Mikkelsen snabbast i Targa Florio, VW-teamet och Ogier avstår NZ och lite tips för STCC-åkarna inför Sturup!
Andreas Mikkelsen satte upp vinnartempo redan på ”shake down-sträckan” inför IRC-racet Targa Florio Rally Internazionale Di Sicilia. ”UK-Skodan” var knappa sekunden snabbare än Craig Breen i Peugeoten över de tre asfaltskilometrarna. Imponerande med tanke på att Breen gjorde sin första sträcka med Peugeoten. Tredje snabbaste på Sicilien var G. Basso (hade ni sett hur långt och krångligt förnamn Basso har, hade ni också nöjt er med ”G”) i Fiesta S2000. Lite förvånande är att asfaltexperten Jan Kopecky enbart fick till en femte tid. Rallyt startar i morgon fredag.
Samma dag träffas hela WRC-Councill för att snacka WRC till 2013. Jean Todt lär stå för fikat och får så klart brått att fixa kaffe medan fru Todt säkerligen fixat något ”himmabagat” till de 25 ledamöterna. Ende svensk är Lars Österlind och han tar säkerligen en kanelbulle innan han ställer sig upp och försvarar Rally Swedens plats i VM-kalendern…
VW Motorsport hoppar över WRC på Nya Zeeland därmed får Sebastien Ogier och Andreas Mikkelsen lite semester inför de avslutande testerna med nya Polo R WRC. Jag fick alltså inte rätt när jag tidigt i våras spekulerade i att ”WRC-Folkvagnen” skulle göra debut redan i Rally Germany. Hemmatävlingen tar man istället som ytterligare test i halvskarpt läge, tidigare har man gjort så både i Mexico och Grekland. I testprogrammet återstår även Finland och alltså Tyskland. VW-basen Sven Smeets menar att hela teamet behöver lite andrum och därför avstår NZ, detta efter en minst sagt intensiv period. Nu väljer han och teamet att lägga all fokus på resterande tester för att nya Polon och framförallt Ogier ska vara kapabla att blanda sig i toppstriden direkt 2013.
… och på VOC:arnas Gästbok svallar fortfarande heta känslor. General-Fransson hotar t.o.m att stänga Gästboken om det inte blir ordning i leden. Fortsättning följer.
I helgen blir det första riktiga krocken mellan TTA och STCC. Medan ”järnsängs-åkarna” intar Göteborg för sitt City-Race drar STCC-gänget till Sturup Raceway. Säga vad man vill, TTA har verkligen fullföljt sin satsning för att bli ”Racingklassen nummer 1” nu har de även en egen tidning, proffsigt måste jag ändå erkänna. Tror också att det blir TTA som kan skryta med högsta publiksiffran efter helgen, blir inte förvånad om man drar mer än dubbelt så många som Johan Stureson & Co gör till Sturup.
För STCC är det några år sedan man senast besökte landets sydligaste racingbana och då en bana som jag vill minnas att man tyckte var i smalaste laget. Nu är det ju så att jag och Silver-VOC:en har färska erfarenheter från Sturup sedan RS-tävlingen i våras. Vet inte om Johan hinner läsa Motorbloggen innan lördagens race, tipsar ändå. Efter den långa rakan närmast flygfältet kommer en skarp vänster, där hade jag problem för att inte tala om när jag kom upp på krönet. Fast det är klart, när STCC-gänget kommer gör man banan lite enklare, detta är ju killar med lite mindre rutin. Därför plockas koner och annan skit bort som vi hade att fajtas med förutom de lömska kurvorna. Därför kan man inte heller jämföra Silver-VOC:ens varvtider med Biogas-Sciroccons och tur är väl det. För vem låter jag vara osagt…