Mikkelsen klar IRC-segrare sedan Skoda backat ur, unik sportsmanship i WRC och militären sätter stopp för SM-rally!

Andreas Mikkelsen försvarade IRC-titeln från 2011 och vann mästerskapet även i år detta trots att en tävling återstår, finalen Rally Cyprus i början av november. Den unge norrmannens seger står klar sedan Skoda Auto lite överraskande förklarat att man inte tänker låta varken tvåan Jan Kopecky eller trean Juho Hänninen köra på Cypern. Någon närmare förklaring till beslutet lämnas inte utan man nöjer sig med att gratulera Skoda UK:s Mikkelsen till segern och sig själv till vinsten i märkesklassen.
Förstår Skoda, trots allt kostar det en slant att åka på Cypern med två bilar men samtidigt känns det trist att IRC avslutas så här. Har inte läst det i klartext men till nästa år är det väl klart att IRC går i graven och ersätts av ERC. Därmed kan Mikkelsen ståta med ett oslagbart rekord, den ende som vunnit IRC två år i rad!
Mer Mikkelsen som även agerat hjälpryttare till Sebastien Ogier i VW Motorsports Skoda i årets WRC. Ett jobb han skött bra och som ser ut att kunna bära ända fram till några WRC-starter med nya Polon till nästa år. VW-bossen Jost Capito avslöjade i dag att teamet förbereder start med en tredje bil bakom Ogier och Latvala och då ligger Mikkelsen bra till.
– Andreas har gjort ett bra jobb, är en trevlig kille och är den som har bäst chans på tredje bilen, menar Capito.
Planen är att ställa upp med en tredje Polo när WRC återvänder till Europa alltså i och med Portugals tävling. Sedan hänger det förstås på om Ogier och inte minst Latvala hållit sig på vägen, står där några Polos hos ”riktaren” då kanske Mikkelsen får nöja sig med att vara åskådare…
En riktig solskenshistoria utspelade sig i Rally Italia när snabbe tjecken Martin Prokop råkade köra av vägen på en transportsträcka (?) med WRC-Fiestan. Bilen stod pall i diket och det hjälpte inte att Martin och co-drivern gemensamt försökte få loss den. På vägen passerade samtidigt konkurrenterna/kollegorna utan att stanna för att hjälpa till ända till ukrainaren Yuriy Protosov i sin fruktansvärt fult lackade Subaru (konstig grön och svart, nej tack!) kom åkande. Protosov förstod belägenheten och stannade.
– Jag tyckte synd om Prokop, alla bara körde förbi ingen ville hjälpa honom upp på vägen igen, menade ukrainaren.
– Slängde ut ett rep och så drog upp honom på vägen ,svårare var det inte!
Prokop blev så klart jätteglad och tackade genom att sluta åtta och på prisutdelningen överlämnade han en flaska champagne till sin räddare. Tänk att det fortfarande finns folk med äkta känsla för ”sportsmanship”…
Detta påminner mig om Hyllinges stentuffa rally Knutstorpsvängen 1971. Mitt första år som rallyförare var snart till ända och jag hade ett enda poäng kvar för uppklassning till A-junior ( dagens B-förare). Det ynkliga poänget skulle plockas i mitten av november på de svinkalla, regnblöta och leriga sträckorna på Söderåsen, ett dödsdömt projekt skulle det visa sig. Förberedde mig väl med nya grova BF Goodrrich Mud snow på den gröna Grupp 1 Saaben men det hjälpte inte mycket. Redan några kilometer in på första sträckan understyrde det rakt fram i en skarp vänster och Saaben hamnade i ett djupt blött dike med bara vänster framhjul kvar på vägen. Förtvivlat försökte jag komma ur järngreppet helt utan framgång.
Såg uppklassningen försvinna samtidigt som mina fullständigt okänsliga ”kompisar” bara fräste förbi. Till slut blev jag desperat och började veva med armarna för att få någon att stanna och se på f-n, en ljus Volvo PV bromsade in. Blixtsnabbt berättade jag för föraren om min belägenhet det kunde han i och för sig se själv men att jag dessutom hade en bogserlina, allt jag behövde var lite draghjälp.
– Nej det går inte, då förlorar jag ju massor av tid, förklarade PV-föraren.
Gud må förlåta mig och detta är väl numera preskriberat, jag ljög honom rakt upp i ansiktet.
-Inga problem, berätta bara i målet så drar dom av den tiden du lagt på att hjälpa mig.
Det otroliga hände PV:n backade till och linan krokades fast men inte f-n orkade den dra upp Saaben och plötsligt small linan av. Sprang ur bilen och fram till den hjälpsamme i PV:n och skrek.
– Bara kör, linan har gått av!
Då kopplade han loss bältet, klev ut och det är här som historien blir ännu bättre än den i Italien. Föraren säger iskallt.
– Inga problem jag har en lina i kofferten så vi provar igen!
Även hans lina brast och sedan försvann PV:n längs sträckan. Undrar hur det gick i målet när han ville ha tiden justerad? Poänget fixade jag två helger senare i Sjöbo, inte heller där utan dramatik men detta återkommer jag till…
Det blir rally på Bornholm och final i Danska Mästerskapet i Allhelgonahelgen, vilket står klart sedan man haft möte i måndagskväll. Danboring Rally 2012 genomförs helt enligt planerna meddelar DASU och det kommer därmed även att sätta Bornholm på ”Rally-Danmarks-kartan” enligt ”bestyrelsen” i DASU.
Då gick det sämre för den tänkta SM-Tävlingen i Rallysprint i samband med SM-veckan i Falun till nästa år. En drygt femkilometer lång specialsträcka intill Lugnets skidstadion var tänkt att köras, men se det gick inte alls. Vägägare var nämligen Fortifikationsverket och där blev det tvärstopp med motiveringen ”Avslagets grundas på att en sådan upplåtelse inte är av sådant värde för Försvarsmakten att en upplåtelse kan bli aktuell för verksamhet som innebär ökad miljöbelastning, risk för tredje man och potentiell skada på förvaltad egendom.”
Finns där ingen som kan tala allvar med ”töntarna”? Något för Reinfeldt och grabbarna/tjejerna att ta tag i och detta snabbt som bara…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *