Mikkelsen leder IRC på Korsika, SM till Hässleholm och BMW GT är allra fulast!
Efter de tre första sträckorna av IRC-racet Tour de Corse (Koriska-Rallyt) är det norskt i topp genom Andreas Mikkelsen. Men norrmannen i Skodan kan knappast luta sig tillbaka och börja peta navelludd. För en jättelång nysning eller 0,8 sekunder bakom ligger Basso (skippar förnamnet, det är ju nästan omöjlig att stava till) i sin M-Sport anmälda Fiesta S2000. WRC-åkaren Dani Sordo gör ett inhopp i IRC med en Mini S2000 och ligger just nu trea, 18,3 sekunder bak Mikkelsen.
Det var ju också här Patrik Flodin skulle gjort IRC-debut men det vet vi ju hur det blev med det. Istället gick Fiesta-ratten över till britten McCormack som ligger lite längre bak i fältet, trettonde och 1.52 efter. Rallyt fortsätter i morgon fredag.
Rally Sweden finns med i WRC-kalendern även 2013. Detta slår envisa rykten fast och jag har ingen anledning att betvivla dessa. Premiären lär bli Monte-Carlo Rallyt och sedan blir Värmlandsupplagan andra deltävlingen. Dröjer ännu några dagar innan FIA ger definitivt besked, men något annat än att Rally Sweden finns med 2013 finns inte på kartan…
Plötsligt händer det! Vadå, jo nu i elfte timmen med liemannen svävande över sig verkar alla inblandade plötsligt rörande överens om det idiotiska att köra två parallella racingserier i ankdammen Sverige. Detta har jag påtalat för många, många månader sedan och har definitivt inte varken varit ensam eller först med den uppfattningen. Sent ska syndarna vakna, hoppas bara det inte är försent…
Eldsjälen CG Wilke i Hässleholms MK brukar ”skryta” (har han all anledning till) om alla SM-arrangemang som klubben haft genom åren. Helst av allt vill Wilke ha ett SM varje år, men för 2012 såg det mörkt ut. Men precis som trollkarlen som kastar fram kaniner ur hatten, trollades det fram ett SM till Hässleholms MK även 2012. Sista helgen i september är det dags för SM i Bilorientering och enligt uppgift lär entusiastiske fot och bilorienteraren Yngve Ernstsson vara den drivande kraften bakom det hela.
Tyckte det lät allt för bra när beskedet kom att det skulle TV-sändas från South Swedish Rally. Hade tyvärr rätt, sändningen blir i SVT-Play vilket åtminstone inte jag klassar som ”TV-sändning”. Okej, det är bättre än inget, men för mig känns det mer som ”hitte på”. Nu blir det iallafall en halvtimma direktsändning på fredagen den 18 maj klockan 19.30-20.00. Antar att alla motor och rallyintresserade ska vara nöjda med detta?
På väg till jobbet hade jag det extremt tvivelaktiga nöjet att ligga bakom det jag anser vara en av kanske till och med den allra fulaste, bilen som rullar på våra vägar. Jag snackar om BMW GT, vet inte om den bygger på 5 eller 6-serien, men alltså finns det något mera fasansfullt i bilväg? Undrar hur man tänkte i München, eller om man tänkte? Presenterades kanske ritningen strax före ”nattamaden” på ett kraftigt personalgille? Eller var det en lätt synskadad Prao-elev som lekte på datorn hos designavdelningen? Svaren på dessa frågor lär jag aldrig få.
Men det värsta är ändå att man säljer bilen och att det finns köpare, och hur tänker dom? Tycker dom att Trabanten är för liten? Wartburg har ju ingen status och Dacia 4×4 är lite för snygg i linjespelet. Jag menar att i BMW-affären dräller det av den ena snyggare, fränare, lyxigare och sportigare varianten efter den andra. Vad är det då som gör att killen (måste vara en kille för tjejer skulle aldrig köpa en BMW GT) likt gubbarna i Fredinandfilmen på julafton skriker ut.
– Det är den jag ska ha, det är den jag ska ha…
Dragonloppet, SM i backe!!!!!