Mikkelsen åkte av i IRC-ledning, förlängd anmälan till Polar Classic Rally och miljömålet verkar futtigt!

Vägen svängde men det gjorde inte Mikkelsen!
På den femte sträckan i Tour de Corse, ingående i IRC gick det överstyr för ledande norrmannen Andreas Mikkelsen. Co-drivern Ola Floene berättar.
– Det var i en av många, många kurvor som det helt enkelt gick för fort. Ingen speciellt konstig kurva, farten var helt enkelt bara för hög!
– Men vi ger inte upp utan försöker klättra lite högre upp och med tanke på hur långt rallyt är ska detta inte vara omöjligt.
Andreas och Ola kom undan ”the moment” med blotta förskräckelsen plus ett punkterat däck. Tidsförlusten blev dock avsevärd, långt över två minuter för den av engelska Skodaimportören anmälda regerande IRC-mästaren. Ligger nu sexa med 2.42 upp till första platsen.
Leder efter sju sträckor, en återstår innan det blir kvällsvila gör Dany Sordo med sin John Cooper Works Mini S2000. WRC-åkaren rycker nu med två raka sträcksegrar och har 29 sekunder tillgodo på Skodaesset Jan Kopecky. Ytterligare sex efter är hemmaföraren Pierre Campana. Lite kul är att i topp-tre kör alla olika bilar, Mini, Skoda och Peugeot.
I dag publicerade Midnattsolsrallyt sin anmälningslista men jag hade varken tid eller lust att noggrant gå igenom och kolla om man gallrat överhuvudtaget. Lite över 160 bilar var anmälda och taket satt till tio färre så jag undrar om inte Per Carlsson låter alla åka som vill, det hade jag gjort ialalfall…
Nästan exakt hälften så många är anmälda till Polar Classic Rally och här har man förlängt anmälningstiden till den18 maj. Tror inte detta har så stor betydelse, de som tänker åka till Lappland har nog redan anmält sig. Det är ju inte så precis att man sitter och slötittar på Let´s dance på tv och plötsligt får för sig att ”nu ska jag anmäla mig till Polar Classic, hoppas bara det inte är för sent…”.
Nu kan man tycka att Polar Classic har lite dåligt intresse med bara åttio startande, men så ser inte jag på det. Den stora skillnaden mot MSR är att Regularityklasserna saknas och de svarar för en icke obetydlig del av MSR-startfältet. Vad gäller fortåkare är det nog ungefär dött lopp mellan de båda, även om MSR så klart har betydligt mer namnkunniga förare i listan. Hirvonen, Mikkola och Kankkunen snackar man inte bort hur som helst.
En plats kvar är det i Trelleborg Motorshow, 59 anmälda och vid sextio bilar drar Lasse Mattsson repet. Vem blir den siste att få köra den 6 juni? Asfaltskungen och ”Generalen” för Asfaltcup, Mats Andersson är ännu inte anmäld så kanske det blir han som avslutar listan.
Silver-VOC:en och Black Beauty är anmälda och en ny duell förväntas. Jag är ledsen som jag gör alla landets nationalsdagsfirare besvikna, men det är beställt regn den här dagen. Både jag och Silver-VOC:en upptäckte på Sturup att regnvåt asfalt var vårt underlag så nu kör vi helst inte när det är torrt…
Hörde på radion idag att regeringens ”miljöexperter” är bekymrade över att biltrafiken vägrar att minska som man gett order om. Istället kör du och jag ännu mer bil bara för att dj-las om man får tro experterna. Nu måste där till hårdare nypor läs högre skatt på bränslet, för att man ska uppnå deras utopiska miljömål, en minskning av utsläppen med tjugo procent till 2030.
Sitter och tänker varför man nöjer sig med så futtiga mål? Kan man inte samtidigt bestämma att det ska vara sol, plus 25 grader på midsommarafton. Julen ska vara garanterat vit, under sportlovsveckorna bestämmer man att det vara snö och minusgrader över hela landet. Ja för riktiga experter finns egentligen ingen gräns…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *