Rally Sweden erkänner att man var sena i starten, Ogier fortsätter i Mexiko, Kristoffersson/Ekström bildar Team Sweden i ROC, Tidemand inleder med SM-Sprinten, Tänak ”tränar” på hemmaplan, att svenskar i Montes historiska rally, svensk dominas i Nitro RX och SMK Hörby laddar för Asfalt SM!

Även om det har varit lite svajigt i portgången för Rally Sweden både i år och ifjol har nu 200 markägare, en länsstyrelse och hela bilsportsverige  gett klartecken för Umeå den 9–12 februari. Nästa år ska denna svajighet undvikas lovar Rickard Johansson, säkerhets- och tillståndsansvarig, Rally Sweden.
Dialogen från vår sida måste börja betydligt mycket tidigare för att det ska fungera för alla parter. Det är en lärdom vi tagit med oss och som vi måste utveckla ytterligare.
När nu allt är på plats är det klart att knappt hälften av specialsträckorna är utbytta mot de från i fjol, Vindeln, Kamsjön, Långed och Kroksjö är ersatta. Norrby, Västervik, Botsmark och Floda har tillkommit.
– Inför årets tävling har vi i dialog med markägare och intressenter kommit fram till att vissa sträckor inte är möjliga att använda. Vi kommer in som en stor arrangör och behöver nyttja mycket mark som andra än vi äger, säger Rickard Johansson.

Foto: Benjamin A. Ward / Rally Sweden

Att hitta alla markägare är inte heller det lättaste förklarar Rickard.
Det är ett otroligt detektivarbete att ta reda på alla markägare då det handlar om alltifrån de största skogsbolagen till den enskilda privatpersonen som äger sommartorp. En del äger flera hundra hektar mark, andra förfogar över hundra kvadratmeter. Alla påverkas och alla blir berörda…

I fjol fick samebyarna med sin renskötsel mycket kritik, dessutom oförtjänt sådan men Rickard.
Det var inte rättvist. Vi har haft ett bra samarbete med samebyarna inför årets tävling och en dialog som gynnar båda parter. Det är viktigt att poängtera att vi som arrangör inte kan komma några månader innan och kräva det ena eller det andra. Vi nyttjar deras och andras mark och dialogen från vår sida måste börja betydligt mycket tidigare för att det ska fungera för alla parter.

Vi vill att Rally Sweden är en naturlig del av Västerbotten och att Västerbotten är en naturlig del av Rally Sweden!

*

I år satsas det ännu mera på artister i Umeå och Red Barn Arena. Så klart kul för de måttligt rallyintresserade men för ”hard core fans” mindre upphetsande. Oavsett så kommer Klara Hammarström att uppträda på torsdagen följt av lokala hillibilly house- och danspunkbandet Rivstart på fredag och med popgruppen Dolly Style på lördag.

*

Segern i Rallye Monte Carlo verkar smaka mera för Sebastien Ogier som bara timmar efter prisutdelningen förklarade att han kör igen i Rally Mexico. Detta innebär återigen fyra Yaris Rally1 på startlinjen precis som i Monte och Umeå. Fast i Sverige är det Lorenzo Bertelli som kör fjärde bilen.

*

Några dagar tidigare och redan till helgen är det ”Race of Champions” för andra gången i Piteå och på isen utanför  Piteå Havsbad. Bland de sista som kom in med namn till ”Landskmapen” var faktiskt Sverige och det står klart att Mattias Ekström och Johan Kristofferson bildar Team Sweden. Mattias kommer dit som trefaldig ”ROC-vinnare” och vill då passera Sebastien Loeb och Didier Auriol som har lika många segrar i ryggen. 

Så här ser startlistan ut för ”Nations Cup”

Team Sweden: Mattias Ekström och Johan Kristoffersson

Team France: Sebastien Loeb och Adrien Tambay

Team GB: David Coulthard och Jamie Chadwick

Team Germany: Sebastian Vettel och Mick Schumacher

Team USA: Travis Pastrana och Tanner Foust

Team Finland: Valtteri Bottas och Mika Hakkinen

Team Nordic: Tom Kristensen och Felix Rosenqvist

Team All Stars: Felipe Drugovich och Thierry Neuville

Team Norway: Petter och Oliver Solberg.

*

Det tog sig på slutet för sprinten i SM-Veckan i Falköping med 40 anmälda rallyåkare. I 4WD-klassen blir det tufft med båda Junior-WRC-vinnarna Pontus Tidemand och Patrik Sandell anmälda och som då ska tampas med fortåkaren från Ilsbo, Patrik Flodin. För Tidemand är det lite av comeback sedan det blev guld senast i SM-Veckan 2022 men då med grus under hjulen.

Jag gillar verkligen formatet med rallysprint. Man måste ge precis allt man har på en relativt kort sträcka och snabbast står helt enkelt som segrare. Det är kul, intensivt och explosivt och man taggar igång ordentligt, säger Pontus som kommer att köra en av GN Motorsports nya Ford Fiesta Rally2 med Julia Thulin, SMK Hörby vid sin sida.

Självklart måste jag ju försöka försvara guldet nu i Falköping, det är målet. Men det är alltid bra konkurrens från svenska eliten i SM-sprinten så jag förbereder mig på en spännande kamp!

Foto: Lollo

Efter året med Toksports Skoda 2020 har det bara tävlats sporadiskt med fyra SM-rally åren efter. I år hoppas han dock få köra lite mer.

Planen är att få till utvalda tävlingar i år. Exakt vilka rallyn vi diskuterar håller jag på lite till, men jag hoppas det kan bli ett bra år med lite mer körning. Jag är definitivt hungrig på att göra lite av en comeback, säger Pontus.

*

Medan Esapekka Lappi och Takamoto Katsuta väljer att ha ”shake down” inför Rally Sweden i finska mästerskapets deltävling två har Ott Tänak valt att göra så på sin egen hemmaplan i Estland.

Foto: M-Sport Ford

I ”Otepää Ralli” ska vinterformen gnuggas lite extra med M-Sport Puma Rally1. Det faktum att FIA minskat testdagarna för WRC-teamen till 21 dagar gör att man nu väljer den här vägen för att få mer mil i kroppen.

*

Foto: Norsk Bilsport

I Oslo startade i dag Rallye Monte Carlo Historique med åtta svenska ekipage men där Danmark slår oss med ytterligare en klassisk rallybil. Oslo är först ut medan det i morgon är Bad Homburgs tur att flagga iväg bilarna sedan följer Turin och Reims på torsdag. Totalt 281 ekipage är anmälda till rallyt som har målgång i Monte Carlo den 1 februari.

”Over there” tuggar Nitro RX på och i helgen var det återstart efter helgen i Kanada och Grand Prix Trois-Rivières i Quebec. Svensk dominas genom Olsbergs MSE där Oliver Eriksson vann med lillebror Kevin som tvåa medan Robin Larsson körde in som trea.

Foto: Nitro RX

Med tre tävlingar kvar fortsätter Larsson att leda 58 poäng före Andreas Bakkerud och sedan Fraser McConnell.  I Quebec var det premiär för elbilar på snö och is.

*

Även om mycket handlar om vinterrally så är ändå inte barmarkstävlingar, åtminstone här i södern speciellt långt borta. Den 16 april är det SM-premiär i Hörby med Bilmånsson Rallysprint och då handlar det såklart om Asfalt-SM. Senast det kördes SM i Hörby 1996 och då i TV-Svängen. I år är det tredje året som SM-serien körs med fem deltävlingar där SMK Hörby är först ut söndagen den 16 april. Efter detta är det tävling i Kungälv och Gullabo innan serien återvänder till Skåne och då med Svedala MK som arrangör. Finalen körs i Enköping den 5 augusti. I Hörby blir det som vanligt Industriområdet som kommer att användas under söndagen, med i stort sett samma upplägg som de senaste åren. I fjol var det en riktig publikmagnet när Tom Kristensson visade upp sig själv och sitt polska team Kowax 2BRally.

Foto: Tommy Svensson

En stolt ordförande Lars Servin som även är ”Event-ansvarig” tror stenhårt på att succén upprepas den 16 april.

Vi kommer att använda Hörbys båda torg under lördagen för att skapa SM-stämning. Ännu är inga beslut tagna om vad som kommer att hända där men en sak är säker, ingen lär kunna missa att det är SM-rally byn! 

En extra bonus är att klubbens egen Joacim Kristiansson och Maya Ragntoft har vunnit 2WD-klassen de två första åren av Asfalt SM. Att man är sugna på att försvara de dubbla SM-gulden är självklart men det kommer inte att bli enkelt, menar Servin.

Foto: Tommy Svensson

I fjol slutade ”Jocke” på samma poäng som Eslövs Mats Andersson vilket inte direkt uppskattades och nu är den f.d ”Asfaltkungen” sugen på revansch. 

Även om SMK Hörby har rutin från över 20 år som arrangör av RS-tävlingar är där ändå stor skillnad nu när man har SM-status.

Visst är det så men inget som känns omöjligt att genomföra, menar tävlingsledare Mia Nilsson som har Eva-Marie Hasslöf vid sin sida som biträdande tävlingsledare.

Att det är en liten utmaning med att köra en SM-tävling istället för DM är sjävklart, men vi känner oss trygga med all rutin och kunskap som finns i vår klubb!

En sak som skiljer från tidigare år är att tävlingens HQ och serviceplats blir på Lågehallen och parkeringen utanför.

Det slog så väl ut i fjol på TV-Svängen så vi väljer att hålla kvar vid detta koncept även för Bilmånsson Rallysprint. 

En som är mycket nöjd över att SMK Hörby nappade på att bli SM-arrangör är promotorn Svenska Rallymästerskapens VD Patrik Persson.

Vi har försökt få med Hörby ända sedan vi drog i gång med SM på asfalt 2021, förklarar Patrik.

För oss i SRM har det hela tiden varit nästan självklart att en av landets bästa tävlingar måste ingå i SM och nu blir det så, klart att vi är glada en dröm går i uppfyllelse!

*

Motorbloggen får sin information via officiella pressreleaser, sociala medier och läsarkontakt. Även från avsändare med av dom godkända kanaler på Twitter/Facebook. Varje läsare får själv avgöra om källorna kan anses tillförlitliga. Till Motorbloggen avsänt material betraktas som OK att publicera utan restriktioner såvida inget annat anges. Mail till Motorbloggen skickas på:  tommy.svensson@kristianstadsbladet.se alternativt motorbloggen@telia.com 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *