar så bra på grund av marknadsföring, inte nödvändigtvis på grund av själva sporten!

Han berättar även att det med nytänk kunnat vara 20 bilar i WRC-klassen.

-Vi måste bygga upp antalet team i mästerskapet oavsett om det är genom tillverkare eller privata satsningar, betonar Millener till Motor Sport.

Millener ser framför  sig samma utveckling som finns inom viss racing, samma innanmäte för alla och så hänger man på egen ”kostym”. Med detta reglemente menar M-Sport-basen att även privatteam skulle kunna bland sig i WRC precis som man gör i F1.

Låt oss få 10-12 team som i F1, hälften tillverkare, hälften privata som köper tjänster från de övriga. Om du så ökar din marknadsföring ökar du värdet på serien och anledningen till att vara där!

Nu lär varken FIA eller promotorn fråga efter min åsikt, men ändå kan jag lägga till att för mig vore det som att köra rätt in i en återvändsgränd. I rallys DNA finns att det tävlas med olika bilmodeller, olika förutsättningar och om alla är samma, låt vara i egna kostymer, känns det som något annat än rally.

Foto: Tommy Svensson

Minns fortfarande med skräck STCC-försöket med TTA som byggde på samma koncept som Millener efterlyser. Än idag har inte serien återvänt till samma höjder som före att ”järnsängarna” intog de svenska banorna…

*

Toyota och Jari-Matti Latvala förklarade på kick off  för Rallye Monte Carlo att nya Toyota GR Yaris Rally2 kan göra mästerskapsdebut i ERC 2024. Därmed återvänder Toyota till serien där Enrico Bertone, Armin Kremer, Henrik Lundgaard och Armin Schwarz alla blev Europamästare med märket.

Foto. Toyota Gazoo Racing

Jag är övertygad om att den här bilen kommer att synas i både ERC och WRC, förklarade Latvala.

Han har tidigare hyllat Rally2 som en klass med något lägre kostnader och där då Yarisen blir ett tillskott vid sidan av Hyundai, Skoda, Ford och Citroën och menar klokt.

Rally2 är en fantastisk klass för kunderna, Rally2 är en klass där du kan ha proffs, amatörer, alla sorters åldrar från mycket unga till mycket höga åldrar.

Foto. Toyota Gazoo Racing

I år väntar mycket test och utveckling av GR Yaris och första mästerskapsstarten blir borta i Japan med Tarmac Shinshiro Rally 3-5 mars. Här ska Takamoto Katsutas pappa Norihiko Katsuta köra bilen men Latvala utesluter inte att även han själv gör en start i Rally Hokkaido senare i år.

*

Alltid lika spännande när ämnet ”Gamar” förs på tal och där sporten är lite uppdelad i två läger. Ena lägret hävdar att  ”fågelarten” inte hör hemma i rallyskogen medan andra menar, utan denna så skulle rally var mycket farligare. Här syftas på att man är proffsiga både med att hjälpa till vid avåkningar och att få tillbaka bilar på rätt köl och upp på vägen, men även att man varnar medtävlare. En sak är nog säker och det är att fransmannen Badouin Baugé säkerligen utropade ”ett kungarike för en gam” efter  SS14 i Rallye Monte Carlo. En video från hans ”slow motion rullning” som blivit viral i rallykretsar visar hur hans Peugeot Rally4 lägger sig till ro i diket framför jättepubliken. Men tyvärr finnas där även en hel flock ”Gendarmerie Nationale” som tillsammans med lätt hysteriska funktionärer effektivt stoppar alla försök från publiken att vända bilen rätt för att kunna kunde fortsätta tävla. Efter runt halvminuten börjar man agera på vägen samtidigt som besättningen kryper ut och försöker få publiken att vända bilen. Detta utan resultat då funktionärer stoppar alla försök att närma sig bilen så istället  försöker besättningen själv att vända på skutan. Till slut lyckas föraren övertala ”Securité” att låta publiken hjälpa till och vips är bilen på hjulen igen. Istället för ett tidstapp på kanske 10-15 sekunder försvann runt två minuter på grund av  inkompetens hos både funktionärer och polis. Det allra värsta var ändå att ingen av dessa gjorde någon ansats alls för att varna de tävlande som kom efter, detta fick Badouin själv sköta. Jag är inte speciellt förvånad då jag stött på likande saker tidigare både i Monte och Spanien, så fort personer närmar sig vägen tar det ”hus i h-e”. Att dessa kanske bidrar till att lösa en situation och höja säkerheten spelar mindre roll… 

*

En bild på Ott Tänk/Martin Järveoja från Rally Japan utsågs till WRC:s ”Photo of the year”. Fotografen bakom mästerverket var ungraren Gergely Makai.

Foto: Gergely Makai

För övrigt andra gången som Makai vunnit tävlingen och den här gången var det hans 151 WRC-tävling han fotograferade. Priset tillägnade fotografen WRC:s mediachef Mark Wilford som nyligen gick bort. 

*

På lördag är det ti för rally i Gästrikland och då Järbo MK:s ”Gestrikekannan”. I lördags var ”Hälsingerallyt” först ut i ”Supercupen” och med ”anständigt startfält” där även Klassiska Rallycupen gav extra draghjälp. Med denna borta och bara 1300 Rallycup utanför ”SC” plus så klart DM för Nedre Norra/ Stockholm. I  Järbo är de tävlingsugna betydligt färre, bara runt 70 anmälda och då undrar man så klart vad detta beror på? Inte kan det vara upplägget som nästan ser ut som en dröm, med en totallängd på 130 kilometer varav 72 utgör specialsträckor. Dessutom bara tre stycken och då med noter av Patrik Barth. Kan det vara att man kommer för nära SM-premiären i Lima den 4 februari? Eller att kostnaden för vinterdäck nått vägs ände?

*

STCC-teamet från Eslöv, Brink Motorsport gör i år en satsning på att hitta nya talanger i projektet ”Brink Motorsport Junior Academy.

Foto: Brink Motorsport

Vi söker yngre förare med höga ambitioner inom racing med en ålder mellan 15 och 23 år, säger Tobias Brink, förare och delägare av Brink Motorsport som i år ska tävla med Tesla Model 3.

I programmet får ungdomarna hjälp med allt från förarcoaching till mentorskap i sponsorarbete och ingenjörsstöd. Målet är att hjälpa fler ungdomar framåt i sina karriärer oavsett om de kör för Brink Motorsport eller har planer på andra karriärvägar än de serier teamet tävlar i förklarar Tobias.

Vi ser en sport där kvinnor och män kan tävla på samma villkor, men att den jämställdheten inte finns inom elitracingen idag. Vi ser gärna fler tjejer inom racingen och välkomnar både tjejer och killar att söka! 

Sista dag för anmälan är den 28 februari.

*

Har ni svårt att få tiden att gå så rekommenderar jag att ni tar en titt på rallyprofilen Anders Dawidsons hemsida www.dawidson.se .

Foto: Tommy Svensson

Här bjuds man på en nostalgitripp från Anders långa och framgångsrika karriär i ralllysportens tjänst

-Det är bilder och rapporter om Rallylandslaget 2005 till 2016 samt från Safarirallyt 1990 Det blir lite Svensk Bilsports-historia och det kommer fler under året, hälsar Anders.

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *