Tidemand har chans på silver i WRC-Academy, Honda-Engström i konkurs och klassikerattack på Motorbloggaren!

Det är inte bara PG Andersson som har chans på medalj i helgens WRC-final, Pontus Tidemand har även han chans att bli tvåa i WRC-Academy. Britten Elfyn Ewans är redan klar vinnare medan silvret står mellan Pontus och trion Brendan Reeves, Jose Suaréz och John Maccrone. Pontus och Maccrone har båda 59 poäng medan de övriga två ligger femton respektive sjutton före svensken. Det tuffa utgångsläget bekymrar dock inte Pontus.
– Vi skall verkligen gå all-in för att bli tvåa i mästerskapet, lovar Pontus.
– Jag har näst mest sträcksegrar under året i WRC Academy men har sinkats i tre tävlingar av tekniska problem med bilen.
För att det skall bära hela vägen krävs dock att konkurrenterna får problem, ganska stora dessutom vilket inte är omöjligt på de tuffa spanska ”blandsträckorna”.
– Detta är blir en ny upplevelse, några av sträckorna är rena grussträckor, andra har en blandad komplott av grus och asfalt, berättar Pontus.
– Vi kommer åka med grus-setup hela fredagen innan bilen byggs om för asfalt på sista servicen inför lördagens sträckor.
Nu verkar efterdyningarna av årets tämligen misslyckade racingprojekt komma upp till ytan. Hitintills har man läst om ekonomiska svårigheter hos både STCC och TTA där bland annat de ”nya banorna” kostat mycket stålar att uppföra. Men nu verkar det även knaka hos teamen, först att annonsera att man lägger ner var Skåne baserade Ebbesson Motorsport, huruvida detta är av ekonomiska skäl eller ej framgår inte. Då är det klarare med Engström Motorsport AB som begärs i konkurs av Skatteverket. Företaget som står bakom Tomas Engströms Hondaåkande i STCC är skyldigt nästan 350 000 kronor i obetalda skatter, pengar man inte så enkelt snyter ur näsan…
En kompis gjorde mig uppmärksam på att jag var utsatt för en ”attack” i Forumet på Motorsport i Värmland. Lite självbevarelsedrift har man ju, därför avstår jag att kasta mig i den kokande häxkittel som Forumet stundtals antar och svarar istället här. Det är signaturen ”Licensbetalare” (som upplysning har även jag både radio och tv-licens) som går till attack mot min ”bistra inställning” till de ”nya Klassikerna”. Den ”glade” licensbetalaren är sur över att jag inte köper att man sätter klassikerstämpel på Mazda 323 och de andra ”nya klassikerna”. Sedan blir jag så klart lite gladare när han beskriver Silver-Voc:en i termer som ”otroligt fräääna voc-bil” men det är kanske ironiskt menat…
Än en gång ska jag förklara min ståndpunkt, den jag uppenbarligen även delar med Rallyklassikernas ordförande Jårs Damberg, som även de vänder nykomlingarna ryggen med Klassiska Rallycupen. Jag har absolut inget emot att de här bilarna får lov att delta i svenska rallytävlingar, tvärtom. Det jag vänder mig emot är när de ska in och devalvera varumärket ”rallyklassiker”. För mig är detta istället ett gyllene tillfälle att uppmana alla driftiga och kreativa människor som till exempel ”Licensbetalaren”, att starta upp en cup/tävlingsserie liknande Rallyklassikerna eller Tinter CRC för de här ”nya klassikerna”?
Självklart kan även jag tycka att det vore häftigt att få se en äkta vit/blå Mazda Team Europe bil eller en Martinilackad Lancia. Varför inte en vit Kadett GSi med de svart, grå och gula strajpsen över huven som Opel Euro Händler Team bilarna. Problemet är att jag inte tror att dom här ”originalbilarna” blir så vanliga istället blir det flockvis fullackade metallicblå eller röda Mazdor, ilsket gröna Lancior eller drösar av knallblå/gula Kadetter, alla utseendemässigt långtifrån hur bilarna verkligen såg ut på åttiotalet.
Dessutom förstår nog inte alla tillskyndare att detta rör sig om FIA-klasser vilket inenbär nolltolerans från avvikelser mot vad som står i FIA-handlingarna. Är också nästan säker på att majoriteten av de här bilarna körts i både grupp H och Nationell Special med trimning och annat, fjärran från vad FIA godkänner. Återställande till original kan därmed bli väldigt dyra kalas…
Men som sagt, dra igång ”Cup-80” (namnet bjuder jag på), bjud in nykomlingarna så lovar jag att stå längst fram och njuta. De här bilarna är nämligen minst lika mycket om inte mer, min rallyvärld som sextio och sjuttiotalarna. Men några ”rallyklassiker” blir dom ändå aldrig med mitt mått mätt!

4 svar på “Tidemand har chans på silver i WRC-Academy, Honda-Engström i konkurs och klassikerattack på Motorbloggaren!

    1. Hej.
      Var stod att det gällde Volvo 242? Din bil är ju riktigt snygg och på intet sätt lik en blå Mazda. Har inget speciellt emot metallicblå men på min näthinna fanns en sådan Mazda på nittiotalet och det var den som nu dök upp…
      MVH
      Tommy

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *