Latvala undersöker gränserna, först anmäld i J-WRC, Tom K. jobbar på, Ida går vidare utan Victor, Grybb i dansk R5:a och försvar för motorsporten!
Testerna inför WRC-premiären Rally Monte Carlo om exakt 40 dagar pågår för fullt och nu finns alla fyra fabriksteamen på plats runt Gap i Frankrike. Gap är också den stad där rallyt startat de senaste åren så lokaliseringen känns naturlig. Idag körde Kris Meeke sina första kilometer i hop med sin nya co-driver Seb Marshall och allt verkade ha flutit på bra. Däremot verkade inte Jari-Matti Latvala ha lärt sig något av torsdagens avåkning utan provade även i dag var gränserna gick för Yaris WRC. Han hittade åtminstone ett ställe där gränsen passerades…
*
På Twitter pågår en omröstning om vem man helst ser som teamkompis hos M-Sport Ford till Teemu Suninen. Fyra kandidater finns att välja på och där Pontus Tidemand är en av dessa. De andra tre är Mads Østberg, Craig Breen och Elfyn Evans. Just nu har strax över 600 röster lämnats och lite trist för nuvarande M-Sport-föraren Evans att bara 28 procent av de röstande vill att han blir kvar. Istället är Craig Breen den som fått flest röster, just nu nästan häften av alla. För vår del här upp i Norden är det än mer deprimerande då Østberg bara fått 12 procent stöd och delar sista platsen med Tidemand.
*
I dag filosoferade Svenska Rallyts VD Glenn Olsson lite och skriver: ”Snart är det dags för WRC 2019. Där flera förare sitter i nya bilar. Där till och med världens bästa rallyförare genom tiderna Sebastien Loeb gör comeback på riktigt. Och där vi lever på hoppet och tron att äntligen få se Pontus Tidemand i en WRC-bil. Där WRC2 PRO tillkommer som mästerskap med en drös nyaVolkswagen bilar. Och med junior-VM. Och med en Historic-klass som gått i taket. Håller detta i sig blir 2019 ett av de grymmaste åren genom tiderna för Rally Sweden”. Bara att hålla med att trenden med fler nya bilar håller i sig…
*
Vet inte om han är allra först ut men tidig är i alla händelser estländaren Roland Poom när han i dag meddelar att han är klar för Junior-WRC. Ryktet säger att även årets tvåa Dennis Rådström ska ha klart för sin tredje säsong i J-WRC. SMK Hörbys Tom Kristensson siktar också han på att köra nya R2-Fiestan till nästa år.
– I dagsläget jobbas det på bred front för att få till budgeten till JWRC, berättar Tom.
– Det är en tuff och svår marknad, men vi kämpar på 24 timmar om dygnet för att försöka knyta till oss nya partners så att vi kan stå på startlinjen i Rally Sweden i februari!
Tom berättar även att han inte räknar med att ha budgeten för de fem deltävlingarna helt klar till premiären i Värmland.
– Inte helt , men vi kommer att kämpa för att lösa det!
*
Med allt färre rallyrattar att välja på i vår del av världen verkar det som att det är lite lättare borta i Kina med omnejd. En som upptäkt detta är 25 årige estländaren Karl Kruuda. ”Kalle” har tidigare kört både J-WRC och WRC2 men karriären har de senaste åren dock stått stilla och stampat. Därför tog Kalle beslutet att söka nya vägar och dessa bar till Kina där han i år bland annat kört Prodrives Volkswagen Golf i par med Dale Moscat. I sista deltävlingen av Kinesiska Mästerskapet, CRC Huangguoshu segrade Kalle med bred marginal över fyra minuter men vem som blev tvåa har jag ingen aning om. Kikar ni på resultatlistan så förstår ni också varför. Finalen var en tuff tillställning där vissa sträckor kördes fem gånger från olika håll.
*
I går meddelade Ida Lidebjer Granberg att hon lämnar sin post i Rallyutskottet för att kunna fokusera på nya utmaningar som co-driver. I det sammanhanget nämndes att hon åkt med SMK Hörbys Victor Hansen och att jag utgick från att paret skulle fortsätta sitt framgångsrika samarbete även 2019. Men se där hade jag fel och i dag meddelade Ida att hon inte ämnar läsa noter åt Victor till nästa år.
– Jag vill att Victor ska utvecklas som förare i den takt han behöver utan att stressa fram något, förklarar hon.
– Min egen målsättning under nästa säsong är framförallt att åka fler internationella tävlingar.
Ida berättar även att tiden i Victors R2-Peugoet har varit givande och att hon önskar honom lycka till framöver och så lägger hon till.
– Vilken talang Victor är och detta behöver absolut inte betyda att vi inte kommer att sitta i en rallybil ihop igen framöver. Victor önskar i sin tur även Ida lycka till och tacka för en rolig säsong med både med och motgång.
– Men när ett kapitel avslutas så börjar ett nytt, hälsar han.
*
Oavsett detta så är Victors plan att starta i årets första deltävling i Rally-SM, Bergslagsrallyt den 26 januari. En som redan är anmäld hit är årets vinnare i J-SM Otrimmat Jari Liiten med Mikael Kjellgren vid sin sida, men nu i klassen Otrimmat 2WD. Helgen efter SM-premiären är paret även anmälda till SM i Vintersprint men där med en ”R5-TBA”. Detta satte fart på ryktena att bilbytet från årets R2 Peugeot till en R5:a i Sundsvall skulle innebära R5 hela SM-säsongen 2019. Nu visar sig ryktet inte stämma då Liiten är anmäld med en R2-Peugeot till Bergslagsrallyt och jag blir inte alls förvånad om detta blir SM-bil året ut.
Anmälda till Bergslagsrallyt är även Dennis Rådstrom och Johan Johansson som en liten genomkörare inför J-WRC-premiären tre veckor senare. Dock är man till genrepet anmälda med en äldre Grupp N-Fiesta och ingen R2:a. Gotlänningen Sebastian Johansson/Jesper Elfver som även testade ERC i år finns också bland de 25 nu anmälda till premiären.
*
I helgen kom lite av årets knall när det nu står klart att tvåfaldige Danske rallymästaren Ib Kragh gör sig av med sin segerrika Citroën DS3 R5. Nu hamnar inte bilen hos vem som helst utan finns numera i Skåne då ny ägare är årets vinnare av RS-DM, Rolf Grybb från Hässleholm. Därmed byter han bort den segerrika orangea Opel Asconan mot en minst lika segerrik fransyska.
– Jag är glad för att det är Rolf som övertar bilen då jag är säker på att han inte bara värdesätter den, utan även kommer att sköta den och inte minst använda den, hälsar Kragh.
– För Rolf ”kan nemlig godt give gas”!
Nu försvinner inte bilen för gott från Juelsminde och Kraghs garage utan han och hans servicefolk har lovat att hjälpa nye ägaren i första tävlingen vilket torde bli SMK Hörbys ”Bilmånsson Hörby-Specialen” den 14 april.
R5-Cittran har Kragh kört i fyra år och med bara en enda bruten tävling får man nog hålla med honom i beskrivningen.
– Detta har varit en av de bästa bilar jag har haft!
Kragh förklarar också att i garaget inte ska ställas något ”juletrae” utan där ska in något nytt då han inte på långa vägar känner sig klar med rallysporten ännu. Därmed ökar också pulsen i RS-DM 2019 med suveräne Grybb i en ännu vassare bil än Asconan och han är dessutom inte ensam om att ladda om inför 2019. Även Lunds Jörgen Lundgren ämnar låta sin fina blå/vita Ascona vila under nästa år och har numera även en Peugeot 208 Super 2000 i sitt garage.
*
I veckan publicerade Sydsvenskan en korkad insändare från en som hävdade att all motorsport omedelbart skulle förbjudas av miljöskäl. Likaså skulle media omedelbart sluta att rapportera från motortävlingar för att inte ytterligare uppmuntra till helt onödig miljöförstörelse. Så klart väckte insändaren ilska hos de nedre nav samhället som inte delar skribentens åsikt. En som reagerade var Göran Björklund från Göteborg, välkänd inom motorsporten. Göran skriver: ”Det är lätt att klanka ner på bilsporten avseende miljöavtryck i samhällsdebatten – jag försökte att ringa in till Ring P1 när bilsporten angreps i höstas. Men jämfört med flera andra sporter tar bilsporten mycket stort ansvar, den är föregångare. Bilsportförbundet var ett av de första specialidrottsförbunden med en miljöpolicy som bland annat innefattade buller. Dessutom, idag körs nästan alla tävlingsbilar på alkylatbensin med låga emissioner.
Man ska inte ställa olika sporter mot varandra avseende miljöpåverkan. Men om man ger sig tid att läsa Hushållningssällskapets rapport om ridsportens CO2-påverkan så kommer man fram till att den svenska ridsporten uppskattade 360 000 hästar och vandeln kring dem (landsvägstransporter, traktorer, foderodling samt det som kommer ut ur rumpan) har ett beräknat CO2-avtryck motsvarande årlig körning, 1200 mil, för närmare 1,5 miljoner vanliga personbilar. Så bilsporten kan ha ett tämligen gott miljösamvete även jämfört med andra sporter. Men oavsett måste alla sporter arbeta för långsiktig hållbarhet. I detta sammanhang är elektrifiering avgörande för bilsporten.”.
Jag läste också från en annan som gillar motorsport, att utsläppen från Formel 1 under en hel säsong motsvarar utsläpp från en enda flygning USA-Europa…