Mikkelsen kan vinna Rally Sweden, Opel Sweden ”satsar”, Isachsen fortsätter i USA, mer om idelatider och inställt i BRC/KRC!

WRC Rallye SchwedenI fjol visade VW Polo-ryttaren Andreas Mikkelsen hur gärna han vill stå överst på pallen i en WRC-tävling och då kanske allra helst i ”hemmatävlingen” Rally Sweden. Nu bar det inte hela vägen till Stora Torget i Karlstad en tredje plats blev det ändå, så klart fullt godkänt med tanke på konkurrensen. Med samma placering totalt i både WRC 2014 och i årets premiär i Monte Carlo, har Andreas och co-driver Ola Fløene ingen som helst anledning att sänka ambitionen som jag ser det. Visserligen sitter paret i den äldre versionen av Polo WRC, men vad jag förstår skiljer inte ljusår mellan deras bil och Ogier/Latvalas. Trots detta är Andreas ödmjuk inför uppgiften.
Jag siktar på topp-fem!
Men erkänner samtidigt att han känner att seger inte är någon omöjlighet.
Är övertygad om att jag kan vinna under rätta förhållanden, förutsättningarna för en första seger känns äntligen helt realistiska!
Nu hoppas Andreas och Ola som går ut som tredje bil, på mer is än snö på sträckorna.
Vi som går ut tidigt i rallyt får problem om där är snö, så klart hoppas vi därför på ”clean roads”…
Richard Browne är Andreas chefsingenjör och han håller med, Andreas kan vinna Rally Sweden. Men det blir tufft, medger Browne.
It will be anything but a stroll in the park!
Till Expressen (!) säger notläsande Ola att Andreas utvecklats mycket, han är mer mogen.
Tidigare gasade Andreas först och tänkte sedan, nu är det tvärtom. Han har mognat och då har resultaten också kommit. Snabbheten har han men det gäller att undvika misstagen.
Vet inte om det hör hemma här, men ungefär samma sak gäller mig i Silver-Voc:en, inte snabbheten alltså utan att undvika misstag…

*
Kollar på väderleksrapporten för Hagfors med omnejd och någon snö verkar Andreas och Ola inte behöva oroa sig för. Nollgradigt, plus minus en grad är vad som väntar rallyåkarna och storpubliken framöver. Behöver kanske inte ens packa ner långkalsingarna?

*
BloggMattiasJodå, visst rullade Matias Adielsson i sin R2 Peugeot i Rally Liepaja och detta efter målskyltarna rätt ner i ett sumphål som Mattias skriver på FB (bilden). Att åka av där var inget som göteborgaren var ensam om, snudd på strömhopp. Detta kan jag tycka är bevis på att mållinjen måste varit felplacerad. Inte första gången detta händer, Mattias berättar.
Det gick lite för fort och bilen for av vägen med en rullning som följd. Mållinjen hade vi passerat så vi tappade inte så mycket tid på avåkningen.
Bilen gick turligt nog att fixa till under den efterföljande servicen och på SS 9 satte de tredje snabbaste tid igen. Därefter började tyvärr motorn att misstända, så istället för attack blev uppgiften att bara ta bilen i mål. Bra kämpat Mattias och Christoffer Bäck!

*
BloggOpelBlev riktigt glad när jag såg bilderna på Emil Bergkvist och Joakim Sjöbergs vinnarbil från samma tävling, den gul/vita Opel Adam R2. Anledningen till min glädje var den lilla streamern på motorhuven ”Opel Sweden” ett bevis på att den svenske importören verkar ha fattat grejen. Långt ifrån de stolta åren med Opel Team Sweden, men ändå på rätt väg. Kan säga så mycket till marknadsansvarige hos Opel-importören, ert bidrag till Emil har redan lönat sig…

*
Några som verkar gå andra vägen är Subaru i Sverige. När resten av världen mer eller mindre svämmar över av Subaru i rally och rallycross blir det allt glesare här hemma. Visst, Jerker Axelsson leder Rally-SM med WRC-Subaru men för övrigt, var där ens en handfull Subaru i Sandviken?

*
BloggIsachsenNorske rallycrossföraren Sverre Isachsen släppte idag att han förlängt kontraktet med Subaru Rally Team USA och skall även köra Red Bull Global Rallycross Championship i USA. ”The Viking Warrior” som han kallas i där är därmed klar för sin fjärde säsong i amerikansk rallycross.
– Jeg kunne ikke ha vært mer fornøyd enn det jeg er akkurat nå. Etter mine tre strake EM-titler i Europa oppnådde jeg drømmen da jeg signerte en proffkontrakt i USA foran 2012-sesongen, berättar Sverre.
-De tre årene med Subaru har vært et eventyr, og vi nådde en viktig milepæl da jeg vant fjorårets løp i Seattle. Nå satser vi på enda bedre resultater i år, og jeg må innrømme at jeg nyter rallycrosslivet i USA.

*
Intresset för nya nationellt klassade R5-Mitsubishi verkar vara stort och redan har Gävles Martin Berglund och Patrik Johansson från Växjö berättat att de hoppar på den ännu helt otestade Örebrobyggda Mitsubishin. Fick idag syn på ett engelskt pressmeddelande där bilbyggar-Weng berättar om projektet. Bland annat att bilen just nu går igenom ” a process of technical accreditation” hos SBF. När detta är färdigt väntar ett omfattande testprogram hos Tomas Weng och Mpart AB skriver man..
Men sedan gick det lite fel har man förstått, när Martin Berglund inte kom till start i Sandviken som planerat. Teamet, med Tomas Weng i spetsen för nio mekaniker, jobbade in i det sista på en start men tvingades i sista stund kasta in handduken.
Finns för många fjantiga filurer runt om i landet som gör sitt bästa för att sätta stopp för oss. Tydligen är det inte välkommet på vissa håll med nytt blod i rallyskogen, kommenterar en bitter Martin för lokalpressen.
Men teknikerna hos SBF ville inte godkänna nybygget, Martin berättar.
Det som till slut fällde besiktningen var att den certifierade skyddsburen från KBT är Tig-svetsad. Detta är tydligen inte okay, buren skulle istället ha svetsats med Mig-svets.
För Berglund blev det alltså ingen SM-premiär och nu är less på det mesta berättar han.
Jag kan lika gärna skita i alltihop!
Läser man då pressmeddelandet så verkar det ändå inte så illa.
– Där var inget fel ur teknisk synpunkt, men vi måste vänta på att alla papper blir signerade, berättar Weng.
Nu planerar vi för nästa SM-tävling istället!
Vore onekligen trist om det ambitiösa projektet sinkas på grund av bagateller. Vi håller tummarna!

*
Snackisen är fortfarande om tävlingsledningen i Sandviken gjorde rätt eller fel när man gav de sjutton köande rallyåkarna idealtid efter stoppet på sträcka fem. Talade idag med en med stor erfarenhet både som domare och arrangör. Hans syn på det hela var solklar, helt fel med idealtid.
Ändrar man tiderna på grund av sådant här som hände i helgen blir det bara strul. Direkt kom ju också krav från andra som råkat ur för liknande grejor om än i mindre omfattning. Vem ska få idealtid och vem ska inte det blir till slut omöjligt att reda ut, var hans mening.
Fick även mejl i saken, bland annat ett där man menade att detta inte alls var så svårt att lösa, ”sätt en gräns, på säg fem bilar, fler än så får man idealtid, färre än fem så tyvärr det blir den tid som står på tidkortet”. Berättade detta för min ”kunskapare” som skakade på huvudet.
Hur pigg på att hjälpa till med bärgningsarbetet är besättningen i bil fyra?
De väntar så klart hellre på att bil fem anländer och det blir idealtid istället för fyra minuter längre tid på sträckan. Det funkar inte, så enkelt är det!
För säkerhets kull tog jag även kontakt med en av distriktets mest rutinerade förare och han höll med i allt.
Så är det, börjar man ändra tider blir det till slut omöjligt att få ordning. Detta är rallyts baksida men en del av spelet, väldigt tråkigt för de som drabbas, men som sagt en del av sporten…
Själv är jag inne på samma linje och det skulle vara intressant att ta del av varför man bedömde så olika i Otrimmat 4WD/Trimmat 2WD mot Martin Jansson och olycksbröderna i Otrimmat 2WD?

*
Janne Rydh stor rallyprofil här nere har kanske lösningen. Janne skriver,
Läser om senaste debaclet och påminner om de kraftigt förbättrade möjligheterna för en tävlingsledning att göra rättvisa korrigeringar om tävlande är uppkopplade i ett spårningssystem. Inte bara för säkerhet utan här finns en annan möjlighet att sälja in det till tävlande. Möjlighet att få till mindre orättvisa korrigeringar pga hinder eller att man stannat  för att hjälpa till!”.
Kanske något att tänka på?

*
BloggKjell kopia 2Då blev årets Bilsportcup bara fem deltävlingar stor i år, Mönsterås MK ställer in Oknörundan i maj. Någon ersättningstävling planeras inte, det blir fem cuptävlingar utan noter. Värre är det kanske för Rallyklassikerna som även de planerat att köra i Mönsterås. Först en nästan kraschad vintersäsong med de två första tävlingarna inställda på grund av mildväder. Nu strular det även på sommaren för rallyklassikerna så Vimmerbys Kjell Fransson (bilden) missar nu chansen att köra sin nyfixade Folkvagn på hemmaplan.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *