Mikkelsen nära WRC-kontrakt och byter notläsare, ERC-kalendern klar och hur blir startordningen i DM?
Nu verkar manegen både krattad och klar för Andreas Mikkelsens intåg i VW Motorsports WRC-satsning. Den dubble IRC-mästaren avslöjar nu att han är mycket nära ett kontrakt för 2013 i den tredje fabriksbilen.
– Planen är att köra WRC nästa år i WRC-Polon men ännu är inget kontrakt påskrivet, men det är väldigt, väldigt nära.
Något som ytterligare understryker det hela är att Mikkelsen får ny co-driver till helgens WRC-final i Spanien. Ut kliver Ola Flöene som skött noterna hitintills och in kliver Juho Hänninens co-driver Mikko Markkula. Något annat skäl till bytet från VW-basen Jost Capito än att det är ett led i förberedelserna för Mikkelsens inträde i WRC anges inte. Själv har jag ingen aning om varför Andreas byter ut Ola, kan ju knappast bero på dåligt resultat under året. Kanske Ola själv som vill hoppa av, men är det inte så måste det kännas tungt att få WRC-dörren slängd mitt i facet…
Nu har Eurosport Events spikat ERC (Rally-EM) för 2013. Totalt tretton tävlingar som körs på skiftande underlag. Så här ser kalendern ut för 2013
Jännerrallye Austria (Asphalt/Snow) 3-5 Jan
Rally Liepāja-Ventspils Latvia (Gravel/Snow) 1-3 Feb
Circuit of Ireland Rally UK (Asphalt) 28-30 Mar
SATA Rallye Açores Portugal (Gravel) 25-27 Apr
Giru di Corsica-Tour de Corse France (Asphalt) 16-18 May
Croatia Rally (Asphalt) 6-8 June
GEKO Ypres Rally Belgium (Asphalt) 27-29 June
Event TBA (Gravel) 11-13 July
Event TBA (Gravel) 25-27 July
Barum Czech Rally Zlín (Asphalt) 30 Aug-1 Sep
Rally Poland (Gravel) 27-29 Sep
Rallye Sanremo Italy (Asphalt) 10-12 Oct
Rallye International du Valais Switzerland (Asphalt) 7-9 Nov
Lite trist att inte ett enda rally I Norden finns med, närmast är vintertävlingen Rally Liepāja-Ventspils i Litauen, helgen före Rally Sweden. Illa vald helg kan jag tycka!
Enligt Ericsson Motorsport förbereder Rally Sweden att öppna upp för klassiska bilar till nästa år. Kul, men blir lite konfunderad när man skriver att det ska handplockas deltagare. Enbart fina, häftiga och rallyklassiker ska enligt uppgift vara välkomna till tävlingen. Undrar vem som ska sköta gallringen, kanske samma folk som tycker att Volvo 240 och Mazda 323 är riktiga ”rallyklassiker”…
Hörde igår ett illavarslande rykte att nästa års DM-tävlingar i Södra och Småland ska samköras. Detta i sig är nog enbart positivt men när ryktet sedan även gör gällande att det är Smålands DM-regler med den idiotiska rullande startordningen som ska gälla, det är då jag blir orolig. Det jag tänker på är så klart ”klassikerna” som i Småland ALLTID startar i slutet av den rullande startordningen. Varför man har detta system har ingen riktigt kunnat förklara på ett trovärdig sätt. Nu hoppas jag att de ansvariga tar sitt förnuft tillfånga och låter klassikerna starta först, efter Debutanter och Ungdomsrally som i övriga distrikt. Om inte lär det bli lika tunt med klassiker i Södra som det varit i Småland!